به گزارش اکوایران، در جریان تظاهرات در پرو پس از برکناری پدرو کاستیو، رئیس‌جمهور سابق، معترضان به یک افسر پلیس در حال گشت‌زنی حمله کرده و او را  زنده سوزاندند. به نوشته آسوشیتدپرس، تاکنون شمار کشته شدگان این تظاهرات به 47 نفر رسیده است.

بنا بر اعلام پلیس پرو، خوزه لوئیس سونکو کوئیسپه، 29 ساله، دوشنبه شب با همکار خود در جولیاکا، شهری در نزدیکی مرز بولیوی و دریاچه تیتیکاکا، در حال گشت زنی بودند که گروهی به آن‌ها حمله کرده و سپس خودروی آنها را آتش زدند.

peru-protest-ap22349748392884

رونالد ویلاسانت توکه، همکار سونکو در خودروی گشتی، گفت که «حدود 350 معترض راه آن‌ها را بسته‌اند و مورد حمله فیزیکی قرار داده‌اند.»

ویلاسانته پس از ضرب و شتم با جراحات متعدد سر به بیمارستانی در لیما منتقل شد. او گفت که از اتفاقی که برای همکارش افتاده بی خبر است.

نخست وزیر آلبرتو اوتارولا در جلسه‌ای در کنگره مرگ سونکو را تایید کرد و گفت که این افراد توسط معترضان مورد حمله قرار گرفتند.

او گفت: «پلیس در محل حاضر شد و متوجه شد که یکی از افسران مورد ضرب و شتم قرار گرفته است و دیگری به نام لوئیس سونکو کوئیسپه متأسفانه جان خود را از دست داده است. او در ماشین گشتش زنده زنده سوزانده شده بود.»

2023-01-10T013158Z_485052853_RC22NY996OQT_RTRMADP_3_PERU-POLITICS-PROTESTS

اوتارولا در شهر محل حادثه قانون منع رفت و آمد از 8 شب تا 4 صبح وضع کرد و روز چهارشنبه را عذای عمومی اعلام کرد.

دفتر بازپرس پرو گفت که از آغاز تظاهرات در اوایل دسامبر پس از برکناری کاستیلو، 39 غیرنظامی در درگیری با پلیس کشته شده‌اند و هفت نفر دیگر در تصادفات رانندگی ناشی از تظاهرات جان خود را از دست داده اند، به علاوه‌ی یک افسر پلیس کشته شده.

مرگ این افسر پلیس پس از کشته شدن 17 نفر از مردم در روز دوشنبه در جولیاکا رخ داد. این اعتراضات در مناطق محروم که هنوز به کاستیو وفاداراند از سر گرفته شده است و معترضان به دنبال برگزاری انتخابات فوری هستند.

ناآرامی ها پس از برکناری و دستگیری کاستیلو در پی تلاشی برای انحلال کنگره و جلوگیری از استیضاح شدنش آغاز شد.

photo_2023-01-11_15-45-57

جانشین کاستیو، معاون سابق وی، دینا بولوارته، از طرح جلو انداختن انتخابات ریاست‌جمهوری از سال 2024 و همچنین انتخابات کنگره که قرار بود ابتدای سال 2026 برگزار شود حمایت کرده است. او از تحقیقات قضایی درباره‌ی خشونت بیش از حد پلیس در برابر معترضان نیز حمایت کرده است.

اما چنین اقداماتی تاکنون نتوانسته ناآرامی‌ها را آرام کند و اعتراضات پس از وقفه‌ای کوتاه در طول تعطیلات کریسمس و سال نو در برخی از فقیرترین مناطق پرو با قدرت از سر گرفته شده است، جایی که حمایت از حمکرانی غیرمتعارف کاستیو بیشترین میزان بوده است.

کاستیلو، یک تازه کار سیاسی که قبل از نقل مکان به کاخ ریاست جمهوری در یک خانه خشتی دو طبقه در ارتفاعات آند زندگی می‌کرد، در انتخابات سال 2021 به پیروزی نزدیک دست یافت، انتخاباتی که نظام سیاسی پرو را تکان داد و اختلافات عمیق بین ساکنان لیما، پایتخت را با روستا نشینانی که مدت‌ها نادیده گرفته شده‌بودند را آشکار کرد.

_127985217_gettyimages-1245569085