به گزارش اکوایران، صبح امروزچهارشنبه 16 آذر میگل موراتینوس معاون دبیرکل و نماینده عالی سازمان ملل در امور ائتلاف تمدن‌ها با آیت الله سیستانی در نجف اشرف دیدار کرد. در این دیدار آیت الله سیستانی درباره علت ظهور برخی از جنبش‌های افراطی سخن می‌گوید. دفتر او در خصوص این دیدار اطلاعیه‌ی منتشر کرد. در بخشی این اطلاعیه به نقل از شفقنا  آمده است:  آیت الله سیستانی در این دیدار بر اهمیت دوچندان شدن تلاش‌ها برای ترویج فرهنگ همزیستی مسالمت‌آمیز، نفی خشونت و نفرت و تثبیت ارزش‌های همبستگی مبتنی بر توجه به حقوق و احترام متقابل بین پیروان ادیان و گرایش‌های فکری مختلف تاکید کرد.

او افزود: فجایعی که بسیاری از ملت ها و گروههای قومی و اجتماعی در بسیاری از نقاط جهان – در نتیجه سرکوب فکری و دینی و سرکوب آزادی‌های اولیه و نبود عدالت اجتماعی- متحمل می‌شوند، نقش مهمی در ظهور برخی از جنبش های افراطی دارد. جنبش‌هایی که از خشونت کورکورانه علیه غیرنظامیان بی‌دفاع استفاده می‌کنند و به مراکز دینی و اماکن باستانی کسانی حمله می‌کنند که از نظر فکری و عقیده‌ای با آنها متفاوت هستند.

آیت الله سیستانی همچنین بر لزوم پرداختن به پیشینه این پدیده‌های مردود و محکوم و اقدام جدی در راه رسیدن به درجه‌ای از عدالت و آرامش در جوامع مختلف که در خور شآن کرامت انسانی- آن‌گونه که خداوند متعال می‌خواهد- تاکید کرد و افزود که این موضوع فضای مساعد برای گسترش افکار افراطی را تنگ می‌کند.

در این دیدار،  مسئول تهیه برنامه اقدام سازمان بین‌المللی برای حفاظت از اماکن مذهبی نیز درباره این طرح، اصول مبتنی بر آن و رویه‌های انجام شده در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.