به گزارش اکوایران، لایحه بودجه هفتم دی و سه هفته پس از موعد قانونی‌اش یعنی 15 آذر به مجلس ارسال شد، اما به دلیل اختلاف‌ها بر سر برنامه توسعه هفتم خبری از بررسی آن در بهارستان نبود.

صبح امروز (یکشنبه 18 دی) در جریان نشست علنی مجلس، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور تذکر داد که «نزدیک به دو هفته است دولت لایحه بودجه را به هیات رئیسه تحویل داده و چون دولت برنامه هفتم را ارائه نکرده، مجلس لایحه را نگه داشته است. دولت به دنبال تکمیل برنامه هفتم است و اگر لایحه بررسی نشود با مشکل روبرو می‌شویم.»

نماینده مردم تبریز با بیان اینکه تعامل بین دولت و مجلس ایجاب می‌کند که از کنار این مسائل مهم به آسانی نگذریم، پیشنهاد کرد که تدبیری صورت گیرد تا برنامه ششم توسعه تمدید شود و بررسی لایحه بودجه بیش از این به تاخیر نیفتد.

پیشنهاد او اما با مخالفت رئیس مجلس مواجه شد. قالیباف که پیش از این نیز مخالفت خود را با تمدید برنامه ششم و بررسی لایحه بودجه پیش از ارسال لایحه برنامه توسعه هفتم اعلام کرده بود، در پاسخ به اظهارات نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: «ما نمی‌توانیم مجلس را با سلیقه اداره کنیم. معنای تعامل این نیست که پا روی قانون بگذاریم. ماده ۱۸۰ آیین نامه مشخص کرده است که روند بررسی بودجه چگونه انجام شود. مگر ما می‌توانیم بودجه‌ای تصویب کنیم و قانون برنامه نداشته باشیم؟»

همچنین قالیباف گریزی به ماده ۱۸۴ آیین‌نامه مجلس زد و بیان کرد که اگر دولت بودجه را بعد از ۱۵ آذر به مجلس ارائه کند باید لایحه سه دوازدهم ضمیمه آن باشد. او گفته امسال ماده ۱۸۲ عوض نشده و باید جداول و بودجه با هم به مجلس ارائه شود، چون مصوبه مجلس در شورای نگهبان در این زمینه تایید نشده است و اجازه تمدید برنامه ششم را هم نداریم.

اما، خبر مهمی که قالیباف امروز از تریبون مجلس داد این است که دولت اعلام کرده تا پایان دی‌ماه برنامه هفتم را تقدیم مجلس می‌کند.

رئیس مجلس گفت که «بر اساس توافق صورت گرفته قرار شده به سرعت در دی‌ماه، دولت برنامه هفتم توسعه را تقدیم مجلس کند و از آنجا که از ۱۵ آذر گذشته، بودجه چند دوازدهم ضمیمه لایحه شود و مجلس نیز با سرعت ابتدا برنامه را رسیدگی کرده و سپس براساس ماده 184 اگر فرصت بررسی لایحه بودجه وجود نداشت، با توجه به این که لایحه چند دوازدهم را هم داریم در این خصوص تصمیم می‌گیریم و سپس لایحه بودجه 1402 را بعد از عید تکمیل می‌کنیم.»

قالیباف همچنین در پاسخ به راهکار میرتاج‌الدینی برای تمدید برنامه ششم توسعه، مخالفت خود را با این پیشنهاد ابراز کرد و یادآور شد که «برنامه ششم یک سال تمدید شده و با تمدید برای سال دوم، برنامه عملا هفت ساله می‌شود و نظر بر تمدید دوباره آن نیست.»

رئیس مجلس با تذکر به نمایندگان، تاکید کرد: «نمی‌توانیم خلاف آئین‌نامه عمل کنیم؛ از این رو خواهش می‌کنم افراد نظرات شخصی خود را در مصاحبه‌ها به‌عنوان نظرات مجلس بیان نکنند.»