به گزارش اکوایران، به گفته یک مقام ارشد دولتی و دو مقام آمریکایی دیگر، دولت بایدن در حال نهایی کردن برنامه ارسال سامانه دفاع موشکی پاتریوت به اوکراین است، خبری که احتمالاً در همین هفته اعلام می‌شود. این طرح پنتاگون ابتدا باید توسط لوید آستین، وزیر دفاع، تائید شود و سپس برای امضا برای جو بایدن،‌ رئیس‌جمهور، ارسال شود.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، اوکراین مدت‌هاست در معرض رگبار حملات موشکی و پهپادی روسیه قرار دارد که زیرساخت‌های کلیدی را در سراسر این کشور نابود کرده‌اند. از این رو مدت‌هاست که از ایالات متحده تقاضای این سیستم دفاع هوایی پیشرفته را داشته‌اند که در رهگیری موشک‌های بالستیک و کروز بسیار مؤثر است.. سامانه پاتریوت کارآمدترین سامانه تسلیحاتی دفاعی دوربرد خواهد بود که به اوکراین ارسال می‌شود و مقامات می گویند که امنیت حریم هوایی کشورهای عضو ناتو در شرق اروپا را تامین خواهد کرد.

از آغاز حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه، ائتلاف ناتو دفاع هوایی خود را در طول جناح شرقی تقویت کرده است، از استقرار پاتریوت‌های متعلق به آلمان و هلند در اسلواکی تا انتقال سامانه زمین به هوای MAMBA ساخت فرانسه به رومانی. آلمان همچنین قرار است پس از فرود تصادفی یک موشک پدافند هوایی اوکراین در یک روستای مرزی در لهستان و کشته شدن دو نفر، تعدادی پرتابگر پاتریوت به این کشور ارسال کند. 

دقیقاً مشخص نیست که چند پرتابگر موشک به اوکراین ارسال خواهد شد، اما یک پکیج سامانه پاتریوت معمولاً شامل یک مجموعه رادار است که اهداف را شناسایی و دنبال می‌کند، تجهیزات کامپیوتری و مولد برق، ایستگاه کنترل و هشت پرتابگر است که هر کدام دارای چهار موشک آماده شلیک هستند.

Patriot-Missile-System-EN

به گفته مقامات، پس از نهایی شدن این طرح، انتظار می رود پاتریوت ها به سرعت در روزهای آینده ارسال شوند و اوکراینی‌ها در یک پایگاه ارتش آمریکا در  آلمان برای استفاده از آنها آموزش ببینند.

اوکراین ماه‌ها است که درخواست این سیستم را دارد، اما چالش‌های لجستیکی تحویل و راه‌اندازی این سامانه بسیار زیاد است امّا علیرغم موانع متعدد، با توجه به «واقعیت آنچه در میدان جنگ می‌گذرد» و تداوم رگبارهای موشکی شدید روسیه ، دولت  تصمیم به تامین این سیستم برای اوکراین گرفته است.

به نوشته بلومبرگ، برخلاف سیستم‌های دفاع هوایی کوچک‌تر، سامانه موشکی پاتریوت به خدمه بسیار بیشتری شامل ده‌ها نفر نیاز دارند. آموزش استفاده از این سامانه معمولاً چندین ماه طول می کشد، فرآیندی که آمریکایی‌ها حالا مجبور اند تحت فشار حملات هوایی روزانه روسیه انجام دهند.

این سامانه توسط بسیاری، یکی از بهترین تسلیحات دوربرد برای دفاع از حریم هوایی در برابر موشک‌های بالستیک و کروز و همچنین برخی از هواپیماها و پهبادها محسوب می‌شود و به دلیل کاربری برای ارتفاعات زیاد و برد طولانی، به طور بالقوه می‌تواند تمام موشک‌ها و پهبادهای روسی را بسیار دورتر از اهدافشان در اوکراین سرنگون کند.

پهپادها به طور خاص می توانند برای سیستم های دفاع هوایی چالش برانگیز باشند زیرا معمولاً در ارتفاع پایین پرواز می کنند و به سختی قابل شناسایی هستند. مهمات مورد نیاز برای سرنگون کردن پهبادها اغلب گران‌تر از خود پهپادها هستند و این موضوع هزینه‌ی دفاع در برابر این ابزارهای جنگی را افزایش می دهد.

پیش از این، ایالات متحده سامانه‌های پاتریوت را به عنوان راهی برای تقویت دفاعی برای اعضای ناتو مانند لهستان ارسال کرده بود و سیستم های تسلیحاتی دیگری را برای کمک به اوکراین در برابر تهاجم روسیه فرستاده بود.

در سال‌های اخیر نیز ایالات متحده موشک‌های پاتریوت را در عربستان و عراق مستقر کرده و در مجموع بیش از دوازده متحد ایالات متحده، از جمله آلمان، ژاپن و اسرائیل نیز این سیستم را خریداری کرده اند.

ماه گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، به سی‌ان‌ان گفت که ایالات متحده بر روی ارسال سیستم های دفاع هوایی به اوکراین «بسیار متمرکز» است. بلینکن به خبرنگار سی‌ان‌ان گفته: «ما اکنون کاملاً بر تامین سیستم‌های دفاع هوایی متمرکز شده‌ایم و نه فقط ما، بلکه بسیاری از کشورهای دیگر به دنبال کمک به امنیت هوایی اوکراین هستند.. ما در تلاش هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که اوکراینی‌ها این سیستم‌ها را در سریع‌ترین زمان و مؤثرترین حالت ممکن دریافت ‌کنند. در عین حال نیاز است که نیروهای اوکراینی بر روی آنها آموزش دیده و توانایی نگهداری از این سامانه را داشته باشند و همه این‌ها باید در کنار هم باشند. ما یک فرآیند بسیار دقیق داریم که توسط وزیر دفاع لوید آستین در رامشتاین آلمان مدیریت می‌شود که به طور منظم با اوکراینی‌ها دیدار می‌کند تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها هر آن چه نیاز دارند را در اختیار دارند.»