به گزارش اکوایران، «اعتبار از دست رفته اتحادیه اروپا»، «حمله خونین به هتل محبوب چینی ها در کابل»، «موشک های اوکراین علیه اوکراین»، «عقب نشینی رئیس جمهوری پرو در برابر معترضان»، «هم صدایی ژاپن و هلند با آمریکا برای تحریم تراشه های چینی»، «خط و نشان والاس برای روس ها»، «دیپلماسی رزمی مکرون»، «خبر خوب زمستانی برای اتحادیه اروپا»، «گمانه زنی ها درباره خیز چین برای حمله به تایوان»، «اعتراف بورل به فرجام دشوار برجام»، «دور تازه تحریم های اروپا علیه ایران»، « تحریم های تازه لندن و برلین علیه ایران» و «تاکید وزارت خارجه چین بر بر روابط سنتی و دوستانه تهران و پکن» بخشی از سر خط مهم اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

اعتبار از دست رفته اتحادیه اروپا!؛ قطر بروکسل را خرید؟

وزرای خارجه اتحادیه اروپا پس از رسانه ای شدن این خبر که قطر پول و هدایایی به مقام های پارلمانی اعطا کرده تا بدین طریق تصمیم گیری های این نهاد منطقه ای را تحت تاثیر بگذارد، هشدار داد و اعلام کرد که اعتبار اتحادیه اروپا در خطر است. خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه نوشت که دارایی های یک مظنون کلیدی این پرونده و چهار نفر دیگر که در بلژیک بازداشت شدند، مسدود شده است. دادستان بلژیک روز یکشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که چهار مظنون که نامشان فاش نشده به فعالیت در سازمان جنایی، پولشویی و فساد مالی متهم شده اند. پارلما اروپا اوایل هفته گفت که کایلی، یکی از نمایندگان از سمتش کنار گذاشته شده در حالی که حزب سوسیالیست یونانی از اخراجش خبر داد. منابع دیگر آشنا با این پرونده می گویند که سه متهم بازداشتی دیگر ایتالیایی هستند.فعلا به تماس ها و ایمیل های رویترز در باب بازداشت ها پاسخی نداده است. همزمان وزیر خارجه آلمان هنگام ورود به نشست عادی همتایان اروپایی اش در بروکسل گفت که این حادثه باور کردنی نیست و باید با تمام قدرت با ان برخورد شود. وزیر خارجه ایرلند نیز این نگرانی را تکرار کرد و گفت که چنین رخدادی آسیب زا است و تلاشی است برای خرید بروکسل.

حمله خونین به هتل محبوب چینی ها در کابل

رهبران طالبان اعلام کردند که مردان مسلح هتلی در مرکز کابل را که محبوب اتباع چینی است هدف قرار دادند؛ در جریان این حمله حداقل سه فرد مسلح توسط نیروهای امنیتی کشته شدند. به نوشته خبرگزاری رویترز، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که دو تبعه خارجی هنگامی که تلاش داشتند تا فرار کنند به واسطه پریدن از بالکن هتل زخمی شدند. بیمارستان کابل که توسط گروه غیر انتفاعی ایتالیایی اداره می شود گزارش داد که به واسطه این حمله 21 نفر مجروح و سه نفر جانشان را از دست دادند. ویدئو هایی که توسط یکی از خبرنگاران مستقر در کایل در توئیتر منتشر شد و توسط رویترز تایید نشان می دهد که دود از یکی از طبقات بالا می رود و همزمان صدای گلوله به گوش می رسد. همزمان فردی دیده می شود که در تلاش برای پریدن از پنجره هتل است.خبرگزاری دولتی شینهوا چین اعلام کرد که این حمله در نزدیکی یکی از میهمانخانه های چینی رخ داده و سفارت این کشور در کابل اوضاع را رصد می کند. سفارتخانه چین به سوال های رویترز پاسخ نداد.در ماه های اخیر افغانستان هدف چندین انفجار قرار گرفته که مسئولیت بسیاری از آنها را گروه تروریستی داعش عهده دار شده است.

