به گزارش اکوایران، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده پیرامون مذاکرات احیای برجام گفت آمریکا هم چنان روی توافق هسته ای تمرکز ندارد.

بنا بر گزارش وب‌سایت وزارت خارجه ایالات متحده، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی، به پرسش‌های خبرنگاران از جمله مسائل مربوط به ایران پاسخ داد.

پاتل در این نشست با این پرسش مواجه شد که: «بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر آتی اسرائیل، در مصاحبه ای با العربیه گفت که در گذشته کابینه او عملیاتی علیه برنامه هسته‌ای ایران انجام داد بدون اینکه به آمریکا بگوید، زیرا یا ایالات متحده آن را رد می‌کرد، یا افشا می‌کرد و یا به رسانه‌ها درز می‌کرد. اکنون در هفته آینده او دوباره بر منصب قدرت خواهد نشست، بنابراین، این مسئله را در مواجهه با رویکرد دولت بایدن چگونه ارزیابی می‌کنید که معتقدست دیپلماسی هنوز بهترین راه برای حل‌وفصل یا جلوگیری از دستیابی[ادعایی] ایران به سلاح هسته ای است؟»

پاتل در پاسخ گفت: «خب، بگذارید چند نکته را در این مورد بگویم. اول و مهمتر از همه، ترکیب دقیق کابینه آینده اسرائیل هنوز مشخص نیست، بنابراین من از این روند جلوتر نمی‌روم. همانطور که وزیر بلینکن در سخنرانی خود در جی استریت به صراحت گفت، ما مشتاقانه منتظر همکاری با اسرائیل هستیم».

او در ادامه گفت: «به‌ویژه در مورد دستیابی [ادعایی] ایران به سلاح هسته‌ای، رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه به صراحت گفته‌اند که از آغاز این دولت، ما هر کاری در توان خود داریم انجام خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که ایران به سلاح هسته‌ای [ادعایی] دست پیدا نمی‌کند. اما به طور خاص ما همچنین به صراحت گفته‌ایم که برجام در حال حاضر مورد تمرکز ما نیست، و صراحتاً نسبت به هر چیزی که از سوی تهران در مورد این موضوع ابراز می‌شود –مسائل مربوط به آژانس بین المللی انرژی اتمی یا موارد دیگر- بسیار شک داریم.. بنابراین باز هم، من فقط در حال حاضر نمی‌خواهم از این روند جلوتر بروم یا فراتر از این روند».

هم‌چنین او با این پرسش مواجه شد که: «روز دوشنبه، شورای امنیت سازمان ملل متحد نشستی منظم در مورد قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل خواهد داشت که برجام را تایید کرد. اکنون شما و سایر همکاران از این تریبون گفته‌اید که ایران با فروش هواپیماهای بدون سرنشین این قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند. سیاست ایالات متحده چیست، یا چگونه می‌خواهید در آن روز با گزارشی که ارائه می شود جلو بروید؟

پاتل در پاسخ این پرسش گفت: «گزارشی هنوز علنی نشده است، بنابراین من مطمئناً از این روند جلوتر نمی‌روم، و - همچنین قرار نیست وارد بحث‌های داخلی سازمان ملل شوم. اما همانطور که قبلاً گفته‌ام، مانند دیگران، خرید پهپادهای روسیه از ایران، به‌طور جدی با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که محدودیت‌هایی برای انتقال فناوری‌های مرتبط با موشک به یا از ایران ایجاد می‌کند، در تضاد است. و به طور خاص وقتی صحبت از انتقال این پهپادها شد به دلیل نوع و برد این پهپادها بود. به شما یادآوری می‌کنم که این قطعنامه در جولای 2015 تصویب شد و این محدودیت‌های حیاتی را ایجاد کرد. همه اعضای شورا از جمله روسیه به آن رای دادند. روسیه در مذاکرات مفاد آن شرکت داشت. و ایران این پهپادها را در اختیار روسیه قرار داد که مسکو اکنون از آنها برای ویرانی اوکراین استفاده می‌کند. این امر خلاف قطعنامه 2231 است و شکی نیست که این انتقال بعد از تصویب این قطعنامه صورت می‌گیرد».

پاتل در شرایطی این اتهامات را به تهران وارد کرده که پیش از این مقامات جمهوری اسلامی بارها  هر گونه مداخله در جنگ اوکراین را رد کرده‌اند.

او هم‌چنین در پاسخ به پرسشی پیرامون اعتراضات اخیر در ایران ضمن تکرار مواضع پیشین واشنگتن مدعی شد: «ما با ابزارهای خود [علیه تهران] اقدام کرده ایم و به این کار ادامه خواهیم داد. من قصد ندارم از اینجا پیش‌نمایش هیچ مجموعه‌ای از اقدامات را ارائه دهم، اما هم‌چنان معتقدیم که این ابزارهایی که در اختیار داریم نه تنها ایران را مسئول می‌دانند، بلکه به مردم ایران نیز در تلاش‌هایشان کمک خواهند کرد».