به نوشته اکوایران، «خشم جمهوری خواهان از تداوم شکست مک کارتی»، «تاکید پوتین بر آتش بس در اوکراین»، «رونمایی اون از وارثش»، «دیدار احتمالی اردوغان با اسد»، «تهدید ضمنی آمریکا توسط روسیه»، «توافق چین و فیلیپین بعد از هفت سال تنش»، «ادعای المانیتور، حرکت برجام به سوی قبرستان» و «توجیه فرانسه برای اقدام موهن شارلی ابدو» بخشی از سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

خشم جمهوری خواهان از تداوم شکست مک کارتی

سه روز پس از به بن بست رسیدن رایزنی ها در باب این که چه کسی قرار است اکثریت جمهوری خواهان مجلس نمایندگان را رهبری کند، اعضای این حزب ازاین که تندروها از اهرم در اختیار خود استفاده کرده و مانع از آن شدند تا نتیجه ای حاصل شود، خشمگین شدند. به نوشته خبرگزاری رویترز، کوین مک کارتی که نامزدی رهبری مجلس نمایندگان شده است روز پنجشنبه پس از رد شدن در هشت دور رای گیری که توسط گروهی متشکل از 20 جمهوری خواه تندرو که کم تر از 10 درصد از اعضای مجلس را تشکیل می دهند، می بایست پیشنهاد دیگری را برای تصدی پست قدرتمند ریاست مجلس ارائه کند.عملکرد ضعیف جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای نوامبر موجب شد تا این حزب اکثریت نسبی و دور از انتظاری را از آن خود کنند. مک کارتی برای انتخاب به عنوان ریاست مجلس به 218 رای نیاز دارد با این همه به واسطه کارشکنی های تندروها و نفوذ آنها در مجلس هنوز نتوانسته به نتیجه دلخواه دست یابد. همزمان اعضای اپوزسیون می گویند نگران آن هستند که مک کارتی مانع از آن شود تا آنها برای مقابله با جو بایدن، رئیس جمهوری دموکرات و سنای ایالات متحده تحت کنترل دموکرات به تاکتیک های زمین سوخته متوسل شوند.

تاکید پوتین بر آتش بس؛ اوکراین، کرملین ریاکاری را متوقف کند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دستور آتش بس 36 ساعته در اوکراین را به مناسبت کریسمس ارتدوکس، اولین آتش بس بزرگ بعد از جنگ ده ماهه در اوکراین، جنگی که ده ها کشته برجای گذاشته و بخش هایی از اوکراین را ویران کرده است، صادر کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز، کرملین گفت که پوتین دستور داده که آتش بس در 6 ژانویه آغاز شود. بسیاری از مسیحیان ارتدوکس، از جمله کسانی که در روسیه و اوکراین زندگی می کنند، کریسمس را در 6 یا 7 ژانویه جشن می گیرند. همزمان اوکراین از رعایت آتش بس در کریسمس امتناع کرد - میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین در پاسخ به دستور پوتین به دروغ های آشکار دست زد.مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین میخایلو پودولیاک تصمیم گرفت به پیشنهاد ولادیمیر پوتین برای آتش بس کریسمس پاسخ دهد. بنابراین، به گفته پودولیاک، اوکراین به قلمرو خارجی حمله نمی کند، بلکه عملیات جنگی را فقط در قلمرو خود انجام می دهد. مشاور زلنسکی نسبت به اتهامات ریاکاری به روسیه خساست به خرج نداد و همچنین با آتش بس کریسمس مخالفت کرد.روسیه باید سرزمین های اشغالی را ترک کند - تنها در این صورت است که آتش بس موقت را آغاز می کند. پودولیاک گفت: ریاکاری را متوقف کنید.

