به گزارش اکوایران، گزیده مهمترین صحبت‌های جمعی از اعضای هیات دولت در حاشیه جلسه چهارشنبه (14 دی) را در ادامه می‌خوانید:

خاندوزی رفتنی نیست

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: در مورد آقای خاندوزی بحثی برای جابجای ایشان مطرح نیست و دولت هیچ برنامه‌ای در این خصوص ندارد.

بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی و در راستای تسریع اجرای طرح ملی مسکن، هیأت وزیران با درخواست ساخت «شهر جدید مهرگان» در استان قزوین موافقت کرد.

استانداران تغییر می‌کنند؟

احمد وحیدی، وزیر کشور: درمورد جزئیات حادثه ترور شهید قاسم فتح‌اللهی، پاسدار سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران، دستگاه‌های اطلاعاتی باید بررسی کنند، اما ظاهر کار تروریستی به نظر می‌رسد.

درمورد بحث تغییر احتمالی استانداران، این مساله بستگی به عملکردها دارد. هر وقت احتیاج باشد این تغییرات انجام می‌شود.

درمورد آموزش اتباع، همین الان به اتباع افغانستانی در ایران خدمات آموزشی خوبی داده می‌شود و ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش هستند. ترجیح ما این است که این مسائل در داخل افغانستان حل شود. پذیرش اتباع جدید برای ما با این تعداد مهاجری که داریم، محدود است و مشکلاتی دارد، اما تلاش شده به مهاجرانی که اکنون در ایران هستند خدمات آموزشی خوبی داده شود.

مازوت‌سوزی در تهران نداریم، در قزوین و البرز داریم

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: ما در اطراف شهر تهران مازوت‌سوزی نداریم، زیرا نیروگاه بعثت مازوت نمی‌سوزاند؛ اما بحثی که در اینجا وجود دارد، مساله تراکم است و اتفاقی که افتاده فارغ از حد توان شهر است که باید مدیریت شود. در قزوین مازوت‌سوزی داریم و در استان البرز هم وجود دارد، اما در شهر تهران مازوت‌سوزی وجود ندارد.

در آینده نزدیک خبرهای خوبی در بحث هوای پاک و فرآیند اجرایی آن خواهیم شنید. دولت و رئیس‌جمهور بر این موضوع تاکید دارند و دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند تا برای بودجه ۱۴۰۲ اعتباری در این موضوع در نظر بگیرند. برآورد اولیه نشان داد که برای اجرای این قانون ۱۰۷ هزار میلیارد تومان - که البته ۳۰ هزار میلیارد تومان آن مشترک است - و ۳ میلیارد دلار نیاز است و صرف اقدامات مختلفی از جمله حمل و نقل عمومی و سوخت و صنایع و کارخانه‌ها خواهد شد.

همزمان با کنکور اینترنت قطع می‌شود؟

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم: فقط در محوطه حوزه‌های برگزاری کنکور، اینترنت قطع خواهد شد تا داوطلبان در کمال آرامش و امنیت بتوانند رقابت کنند. البته این موضوع نیاز به مصوبه شورای امنیت کشور دارد.

اینترنت طبقاتی؟ نه، نداریم!

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات: چیزی به اسم اینترنت طبقاتی نداریم. برای ما همه مردم خاص هستند. بر اساس مصوبه‌ای که از سال‌ها پیش بوده، برخی متخصصان مثل فریلنسرها و آزادکارها دسترسی وسیع‌تر دارند، اما چیزی به اسم اینترنت طبقاتی نداریم.

طرح فیبر نوری منازل و کسب و کارها طبق روال جلو می‌رود. بیش از دو میلیون پوشش ایجاد شده است و از رسانه ملی می‌خواهیم شیرینی این سرعت بالا در شهرهای مختلف را به مردم بگوید و تبلیغ کنند. در حال حاضر از این دو میلیون ظرفیت، فقط ۳۰۰ هزار ظرفیت در حال استفاده است.

