به گزارش اکوایران، دفتر ریاست جمهوری کره‌جنوبی روز سه‌شنبه اعلام کرد که سئول و واشنگتن در حال بحث در مورد برنامه‌ریزی و اجرای عملیات هسته‌ای با ایالات متحده برای مقابله با کره شمالی هستند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، این بیانیه اندکی پس از آن صادر شد که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده برگزاری رزمایش هسته‌ای مشترک با کره‌جنوبی را رد کرده است، امری که به نظر می‌رسد با اظهارات قبلی یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در مصاحبه با یک روزنامه این کشوردر تناقض است.

کیم یون هی، معاون رسانه‌ای یون، گفت بایدن «چاره‌ای جز نه گفتن ندارد، زیرا از او به سادگی پرسیده شد که آیا دو کشور در حال گفتگو در مورد تمرینات هسته‌ای مشترکی هستند که فقط می‌تواند بین کشورهای دارای سلاح هسته‌ای برگزار شود». کیم طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «به منظور واکنش به تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی، دو کشور در حال مذاکره درباره راه‌هایی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد بهره‌برداری از دارایی‌های هسته‌ای متعلق به آمریکا و برنامه‌ریزی و اجرای مشترک آن‌ها هستند».

با این وجود، یک مقام ارشد دولت آمریکا اظهارات بایدن را تکرار کرد و گفت که رزمایش‌های هسته ای مشترک با سئول «بسیار دشوار» خواهد بود، زیرا کره‌جنوبی یک قدرت هسته‌ای نیست، با این حال، متحدان ما به دنبال افزایش اشتراک اطلاعات، برنامه‌ریزی اضطراری مشترک و در نهایت یک مانور رومیزی هستند. این مقام دولت بایدن به رویترز گفته که هر دو رئیس‌جمهور از تیم‌های خود پس از نشستی در کامبوج در نوامبر خواستند تا راه‌هایی را برای رسیدگی به اقدامات و اظهارات اخیر کره‌شمالی که باعث «نگرانی فزاینده» شده، بررسی کنند.

3

او در ادامه افزود: «این مسئله از طرق مختلف انجام می‌شود، از جمله همانطور که رئیس‌جمهور یون گفت، از طریق اشتراک‌گذاری اطلاعات فزاینده، برنامه‌ریزی مشترک و گسترش دامنه موارد احتمالی که ما برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم، و هم‌چنین آموزش، و با این ایده که در نهایت به یک تمرین محدود». به گفته این مقام، زمان برگزاری رزمایش‌های محدود برنامه‌ریزی‌شده نهایی نشده است، اما این رزمایش‌ها «در آینده نه چندان دور» برگزار می‌شوند و سناریوهایی فراتر از موقعیت‌های هسته‌ای را پوشش می‌دهند.

مدت‌هاست که پیونگ یانگ، کره‌جنوبی را به عنوان «دشمن بی‌تردید» خود تعریف کرده و متعهد شده که زرادخانه هسته‌ای خود را در سال جاری، پس از شلیک‌های بی‌سابقه موشک در سال 2022 و افزایش تنش با ارسال پهپادها به کره‌جنوبی در ماه دسامبر، تقویت کند.

4

یون در بیانیه خود تاکید داشته که برنامه‌ریزی و رزمایش‌های هسته‌ای مشترک به رفع تردیدها در مورد بازدارندگی گسترده کمک می‌کند، چرا که اقدامات موجود برای متقاعد کردن کره‌جنوبی‌ها کفایت نمی‌کند.

گو میونگ هیون، پژوهشگر موسسه مطالعات سیاستی آسان در سئول به رویترز گفته: «اقدامات متقابل ایالات متحده با برنامه‌های هسته‌ای در حال پیشرفت کره شمالی سازگار نبوده و استراتژی بازدارندگی گسترده تقریباً تفاوتی با زمانی که توانایی هسته‌ای آن‌ها ناچیز و ضعیف‌تر بود، ندارد». اما کیم دونگ یوپ، استاد دانشگاه کیونگنام، گفت که اظهار نظر بایدن، که به طور انحصاری مجوز استفاده از تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده را دارد، حاکی از عدم تمایل آمریکا به اشتراک‌گذاری عملیات هسته‌ای، با توجه به حساسیت و نگرانی‌های امنیتی آن‌ها است. کیم گفت: «با توجه به افزایش خطرات نسبت به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی، واشنگتن می‌تواند تلاش کند تا زمانی که ما بخواهیم تضمین‌هایی بدهد و دارایی‌های هسته‌ای بیش‌تری بفرستد، اما بعید است که آن‌ها به طور کامل تحت فشار به خواسته‌های رئیس‌جمهور یون برای بازدارندگی گسترده‌تر را تن بدهند».