به گزارش اکوایران، یون سوک سول، رئیس جمهوری کره جنوبی وارد امارات متحده عربی شد و در کاخ الوطن توسط شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رهبر امارات مورد استقبال قرار گرفت. یون با این امید که بتواند فروش نظامی اش را در این کشور گسترش دهد، وارد ابوظبی شد.

همکاری استراتژیک در منطقه ای پر تنش

سفر یون در حالی انجام شد که کره جنوبی معاملات تجاری اش با ابوظبی را به ارزش میلیاردها دلار انجام می دهد و نیروهای ویژه اش را برای از دفاع امارات مستقر می خواهد کرد،ترتیبی که در زمان سلف لیبرالش مورد انتقاد قرار گرفت.با این حال، اکنون به نظر می رسد که رهبر محافظه کار سئول می خواهد این ارتباطات نظامی اش را دوچندان کند حتی در شرایطی که تنش ها با ایران بعد از آن که یک نفتکش کره جنوبی توسط تهران در سال 2021 توقیف شد، افزایش یافته است.

 جون پارک، یکی از اعضای انجمن استراتژی بین المللی اشمیت فیوچر به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: زمانی که صحبت از ژئوپلتیک می شود باید به این حقیقت هم اشاره کرد که وضعیت خاورمیانه و معادلات حاکم بر آن به سرعت در حال تغییر است. بنابراین کره می خواهد از برخی شراکت های استراتژیک و اجزایش با امارات اطمینان حاصل کند.

باج سئول تشنه نفتِ ابوظبی

در حالی که کره جنوبی تشنه انرژی، برای کم تر از ده درصد عرضه نفت خام خود به امارات متکی است، سئول مجموعه ای از معاملات فراتر از نفت با این کشور هفت شیخ نشین منعقد کرده، توافقنامه هایی که این کشور را به ابوظبی پیوند داده است. کره جنوبی و امارات در حوزه های دیگری چون اتوموبیل نیز تجارتی بالغ بر میلیاردها دلار دارند.

پیش از سفر یون، مقام های سئول هدف دیدار رهبران سئول و ابوظبی را تحکیم روابط دو کشور  قلمداد کردند. کیم سونگ هان، مدیر امنیت دولت یون در این باب گفت که این سفر همکاری راهبردی با کشور برادرمان، امارات را در چهار بخش هسته ای، انرژی،سرمایه گذاری و دفاعی تقویت خواهد کرد. پیشتر خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از یکی از مقام ها که نخواست نامش فاش شود گفت که یک معامله تسلیحاتی نیز برنامه ریزی شده است.این مقام کره جنوبی تاکید کرد که فضا برای همکاری امنیتی- نظامی میان کره جنوبی و امارات در حوزه تسلیحات هموار است.

دو کشور همچنین برای فروش M-SAM، سامانه دفاع هوایی پیشرفته که برای رهگیری موشک ها در ارتفاع های زیر 40 کیلومتر( 25 مایل) طراحی شده است، توافقنامه ای منعقد کرده اند.

ابوظبی به دنبال جایگزین‌هایی برای آمریکا

مقام های اماراتی پس از آن که توسط پهپادها دوربرد انصار الله یمن هدف قرار گرفتند، به شکلی برجسته درباب حراست از حریم هوایی شان نگران هستند. در حالی که نیروهای ایالات متحده برای اولین بار از زمان حمله به عراق در سال 2003، موشک های پاتریوت را برای دفاع از ابوظبی در جریان آن حملات شکلیک کردند، اماراتی ها از زمان خروج ناگهانی و پر هرج و مرج آمریکا از افغانستان اتکایشان را به حمایت های نظامی آمریکا پنهان کرده اند.

اما بزرگ ترین پروژه کره جنوبی نیروگاه هسته ای براکه است؛ماحصل اولین تلاش سئول برای ساخت راآکتورهای اتمی در خارج از کشور. این تاسیسات 20 میلیارد دلاری که در نهایت دارای 4 راآکتور خواهد بود در بیابان های غربی امارات در نزدیکی مرز عربستان قرار دارد و روزانه نزدیک به یک چهارم کل نیازهای امارات را تامین می کند. این نیروگاه همچنین برای برنامه های امارات جهت خنثی شدن کربن تا سال 2050 کلیدی است بالاخص آن که این کشور برای میزبانی از مذاکرات آب و هوایی کوپ28 سازمان ملل در ماه نوامبر آماده می شود.

سیاست های انرژی شکل دهنده تعامل ابوظبی و سئول

یون احتمالا می خواهد به اماراتی ها اطمینان دهد که کره جنوبی قصد دارد در رقابت برای قراردادهای مرتبط با تعمیر و نگهداری نیز سودآور باشد.پارک، تحلیلگر گفت سیاست انرژی پس از انتخابات تغییری 180 ئرجه ای کرده، بنابراین کره جنوبی در حال حاضر حامی فعالیت های هسته ای است و از همین رو حدس زده می شود که دولت یون می خواهد به اماراتی ها اطمینان دهد که هیچ نگرانی در باب تغییر سیاست ها وجود ندارد.

 در این میان تنش های هسته ای با کره شمالی نیز برای سئول با اهمیت است. یون، دادستان ارشد پیشین در ماه می با وعده اتخاذ موضع سختگیرانه تر در ارتباط با پیونگ یانگ، رئیس جمهور شد. تا سال های اخیر تصور بر این بود که صدها کارگر کره شمالی در امارات و سایر کشورهای عربی خلیج فارس فعالیت دارند و بدین طریق به پیونگ یانگ پول نقد تزریق می کنند زیرا کره شمالی به دنبال فرار از تحریم های فزاینده بر سر برنامه هسته ای اش است. از همین رو با تمدید توقف روادید کشورها، تعداد کارگران کاهش یافته است. براساس گزارش اخیر سازمان ملل تجهیزات دوربین های پیشرفته خریداری شده در امارات وارد کره شمالی شده است  این در حالی است که یک تبعه کره شمالی ساکن دبی که در باب ملیت خود دروغ گفته بود، ارز خارجی دریافت می کرد.