به گزارش اکوایران، «پرده برداری از شبکه لجستیکی محرمانه روس ها»، «محبوبیت بی سابقه شرکت دفاعی ترکیه»، «تصرف اوکراین؛ هدف اصلی کرملین»، «دهن کجی به سلطان»، «خیابان های پرو در تصرف معترضان»، «موشک پراکنی دهلی نو در میانه تنش های چین و هند»، «ابعاد تازه ای از نبرد تجاری میان چین و واشنگتن»، «شکوه پوتین از جنگ اقتصادی روسیه»، «نه کرملین به آتش بس کریسمس»، «واکنش ایران جمع بندی شورای وزاری خارجه اتحادیه اروپا» و«واکنش مرندی به لغو عضویت ایران در کمیسیون حقوق زن» بخشی از مهم ترین سر خط اخار در نیم روز گذشته بوده است.

پرده برداری از شبکه لجستیکی محرمانه روس ها

صدها پهپاد روس که بر فراز میدان نبرد اوکراین پرواز می کنند و اهداف غیر نظامی را هدف قرار می دهند، بخشی از زنجیره تامین انعطاف پذیری هستند که تحریم هایی درباره شان اعمال نمی شود، این پهپادها  از طریق دفتر کهنه ای در هنگ کنگ و همچنین در حومه فلوریدا انتقال می یابند. خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی انحصاری نوشته، پهپاد موسوم به اورلان 10، قاتل فریبنده ای با فن آوری پایین و ارزان است با بیش از 20 گلوله که روسیه با توسل بدان روزانه بخش های مختلف اوکراین را هدف قرار می دهد. براساس تحقیقات رویترز، ای اس توریز با همکاری موسسه مطالعاتی دفاعی در لندن، یک شبکه لجستکی را کشف کرده که در سراسر جهان رخنه دارد و به خط تولید اورلان، مرکز فن آوری ویژه مستقر در سن پترزبورگ ختم می شود. این نخستین باری است که پرونده های گمرک روسیه و سوابق بانکی که مسیر تامین فن آوری آمریکایی تا یک تولید کننده روسی را نشان می دهد؛ تولید کننده ای که سیستم تسلیحاتی تولیدی اش در اوکراین استفاده می شود.

محبوبیت بی سابقه شرکت دفاعی ترکیه

شرکت دفاعی ترکیه موسوم به بایکار اعلام کرد که اولین هواپیمای جنگی بدن سرنشین این شرکت، نخستین پروازش را روز چهارشنبه انجام داد این در حالی است که این شرکت همچنان در جهان محبوب است و به واسطه حمایت از ارتش اوکراین در مبارزه با نیروهای روس، محبوبیت بیشتری کسب کرده است. به نوشته رویترز، بایکار با انتشار ویدئویی نشان داد که هواپیمای UCAV Kizilelma در حال برخواستن و سپس بازگشت به پایگاه هوایی است که به گفته او در شمال غرب استان اورلو؛ غرب استانبول قرار دارد.داده های فلایت رادار همچنین نشان داد که یک هواپیمای ناشناس بر فراز فرودگاه کورلو شناسایی شد. هواپیمای بدون سرنشین تی بی 2 پیشین متعلق به این شرکت در درگیری های جهانی نقش برجسته ای داشته و بایکار را به کانون توجه های جهانی قرار داده و آن را به یک تولید کننده و صادر بزرگ کننده بزرگ تبدیل کرده است.

کرملین به دنبال تصرف تمامیت اوکراین است

یکی از مقام های ارشد نظامی اوکراین گفت که روسیه در تلاش برای طولانی تر کردن جنگ در اوکراین است و می خواهد تمامیت این کشور را از آن خود کند. به نوشته خبرگزاری رویترز، ژنرال الکسی گروموف در یک جلسه توجیهی نظامی گفت که اگرچه انتظار نداشت مسکو از بلاروس حمله کند، روسیه در حال آموش نیروهای جدید در خاک همسایه اش است و جنگده های نظامی اش را به آنجا منتقل کرده است. هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین در همان جلسه توجیهی در باب اجازه داده به احساس رضایت پس از شکست های اخیر نظامی روسیه هشدار داد و گفت ما و جهان نباید آرام بگیریم، زیرا هدف نهای فدراسیون روسیه تسخیر تمام اوکراین است و سپس می تواند به راه خود ادامه دهد.این ژنرال اوکراینی به هدف روسیه برای طولانی تر کردن جنگ اشاره ای نکرد.