موشک های اوکراین علیه اوکراین؛ کرملین بازی فریب را اغاز کرده است

اندکی بعد از اصابت موشک های روس به اهدافی در سراسر اوکراین در ماه اکتبر، مقام های اطلاعاتی این کشور متوجه مورد تازه ای شدند. به نوشته نیویورک تایمز براساس ارزیابی های انجام شده، موشک پرتاب شده موشک کروز مادون صوت KH-55 بود که در ده 1970 برای حملا کلاهک هسته ای طراحی شد. معاون رئیس اطلاعات اوکراین اعلام کرد که کلاهک برداشته شده و تا واقعیت ها پنهان بمانند. اما واقعیت فراتر از این بود. بدین معنا که ماین موشک توسط کارخانه اسلحه سازی اوکراین ساخته شده بود. مقام های کی یف تایید کردند که موشک و و بمب افکنی که پرتاب شده به احتمال بالا بخشی از انبار تسلیحاتی است که اوکراین در سال 1990 در قاب توافق بین المللی و با هدف حراست از حاکمیت و تمامیت ارضی اش در اختیار روسیه قرار داد. مقام های اوکراینی در جریان حملات بعدی نیز لاشه های موشک هایی را پیدا کردند که براساس همان توافق در اختیار روس ها قرار گرفته بود. حالا کی یف روس ها را به عملیات فریب متهم کرده و می گوید از موشک های خودمان علیه خومان استفاده می شود که این خود ناقض پیمان منعقد شده توسط دو طرف است.

عقب نشینی رئیس جمهوری پرو در برابر معترضان

دینا بولوارته، رئیس جمهوری جدید پرو اعلام کرد، قصد دارد با تسلیم لایحه‌ای به کنگره کشورش انتخابات سراسری در آنجا را دو سال جلوتر آورده و در آوریل 2024 برگزار کند.به نوشته خبرگزاری رویترز، دینا بولوارته در حالی این برنامه را اعلام کرد که اخیرا این کشور بعد از برکناری پدرو کاستیو از مقام ریاست جمهوری شاهد تنش بوده  تا جایی که رئیس جمهور جدید پرو در برخی از مناطق وضعیت اضطراری اعلام کرد؛ مناطقی که نزاع ها در سطح بالایی جریان دارد.بولوارته در سخنرانی خطاب به مردم بیان گفت که من در مناطقی که سطح بالایی از نزاع های اجتماعی را دارند وضعیت اضطراری اعلام می‌کنم.چند روز پیش بولوارته بعد از برکنار شدن کاستیو توسط کنگره پرو به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور سوگند یاد کرد. کاستیو بعد از برکناری‌اش به اتهام تلاش برای منحل کردن پارلمان برای ممانعت از برگزاری رای‌گیری برای استیضاحش، بازداشت شد.

هم صدایی ژاپن و هلند با آمریکا برای تحریم تراشه های چینی

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ژاپن و هلند توافق کردند تا با ایالات متحده در باب تشدید کنترل بر صادرات ماشین آلات ساخت تراشه های پیشرفته به چین بپیوندند. ماه اکتبر، دولت بایدن مجموعه ای از محدودیت ها را با هدف توقف صادرات فن آوری مربط با ساخت تراشه و تراشه های خاص از طریق تجهیزات ایالات متحده در هر نقطه از جهان به چین اعمال کند. حالا به غیر از برخی تامین کنندگان تجهیزات ایالات متحده، شرکت ژاپنی توکیو الکترون و هلدینگ ا اس ام ل، دو بازیگر حیاتی مورد نیاز برای موثر ساختن تحریم ها بودند که موجب شد تا دولت هایشان محدودیت ها را اتخاذ کنند. در این گزارش آمده است که این هم صدایی نقطه عطف کلیدی است. براساس این گزارش، محدودیت های جدید ممکن است در هفته های آینده اعلام شود. وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداد، سخنگوی وزارت امور خارجه هلند هم از اظهار نظر خووداری کرد.

خط و نشان والاس برای روس ها، سامانه های دوربرد را در اختیار اوکراین می گذاریم

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا اعلام کرد که اگر روسیه به حمله های خود علیه مناطق غیر نظامی ادامه دهد، قادر خواهد بود تا سامانه های تسلیحاتی دوربرد را در اختیار اوکراین بگذارد. به نوشته خبرگزاری رویترز، بوریس جانسون که از حامیان سرسخت اوکراین است در سخنانی در پارلمان از والاس در باب ارسال احتمالی سامانه های موشکی دوربرد به کی یف برای تخریب یا آسیب رساندن به سایت های پرتاب هواپیماهای بدون سرنشین سوال کرد. والاس هم در پاسخ گفت که من سیستم های تسلیحانی را بررسی می کنم. او با اشاره به توافق نامه ها گفت که ما نیز در زرادخانه های خود سامانه های تسلیحاتی بالقوه داریم که برد بلندتری دارند و اگر روس ها به هدف قرار دادن مناطق غیر نظامی و تلاش برای شکستن کنوانسیون ژنو ادامه دهند، در آن صورت بریتانیا این امکان را دارد تا در راستای اصول حقوق بشردوستانه جنگ، کمک های خود را در اختیار اوکراین بگذارد.