رونمایی «اون» از وارثش؟

سرویس های جاسوسی کره جنوبی به قانونگذاران گفت، تصمیم رهبر کره شمالی برای نشان دادن دخترش در رویدادهای عمومی اخیر احتمالا تلاشی است برای نشان دادن این حقیقت به مردم کره شمالی که یکی از فرزندان کیم جونگ اون روزی قدرت را از پدرش به ارث خواهد برد، این سومین انتقال موروثی قدرت در این کشور خواهد بود. به نوشته آسوشیتدپرس، کیم در چند ماه گذشته دخترش را به طور علنی در سه رویداد همراهی کرد، نخست سایت پرتاب موشک، جلسه عکس با دانشمندان فعال در ساخت سلاح و بازدید از یک مرکز موشکی، رسانه های خبری دولتی کره شمالی این دختر را دوست داشتنی ترین فرزند کیم می خوانند از همین رو گمانه زنی ها در باب این که این دختر وارث ظاهری اون خواهد بود، افزایش یافته است هرچند تصور می شود که این دختر 9 یا ده ساله است. در جریانی جلسه ای در کمیته پارلمانی پشت درهای بسته، اعلام شد که شواهد نشان می دهد که اون با همراهی کردن دخترش در مکان های عمومی قصد دارد به مردم کره شمالی عزم خود را برای برگزاری دور دیگری از انتقال قدرت نشان دهد. یکی از قانونگذاران کره جنوبی که در این نشست با حضور مقام های اطلاعاتی این کشور حضور داشت در این باره گفت که با این همه نمی توان قاطعانه گفت که این دختر جانشین پدر خواهد شد. پیشتر مقام های اطلاعاتی کره جنوبی بعد از حضور دختر اون در سایت پرتاب موشک گفته بود که چنین کنشی منعکس کننده قصد کیم برای حراست از امنیت نسل های آینده کره شمالی در رویارویی با بن بستی است که ایالات متحده تعریف کرده است.

تغییر رویکرد آنکارا در ارتباط با دمشق، اردوغان از احتمال دیدار با بشار اسد خبر داد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه یک هفته پس از دیدار وزرای دفاع آنکارا و دمشق گفته است که ممکن است با بشار اسد در باب تقویت صلح و ثبات در سوریه رایزنی داشته باشد. به نوشته الجزیره، روسای دفاع روسیه، ترکیه و سوریه و افسران ارشد اطلاعاتی این سه کشور هفته گذشته در بالاترین سطح در مسکو گفتگو داشتند؛ دیداری بی سابقه. رئیس جمهوری ترکیه در این باره گفت که آنکارا، مسکو و دمشق روندی را در روسیه کلید زده اند و انتظار می رود وزرای خارجه سه کشور به زودی در قالب نشستی سه جانبه گردهم جمع شوند. پس از آن بسته به تحولات این امکان وجود دارد که رهبران سه کشور دیدار داشته باشند. اردوغان افزود، هدف ما برقراری صلح و ثبات در منطقه است. منصور آکگون، استاد روابط بین الملل در این باره گفته که تغییر رویکرد اخیر آنکارا در ارتباط با دولت سوریه ناشی از تغییرات عمده در پویایی در منطقه در قیاس با 11 سال پیش است، بازه زمانی که روابط سوریه و ترکیه به طور رسمی قطع شد. به باور این تحلیلگر روسیه نقش کلیدی در آغاز گفتگوهای اخیر میان دو رقیب اصلی داشته است.به باور او توسعه روابط ترکیه و روسیه موجب شده تا آنکارا روابطش با آنکارا را مورد تجدید نظر قرار دهد. هرچند دمشق برای این تغییر توسط روسیه تحت فشار قرار دارد.

تهدید ضمنی آمریکا توسط روسیه

دیمیتری مدودوف، نائب‌رئیس شورای امنیت ملی روسیه به شکلی تلویحی آمریکا را به حمله با موشک‌های کروز هایپرسونیک تهدید کرد.به نوشته رویترز، این مقام روسیه‌ای در مطلبی در کانال تلگرام خود سیاست‌های آمریکا را با نازی‌ها مقایسه کرد نوشت که هدیه اصلی سال نو، مجموعه موشک‌های سیرکون بود که روز گذشته به سواحل کشورهای ناتو رسید.به نوشته مدودوف، موشک‌های هایپرسونیک که 1000 کیلومتر برد و 9 ماخ سرعت دارند قادرند هر کلاهکی را حمل کرده و از هر دفاع موشکی  عبور کنند. اجازه بدهید گروشکوف حدود 100 مایل دورتر از ساحل بایستد تا به رود پوتوماک نزدیک‌تر باشد.