دهن کجی به سلطان؛ حیات سیاسی اردوغان به خطر افتاد؟

هزاران نفر در ترکیه در اعتراض به محکویمت سیاسی شهردار استانبول، اکرم امان اوغلو تظاهرات اعتراض آمیز برگزار کردند و با سر دادن شعارهایی علیه اردوغان و حزب عدالت و توسعه، رهبر ترکیه را در آستانه انتخابات پیش رو در موضع ضعف قرار دادند. به نوشته رویترز، دادگاه ترکیه اوغلو، رقیب محبوب اردوغان را به دوسال و هفت ماه حبس محکوم کرد حکمی که توسط دادگاه تجدید نظر نیز تایید شد. به نوشته خبرگزاری رویترز، در شرایطی که دادستان خواهان حکم طولانی تری برای رقیب اردوغان شده، جمعیتی بزرگ به خیابان آمدند و با پخش کردن موسیقی میهن پرستانه جلوی شهرداری استانبول تجمع بزرگی را برگزار کرده و در جریانش پرتره بزرگی از مصطفی کمال آتاتورک را به اهتراز در آوردند. آنها می گوید که اردغان می خواهد اصل سکولاریسم که میراث بنیانگذار ترکیه بوده را نابود کند.همچنین گفته می شود که جمعیت شعار می دادند؛ حقوق، قانون، عدالت، روزی فراخواهد رسید که حزب عدالت پاسخگو شود.انتخابات پارلمانی و ریست جمهوری ترکیه قرار است سال آینده در ماه ژوئن برگزار شود؛ رخدادی که می تواند یکی از بزرگ ترین چالش های سیاسی اردوغان در دو دهه قدرت نمایی اش محسوب می شود بالاخص آن که ترک ها به واسطه هزینه های زندگی و کاهش ارزش پول این کشور در برابر دلار آمریکا، در شرایط دشواری قرار دارند.

خیابان های پرو در تصرف معترضان

اعتراض های خشنوت آمیز که گردشگری و تجارت سراسر پرو را مختل کرده، ادامه دارد تا جایی که یکی از قضات در حال بررسی این مقوله است که آیا رئیس جمهوی پیشین این کشور در بازداشت نگاه دارد یا نه، در حالی که پرونده ها علیه وی به اتهام تحریک به شورش تعریف شده اند. به نوشته آسوشیتدپرس تصمیم در باب بازداشت پدرکاستیو، رئیس جمهوری پیشین پرو پس از آن اتخاذ شد که دولت روز چهارشنبه در تلاش برای آرام کردن اعتراض ها که موجب کشته شدن حداقل هشت نفر شد، وضعیت فوق العاده اعلام کرده است. هواداران کاستیو هفته گذشته پس از برکناری او از قدرت و بازداشتش به دلیل تلاش او جهت انحلال کنگره پیش از رای گیری استیضاح، به خیبان ها آمدند. شرایط پرو بحرانی سیاسی است که بی ثباتی های حاکم را عمیق تر کرده به طوری که شش رئیس جمهوری در سال های گذشته آمده و رفتند. دادستان عالی پرو، به دادگاه گفت که کاستیو به دلیل تحریک به شورش ممکن است به حداقل ده سال حبس محکوم شود.با این همه معترضان خواستار آزادی کاستیو، استعفای رئیس جمهوری جدید و برنامه ریزی فوری برای انتخابات عمومی جهت انتخاب رئیس جمهوری جدید و اعضای کنگره هستند. معترضان ایستگاه های پلیس را سوزانده، یک باند هوایی مورد استفاده نیروهای مسلح را تصرف کرده و به باند فرودگاه بین المللی در آرکیپا، دروازه ای برای ورود به برخی از مناطق گردشگری، حمله کردند.

موشک پراکنی دهلی نو در میانه تنش های چین و هند

به گفته یکی از وزرای دولت هند، دهلی نو یک موشک دوربرد با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را با موفقیت آزمایش کرده است چرا که هند قصد دارد توانایی دفاعی اش را در میانه تنش های مرزی با چین تقویت کند. به نوشته الجزیره، وزیر امور پارلمانی این کشور گفت که موشک بالستیک قاره پیمای Agni-V از جزیره عبدالکلام در شرق اودیشا پرتاب شد.او با اشاره به برد این موشک که 5400 کیلومتر یا بیشتر است در توئیتر نوشت که این موشک ارزش زیادی برای دفاع دارد و امنیت ملی این کشور را تا حد زیادی تقویت خواهد کرد. همزمان رسانه های هندی گزارش دادند که پیش از آزمایش، مقام های هند اطلاعیه ای صادر کردند و خلیج بنگال را به عنوان منطقه پرواز ممنوعه خوانده و افزودند که برد آن تقریبا برابر با کل سرزمین اصلی چین است. تنش های تاه ای میان چین و هند به دنبال درگیری میان سربزان دو کشور در امتداد مرزهای مورد مناقشه رخ داده و حالا پرتاب این موشک می تواند به تنش ها دامن بزند.