دیپلماسی رزمی مکرون

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه متعهد شده است که تمام تلاش خود را برای حمایت از اوکراین انجام دهد. او از این اقدام خود تحت عنوان دیپلماسی رزمی یاد کرد و همزمان به کنفرانس بین المللی که روز سه شنبه با هدف کمک به اوکراین برای گذراندن زمستان پیش رو برگزار می شود اشاره کرد، کنفرانسی که فرانسه میزبان است. به نوشته آسوشیتدپرس، مکرون معتقد است که در بلند مدت یافتن راهی برای برقراری گفتگو با روسیه و تحقق صلح لازم است. کنفرانس بین المللی روز سه شنبه در باب ارائه برخی از کمک های فوری به کی یف و تامین مالی و تجهیزاتی این کشور برگزار می شود. او گفت که این کنش در واکنش به عملیات جنگی روس ها در هفته های اخیر است که زیرساخت های غیر نظامی را هدف قرار داده تا امید مردم غیر نظامی را کاهش دهد. رئیس جمهوری فرانسه از زمان آغاز جنگ در اوکراین از تحریم های سخت  علیه مسکو حمایت می کند و دائما با ولودیمیر زلنسکی در تماس است.

خبر خوب زمستانی برای اتحادیه اروپا

آژانس بین المللی انرژی اتمی و شاخه اجرایی اتحادیه اروپا اعلام کردند که بلوک 27 کشور عضو این نهاد منطقه ای ممکن است زمستان سال جاری را با موفقیت از بحران انرژی عبور کنند. با این همه آنگونه که الجزیره هشدار داده اتحادیه باید انرژی های تجدید پذیر را به سرعت وارد بازار کرده و برای جلوگیری از کمبود احتمالی گاز طبیعی مورد نیاز برای گرمایش، برق و کارخانه هایش، فعالیت هایی را در سال آینده به انجام برساند.به گفته آژانس به نظر می رسد اروپا به راحتی می تواند از زمستان سال جاری علیرغم برخی کمبودهای اقتصادی و اجتماعی عبور کند با این حال تاکید کرد که این به معنای پایان بحران انرژی نیست و سال آینده ممکن است، سالی سخت تر از امسال باشد. بعد از آن که روسیه شریان انتقال گاز به اروپا را قطع کرد، کشورهای عضو این نهاد منطقه ای تا حد زیادی توانستند با استفاده از منابع جدید وصرفه جویی در حوزه انرژی ذخایر خوبی برای گرمایش در زمستان داشته باشند.

گمانه زنی ها درباره خیز چین برای حمله به تایوان

جوزف وو، وزیر خارجه تایوان پس از یک سال رکوردشکنی تهدیدات و تهاجمات نظامی چین گفت: دولت تایوان معتقد است چین در حال آماده شدن برای یافتن «بهانه دیگری برای تمرین حمله آینده خود» به این جزیره است.نشریه گاردین در این باره نوشت جوزف وو، پس از یک سال رکوردشکنی تهدیدات و تهاجمات نظامی چین گفت: دولت تایوان معتقد است چین در حال آماده شدن برای یافتن «بهانه دیگری برای تمرین حمله آینده خود» به این جزیره است.وزیر خارجه تایوان همچنین افزود: با تمدید شدن دوران رهبری شی جین پینگ و تصفیه‌های سیاسی در حزب کمونیست، چند کانال محدود ارتباطی میان دو کشور نیز قطع شده است.وو گفت: تهدید نظامی چین با افزایش پنج برابری حملات هواپیماهای جنگی به منطقه دفاعی تایوان از سال 2020، جدی تر از همیشه شده است.

اعتراف بورل به فرجام دشوار برجام

انتخاب نوشت: جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: من وزرا را در جریان اخرین وضعیت توافق هسته‌ای قرار دادم. در شرایط کنونی برجام در وضعیت دشواری قرار دارد اما بنظرم گزینه بهتری نداریم که اطمینان حاصل کند ایران سلاح هسته‌ای تولید نخواهد کرد.بورل با اشاره به تمایل اروپا برای ازسرگیری اجرای کامل برجام تاکید کرد که از نظر او تحریم‌های مرتبط با مسائل حقوق بشری و مشارکت ادعایی ایران در جنگ اوکراین باید از مساله توافق هسته‌ای تفکیک شود. او گفت که هرچند مذاکرات وین در وضعیت بن‌بست قرار دارد و اقدامات هسته‌ای ایران مایه نگرانی اروپاست اما باید تا حد امکان به تعاملات ادامه دهیم و تلاش کنیم که توافق احیا شود.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره دورنمای توافق برای از سرگیری اجرای برجام، اذعان کرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا مطمئناً فضای مناسبی را برای پیشرفت در روابط بین اتحادیه اروپا و ایران ایجاد نمی کند اما توافق هسته‌ای ارتباطی به روابط اتحادیه اروپا و ایران ندارد، موضوع فراتر این است و بسیاری از کشورهای دیگر نیز درگیر هستند.