پیشنهاد اعمال تغییر در وام ازدواج

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان: درباره تسهیل شرایط ازدواج پیگیر مصوبه رئیس‌جمهور و دولت هستیم تا زمان پرداخت وام پس از تکمیل مدارک به حدود دو هفته برسد. وام ازدواج جوانان باید از نظر مبلغ تغییر کند و با شرایط زندگی امروز همخوانی داشته باشد. قطعا پیشنهادی مبنی بر اعمال تغییر در وام ازدواج جوانان را در هیأت دولت مطرح می‌کنم و با همه همکاران کابینه در این زمینه رایزنی خواهم کرد.

واکسن بزنید

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت: با توجه به شیوع کرونا، پیشنهاد ما به مردم این است که واکسیناسیون را در دستور کار قرار دهند و بویژه کسانی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند یا شش ماه از آخرین واکسن آنها گذشته است، اهتمام بیشتری داشته باشند. ویژگی سویه جدید کرونا، انتشار سریع ویروس است؛ بنابراین پیشگیری بهترین راه مقابله با آن است.

جشنواره‌ها گسترده‌تر و کنسرت‌ها بیشتر می‌شود

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد: امسال جشنواره‌های فجر همزمان با برگزاری در پایتخت، با رویکرد استانی در سایر استان‌ها نیز برگزار می‌شود؛ برای نمونه در جشنواره تئاتر فجر، استان‌ها در چهار منطقه تقسیم شده‌اند تا مخاطبان هنر تئاتر در سایر استان‌ها نیز بتوانند از آثار این جشنواره بهره‌مند شوند و در حوزه تجسمی نیز در همه استان‌ها جشنواره هنرهای تجسمی خواهیم داشت.

این هفته با ازسرگیری کنسرت‌ها شاهد افزایش فعالیت‌های موسیقی بودیم و همکاران ما در دفتر موسیقی در حال فعال‌سازی سایت فروش بلیت برای کنسرت‌های مختلف هستند.

مورد خاصی در افشای اطلاعات آزمون‌ها وجود ندارد

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش: برای آزمون دی‌ماه که بیش از ۱۵۰ هزار نفر شرکت کردند و داوطلبان با سابقه تحصیلی هم در این آزمون حضور دارند،‌ تدابیر لازم اندیشیده شده و از امکانات سازمان سنجش برای حوزه‌ها استفاده شده است. موارد خاصی که برخلاف دستورالعمل امتحانات باشد یا سبب افشا شود، در این باره وجود ندارد. همچنین دوستان شورای عالی انقلاب فرهنگی از فرآیند طراحی سوال تا اجرا را بازدید کردند و نامه‌ای هم به اصحاب رسانه و نهادها ناظر داده شده تا برای اطمینان در طول مدتی که تا برگزاری آزمون دی‌ماه باقی مانده، از فرآیند طراحی سوال تا اجرا در حوزه‌های امتحانی بازدید کنند.

خزانه دولت خالی بود

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد: همانطور که در نامه آقای واعظی به آقای نوبخت - که مرداد پارسال منتشر شد - دیده‌اید، خزانه دولت (در پایان دولت دوازدهم) خالی بوده است. اگر منظور، ذخایر ارزی بانک مرکزی است، باید گفت در همه سال‌های گذشته همه رؤسای بانک‌های مرکزی بویژه از سال‌های ۸۹ تا امروز کمک کردند که این اتفاق بیفتد. در ابتدای دولت سیزدهم نه‌تنها خزانه خالی بود بلکه بالاترین میزان استقراض، انتشار اوراق بدهی و استفاده از تنخواه بانک مرکزی به مبلغ ۵۴ هزار میلیارد تومان ثبت شده بود؛ یعنی می‌توان گفت نه‌تنها خزانه خالی بوده بلکه ۵۴ هزار میلیارد تومان منفی بوده است و حتی همه اوراق بدهی که باید تا آخر سال منتشر می‌شد، در همان نیمه نخست سال استفاده شده بود و دولت مجبور شد مهرماه بار دیگر اوراق منتشر کند.