ابعاد تازه ای از نبرد تجاری میان چین و واشنگتن

هیئت نظارت بر حسابداری شرکت های دولتی ایالات متحده اعلام کرد که برای اولین بار فضا برای بازرسی و تحقیق بر فعالیت های شرکت های حسابداری چین را پیدا کرده؛ رخدادی که می تواند زمینه را برای اخراج 200 شرکت چینی از بورس آمریکایی فراهم کند. به نوشته خبرگزاری الجزیره، بیانیه این شرکت ناظر نشان دهنده آن است که تنظیم کننده های آمریکایی توانستند در ارتباط با شرکت های چینی از جمله علی بابا دست بالا را داشته باشند؛ رخدادی که در میان تنش های میان دو اقتصاد برتر جهان می تواند چالش ساز باشد بالاخص آن که پکن و واشنگتن درگیر نبرد تجاری اند و فن آوری.رئیس این شرکت آمریکایی گفت که برای اولین بار در تاریخ، آمریکا توانست حساب های چین را به طور کامل بررسی کرده و مشکل های احتمالی را ریشه یابی و شرکت ها را برای برطرف کردن موانع به پاسخگویی وادار کنند. یکی از استراتژیست های بازار در این باره معتقد است که رویکرد تازه آمریکا زمینه را برای تغییر بازی شرکت های چینی فراهم می کند، بالاخص آن که امروز تهدید جدی، حذف این گروه از شرکت ها است.

پوتین تحریم های غرب را جنگ اقتصادی خواند

رئیس جمهور روسیه اقدامات غرب علیه روسیه را «جنگ اقتصادی» خواند و گفت که اهداف غرب در این زمینه محقق نشده است.پوتین در سخنانی در جلسه شورای توسعه راهبردی و طرح‌های ملی گفت که غرب تحریم‌های تهاجمی بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه اعمال کرد که هدف آن در کوتاه‌مدت، نابودی اقتصاد ما از طریق سرقت ذخایر ارزی ما و فروپاشی واحد پولی (روبل) و ایجاد تورم ویرانگر بود.به گفته پوتین، اهداف غرب با توجه به کار متمرکز و حرفه‌ای بازرگانان و دولت روسیه به صورت متمرکز و حرفه‌ای و حس مسئولیت پذیری و همبستگی شهروندان و به لطف کار مشترک دولت و بانک مرکزی روسیه محقق نشده است.پوتین تأکید کرد که روسیه مسیر خود انزوایی را دنبال نخواهد کرد، بلکه تعامل با شرکای خود در خارج از کشور را در سطح خوبی بهبود خواهد بخشید و به دنبال شرکای امیدوارتر از اتحادیه اروپا خواهد بود تا مسیر منابع انرژی را تغییر و عرضه گاز به شرق را افزایش دهد.

نه کرملین به آتش بس کریسمس

روسیه ضمن رد آتش‌بس کریسمس"پس از 10 ماه جنگ در اوکراین، درخواست کی‌یف را نیز برای آغاز خروج نیروهای روسی از این کشور تا کریسمس به عنوان گامی برای پایان دادن به بزرگ‌ترین جنگ اروپا از زمان جنگ جهانی دوم نپذیرفت.به نوشته رویترز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به این سوال که آیا مسکو پیشنهاداتی برای یک "آتش‌بس" کریسمس دریافت کرده یا خیر، گفت: نه، چنین پیشنهاداتی از سوی هیچ کشور یا نهادی به دست روسیه نرسیده است. این موضوع در برنامه نیست.ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اخیرا تاکید کرد که روسیه باید تا پیش از کریسمس خروج نیروهایش از اوکراین را به عنوان گامی به سوی پایان این جنگ آغاز کند اما مسکو ضمن رد این پیشنهاد، گفت، پیش از هر اقدامی، اوکراین باید از دست دادن بخشی از قلمرو خود به روسیه را بپذیرد.

واکنش ایران جمع بندی شورای وزاری خارجه اتحادیه اروپا

ایسنا نوشت: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جمعبندی شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا و مواضع خصمانه برخی دولتهای اروپایی بیانیه ای منتشر کرد و اعلام کرد که رویکرد غرب بخشی از کارزار برای بدنام کردن ایران است.براساس مفاد این بیانیه ایران فشار حداکثری، جنگ اقتصادی  و انزوا را برنم  یتابد و به شدیدترین شکل ممکن به سوء استفاده ها پاسخ خواهد داد.در این بیانیه همچنین به استفاده گزینشی و ابزاری از حقوق بشر برای پیش برد منافع سیاسی برخی دولت ها و اروپایی و همچنین استانداردهای دوگانه این گروه از کشورها اشاره و چنین مواضعی به چالش کشیده شد.

واکنش مرندی به لغو عضویت ایران در کمیسیون حقوق زن

ایسنا نوشت:محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در پیامی به اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره لغو عضویت ایران در کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل واکنش نشان داد و در صفحه توییترش نوشت: ایران هیچ جایی در یک هیات بین‌المللی ندارد که اعضای آن از تروریسم وهابی در دهه ۸۰ و ۹۰ [میلادی] در افغانستان حمایت مالی کردند. ایران نباید با رژیم‌هایی یک جا بنشیند که از تروریسم وهابی در سوریه و عراق حمایت مالی می‌کنند.مرندی افزود: ایران باید از هیات‌هایی که در قبال نسل‌کشی در یمن سکوت می‌کنند، دوری کند. این‌ها باعث ضد زن شدن ایران می‌شوند.اظهارات مرندی در واکنش به گفت‌وگوی نماینده آمریکا در سازمان ملل با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی مطرح می‌شود که پس از رای‌گیری درباره قطعنامه‌ای که خواستار لغو عضویت ایران در کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل بود، انجام شد.