دور تازه تحریم های اروپا علیه ایران؛ اتحادیه اروپا؛ از همه اهرم ها برای حسابرسی از مقام های ایرانی استفاده می کنیم

انتخاب نوشت: طبق سند منتشر شده اتحادیه اروپا 20 شخص و یک نهاد از جمله اصحاب رسانه در رابطه با حقوق بشر به فهرست تحریم‌های این بلوک اضافه شدند.در این میان نام پیمان جبلی رئیس صدا و سیما جمهوری اسلامی، آمنه سادات ذبیح پور و علی رضوانی گزارشگران صدا و سیما به چشم می‌خورد. مجموعه سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران نیز تحریم شده است.همچنین به افراد دیگری که به بهانه نقض حقوق بشر تحریم شدند می‌توان به نام‌های سید مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، سید احمد خاتمی امام جمعه تهران، سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران و محسن برمهانی معاون سیما اشاره کرد.اتحادیه اروپا همچنین در رابطه با ادعای ارسال پهپادهای ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نیز، 4 شخص و 4 نهاد را تحریم کرد.همزمان شورای اروپا روز دوشنبه در پایان نشست وزرای خارجه این اتحادیه در بیانیه‌ای ضمن حمایت از حقوق اساسی ملت ایران، آنچه که "سرکوب گسترده و وحشیانه" از سوی دولت ایران خواند را محکوم کرد.در ادامه این بیانیه اتحادیه اروپا از مقامات ایران خواسته تا به تعهدات خود ذیل قوانین بین‌المللی عمل کنند. همچنین در این بیانیه شورای اروپا خواستار توقف آن چه دستگیری‌های خودسرانه معترضین عنوان کرده، شده است.اتحادیه اروپا ضمن محکوم کردن مجازات اعدام، خواستار توقف اعدام اشخاص دستگیر شده در ناآرامی‌های اخیر شده است.این اتحادیه مدعی شد که از تمامی روش‌های موجود برای حسابرسی به اعمال مقامات ایرانی استفاده خواهد کرد. اتحادیه اروپا همچنین از ایران خواست تا زندانیان دوتابعیتی در این کشور را آزاد کند.

تحریم های تازه لندن و برلین علیه ایران

انتخاب نوشت: وزیر خارجه انگلیس بعد از نشست اتحادیه اروپا از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد و با تکرار اتهامات ضد ایرانی گفت: ما تحریم‌هایی علیه ایران، به دلیل ارائه پهپاد به روسیه و سرکوب اعتراضات اعمال کردیم. «جیمز کلورلی» در ادامه سخنانش درباره اینکه آیا لندن با حصول توافق هسته‌ای جدید موافق است، افزود: اولویت ما جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی است، اما در کنار آن، به پاسخ دادن به اقدامات غیرقابل‌قبول ایران ادامه می‌دهیم.همزمان آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه گفت که تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، سپاه پاسداران این کشور را هدف قرار خواهد.او به خبرنگاران گفت: با این بسته تحریمی، ما به‌ویژه کسانی را که مسئول اعدام‌ها و خشونت علیه مردم بی‌گناه هستند، هدف قرار می‌دهیم.او گفت: تحریم ها به طور ویژه شامل سپاه پاسداران می شود.

تاکید وزارت خارجه چین بر بر روابط سنتی و دوستانه تهران و پکن

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین درباره روابط این کشور با ایران تاکید کرد: روابط چین و ایران به طور سنتی دوستانه است و انتخاب مشترک چین و ایران برای تحکیم و توسعه مشارکت راهبردی جامع چین و ایران است. طرف چینی مایل به تقویت ارتباطات و هماهنگی با طرف ایرانی برای تداوم و ارتقاء پیشرفت جدید در روابط دوجانبه است.ونبین ادامه داد: چین و ایران یک طرح همکاری جامع امضا کردند و کار اجرایی را از ابتدای سال جاری آغاز کردند. چین با ایران همکاری خواهد کرد تا توسعه پایدار و بلندمدت همکاری عملی ایران و چین را ارتقا دهد.وانگ ونبین با اشاره به سفر معاون نخست وزیر چین به تهران، گفت: هو چونهوا، معاون نخست وزیر امروز به ایران سفر خواهد کرد. اعتقاد بر این است که این سفر تأثیر مثبتی بر تعمیق مشارکت راهبردی همه جانبه چین و ایران خواهد داشت.