به گزارش اکوایران، اوکراین بر سر دوراهی نبرد بر سر باخموت گیر کرده و نمی‌داند تا چقدر ارتش‌ش باید درگیر آن شود؛ زیرا کی‌یف آماده می‌شود تا در جای دیگری از جبهه، ضدحمله انجام داده و نیاز دارد تا جای ممکن سلاح، مهمات و سربازان باتجربه را برای آن جمع کند.

روسیه نیز  در روزهای اخیر حملاتش در این منطقه را تشدید کرده و درگیری‌های وحشیانه آن، هزینه بالایی بر این نبرد متحمل کرده است. مزدوران روسی و محکومان آزاد شده از گروه واگنر به شهر سولدار در همجواری معدن نمک هل پیشروی کرده و به باهموت نزدیک‌تر شده‌اند؛ آن‌ها علی‌رغم مزیت در قدرت آتش و تمایل به قربانی کردن سربازان، ماه‌ها است که در تصرف آن ناکام هستند.

آندری کریشچنکو، معاون فرمانده گردان واحد گارد ملی مستقر در جنوب شهر به واشنگتن پست گفته: «وقتی از هر 10 سرباز آنها پنج نفر را می‌کشیم، در عرض چند ساعت، ۱۰ نفر جای آن‌ها را میگیرند». وی گفت: «اگرچه آنها در گروه‌های کوچک حمله می‌کنند، اما به خاطر تجدید قوای متوالی، می‌توانند حملات بیش‌تری در روز انجام دهند».

ارتش اوکراین اکنون باید تصمیم بگیرد که چه تعداد نیرو بیشتر و چه مقدار مهمات و تسلیحات بیشتری می‌تواند برای دفاع از باخموت هزینه کند؛ شهری که بسیاری از تحلیلگران نظامی آن را دارای اهمیت استراتژیک نسبتا کمی برای کل جنگ می‌دانند، اما برای هر دو طرف به سمبلی سیاسی تبدیل شده است.

این تصمیمات در حالی اتخاذ می‌شود که مقامات اوکراینی در انتظار محموله بزرگ خودروهای زرهی جدید توسط ایالات متحده، فرانسه و آلمان بوده و می گویند که در حال آماده شدن برای شروع یک ضد حمله جدید در ماه‌های آینده است تا قلمروهای بیشتری از روس‌ها پس بگیرند. موفقیت در این کمپین برای رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی حیاتی است؛ زیرا اوکراین باید برتری خود در میدان را برای مصرف داخلی و جهانی به نمایش گذاشته تا حمایت آن‌ها را نگه دارد.

مایکل کوفمن، تحلیلگر نظامی روسی در موسسه سی‌ان‌ای (CNA) مستقر در ویرجینیا گفت: «آن‌ها باید واحدهایی خارج میدان داشته باشند که در حال تجهیز و آموزش‌دیدن برای این حمله هستند. به همین دلیل باخموت نبردی است که فکر می‌کنم به نفع اوکراین خواهد بود؛ اما مسئله هزینه جنگ برای نگه‌داشتن باخموت هم‌چنان بی‌جواب بوده و می‌تواند استراتژی کلی اوکراین برای زمستان یا بهار امسال را مختل کند».

از اواسط سال 2022، یوگنی پریگوژین، رهبر واگنر هدف خود را تصرف باخموت قرار داد تا به کرملین نشان دهد که برخلاف ارتش زمین‌گیرشده روسیه که از مواضع‌ش عقب‌نشینی کرده است، ارتش مزدور خصوصی او همچنان دارای ابتکار عمل بوده و می‌تواند منطقه جدیدی را در این جنگ تصرف کند.

بسیاری از تحلیل‌گران نظامی این اقدام را حماقت راهبردی دانسته و شاهد تحمل خسارات سنگین توسط روس‌ها بودند؛ زیرا نیروهای نظامی عمدتاً مزدور و محکومان سابق و هم‌چنین مهمات و تسلیحات زیادی در تلاش برای تصرف شهری که اهمیت استراتژیک کمی دارد به هدر رفت.

به نظر می‌رسید که اوکراینی‌ها برای ماه‌ها موفق می‌شدند که روسیه را بر روی یک هدف مشکوک متمرکز کنند. به گفته یک مقام ارشد آمریکایی که به طور ناشناس با واشنگتن‌پست صحبت کرده، مسکو ده ها هزار سرباز را وارد جنگ کرده است و هزاران نفر از این افراد را در نبرد باخموت از دست داده است.

اما در هفته های اخیر، این شهر اوکراین که زمانی 70 هزار نفر جمعیت داشت، به یک سمبل سیاسی برای هر دو طرف تبدیل شده است. تصرف آن به روس‌ها در جنگی که نیروهایش از تابستان گذشته نتوانسته‌اند حتی یک شهر بزرگ را تصرف کنند، یک پیروزی حیاتی و دست برتر در جنگ را می‌دهد. باخموت برای اوکراینی‌ها نیز به عنوان یک «قلعه» و نمادی از مقاومت فوق‌العاده شناخته می‌شود؛ حتی یک عقب‌نشینی حساب شده نیز از نظر سیاسی مشکل‌آفرین خواهد بود.