توافق چین و فیلیپین بعد از هفت سال تنش

چین و فیلیپین با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که بر سر راه‌اندازی یک کانال ارتباطی مستقیم بین وزارتخانه‌های خارجه خود در مورد دریای چین جنوبی برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات توافق کرده‌اند.به نوشته خبرگزاری رویترز، این بیانیه مشترک که شامل 14 بند با هدف کاهش تنش‌های امنیتی و تقویت همکاری‌های اقتصادی است، در حالی منتشر می‌شود که هر دو طرف تلاش می‌کنند تا روابط آسیب‌دیده را پس از تحولات سال 2016 بهبود بخشند. در آن سال فیلیپین توانست یک رای حکمیت از دادگاهی بگیرد که ادعاهای گسترده چین در دریای چین جنوبی را بی‌اعتبار کرد.فیلیپین پیشتر نسبت به فعالیت‌های ساخت‌وساز گزارش‌شده چین و ازدحام کشتی‌های پکن در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی که منطقه‌ای غنی از نفت، گاز و منابع شیلات است، ابراز نگرانی کرده بود.

توافق نمرده اما حرکت به سوی قبرستان است

انتخاب به نقل از المانیتور نوشت: ایالات متحده و اسرائیل به نقطه مشترکی درمورد ایران دست پیدا کرده اند که آن، تمرکز بر بر نوع برخورد دولت ایران با معترضان و حمایت تهران از روسیه در اوکراین است.با کم رنگ شدن امید‌ها برای احیای توافق، «بازی سرزنش» در بحث مذاکرات تشدید شده است.یکی از دیپلمات‌های اروپایی درگیر در مذاکرات، تهران را مقصر می‌داند. این مقام که خواست نامش فاش نشود به المانیتور گفت: تهران خود را وسط یک طوفان تمام عیار قرار داد: وضعیت داخلی، انتقال سلاح به روسیه و بن بست بر سر توافق هسته ای.دیپلمات اروپایی گفت: جنگ اوکراین همه پرونده‌های دیگر از جمله مذاکرات برنامه هسته‌ای ایران را دارد آلوده می‌کند.همه این‌ها به این معنی نیست که توافق مرده است، اما حرکت به سمت قبرستان است.

توجیه فرانسه برای توجیه اقدام موهن شارلی ابدو

فارس نوشت: کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه از اقدامات توهین‌آمیز نشریه شارلی‌ابدو دفاع کرد و آن را به «آزادی بیان» ربط داد.چهارشنبه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود در پی اقدام موهن یک نشریه فرانسوی در توهین به مرجعیت، مقدسات و ارزش‌های دینی و ملی، «نیکلاس رش» سفیر فرانسه در تهران توسط ناصر کنعانی به وزارت امور خارجه احضار شده است.کولونا روز پنجشنبه گفت که ایران قبل از انتقاد از فرانسه بایستی به آنچه در این کشور می‌گذرد نگاه کند.رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه مدعی شد این ایران است که با خشونت علیه مردم خود و بازداشت اتباع فرانسوی سیاست‌های بدی را دنبال می‌کند.او گفت: «بایستی به خاطر داشته باشیم که در فرانسه بر خلاف ایران آزادی بیان وجود دارد و این آزادی توسط یک قاضی که عضوی از یک نظام قضایی مستقل است تحت نظارت قرار می‌گیرد؛ چیزی که بدون شک ایران اطلاع مناسبی از آن ندارد.وزیر امور خارجه فرانسه تصریح کرد که در فرانسه هیچ قانونی علیه کفرگویی وجود ندارد.