زلنسکی اواخر سال گذشته از این شهر دیدن کرد و در سخنرانی در کنگره آمریکا، آن را با نبرد ساراتوگا، نقطه عطف جنگ استقلال آمریکا مقایسه کرد. او پرچمی را با امضای مدافعان شهر به معاون رئیس جمهور هریس و ننسی پلوسی رئیس وقت مجلس نمایندگان تقدیم کرد.

اوکراین تحت فشار است تا در ماه‌های آینده ضد حمله جدیدی را آغاز کند. و هرگونه کارزار جدید توسط روسیه که با سربازان تازه بسیج‌شده پشتیبانی می‌شود را دفع کند. مارک ای. میلی ژنرال ارشد و رئیس ستاد مشترک ایالات متحده، در ماه نوامبر گفت که روسیه و اوکراین هر یک شاهد کشته یا زخمی شدن حدود 100 هزار سرباز خود از آغاز درگیری‌ها در ماه فوریه 2022 بوده‌اند که این تعداد حیرت‌آور است. تلفاتی که چالش‌های ناشی از جنگ فرسایشی را نشان می‌دهد.

ایالات متحده و متحدانش در روزهای اخیر، ارسال کمک‌های نظامی جدید به اوکراین را تأیید کردند. آن‌ها آماده فرستادن خودروهای جنگی زرهی که برای کمک به نیروهای اوکراینی طراحی شده‌اند، آماده می‌شوند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز چهارشنبه گفت که نبردهای شدید در اطراف باخموت نشان می‌دهد که چقدر حیاتی است که ما حمایت سیاسی و نظامی خود از اوکراین را افزایش دهیم.

مقامات ارشد نظامی اوکراین مرتباً تأکید می‌کنند که سربازهای آموزش‌دیده و باانگیزه، با ارزش‌ترین سلاح کی‌یف هستند و در تلاش‌اند تا عملیات با کم‌ترین تلفات انجام شوند. اما باخموت تبدیل به هرج و مرج خوین شده است؛ زیرا روسیه هزاران سرباز را به خط مقدم برده و نیروهای اوکراینی را محک می‌زند.

یک فرمانده اوکراینی که اخیراً در نبرد باخموت حضور داشت و به شرط ناشناس ماندن در مورد نبرد صحبت کرد، از تلفات بزرگی در یگان خود خبر داد. او گفت: «سیاسی شدن مسئله باخموت جای خود دارد؛ ما دوستان زیادی را برای دفاع از این شهر از دست داده‌ایم، بنابراین نمی‌خواهیم آن را تسلیم کنیم. اما شاید یک عقب‌نشینی موقت نیروهایمان را نجات دهد».

آندری میهیچنکو، فرمانده 42 ساله یک واحد در تیپ 53 مکانیزه اوکراین، که تا اواخر دسامبر در باخموت می‌جنگید، مزدور روسی را «منبعی ارزان» توصیف کرد که در تعداد بسیار زیادی از بین می‌روند در حالی که نسبتاً ناکارآمد بودند.

یوری اسکالا، فرمانده گردانی اطلاعاتی که در حال حاضر در باخموت می‌جنگد گفت: «این شهر بخشی از کشورمان است همان‌طور که سولدار، خرسون، ملیتوپل، خارکف یا دنیپروبخشی از سرزمین مادری ما است. ما برای هر متر از زمین خود جنگیده و خواهیم جنگید. ما هوشمندانه می‌جنگیم و اگر شرایط به یک مانور تاکتیکی نیاز داشته باشد، رهبری ارشد نظامی مطمئناً نتیجه‌گیری و اقدامات درست را انجام خواهد داد». اسکالا افزود: «من از تصمیم فرمانده کل قوا برای مانور تاکتیکی و ایجاد خط دفاعی جدید در صورتی که مشخص شود تلفات بسیار زیاد است، حمایت خواهم کرد. ما روسی نیستیم. ما اوکراینی هستیم و جان انسان برای ما بالاترین ارزش است».

میسون کلارک، تحلیلگر ارشد و سرپرست تیم روسیه در مؤسسه مطالعات جنگ گفت که اگر مقامات نظامی اوکراین نیروی خود در باخموت را فرسوده کنند، باید بر توانایی آنها در راه اندازی یک ضدحمله در منطقه‌ای دیگر، شک کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی هم گفت که ارتش اوکراین برای ضد حمله آتی، به حفظ نیروهایش حمله نیاز دارد. این مقام گفت: «آن‌ها هنوز در حال مبارزه هستند، اما با همان ظرفیتی که در ابتدا بودند نمی‌جنگند، زیرا آنها نیز نگرانی‌های مشترکی در مورد ثبات وضعیت دارند». این مقام ارشد آمریکایی نسبت به رد کامل اهمیت باخموت یا سولدار به عنوان مکان‌های غیراستراتژیکی که کی‌یف می‌تواند به سادگی از آن‌ها چشم پوشی کند، هشدار داد و خاطرنشان کرد که معادن نمک و گچ به این منطقه اهمیت اقتصادی می‌دهند. از نظر تئوری، روس‌ها می‌توانند از معادن و تونل‌های عمیق نمک برای محافظت از تجهیزات و مهمات در برابر حملات موشکی اوکراینی استفاده کنند.