به گزارش اکوایران، کرملین در برابر استقرار سامانه‌های موشکی که اخیرا در پشت‌بام‌های مسکو دیده می‌شود سکوت پیشه کرده است.

بنا بر گزارش الجزیره، تصاویری در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که به نظر می‌رسد سیستم‌های ضدهوایی متحرک Pantsir-S1 را نشان می‌دهد که در نقاطی در اطراف مسکو نصب شده‌اند.

پس از انتشار این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی، کرملین از گفتن این‌که آیا روسیه برای دفاع از خود در برابر حملات احتمالی آماده می‌شود یا خیر، امتناع کرد.

 

به نظر می رسد تصاویر منتشر شده یک سیستم ضدهوایی متحرک Pantsir-S1 را بر روی پشت‌بام ساختمانی در مرکز مسکو در حدود 2 کیلومتری شرق کرملین و یک Pantsir را در پشت بام ساختمان وزارت دفاع نشان می دهد. 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به این سوال که آیا روسیه نگران است که مسکو ممکن است مورد هدف قرار گیرد، خبرنگاران به وزارت دفاع ارجاع داد. پسکوف به خبرنگاران گفت: «آن‌ها مسئول تامین امنیت کشور به طور کلی و پایتخت به طور خاص هستند، بنابراین بهتر است از وزارت دفاع درباره همه اقدامات انجام شده سوال شود». این وزارتخانه بلافاصله به درخواست خبرگزاری فرانسه برای اظهار نظر پاسخ نداد. Pantsir-S1 یک سیستم دفاع هوایی است که برای محافظت در برابر انواع تسلیحات از جمله هواپیما و موشک‌های بالستیک و کروز طراحی شده است.

رسانه‌های مستقل روسی زبان گزارش دادند که یک سیستم پانتسیر دیگر در حدود 10 کیلومتری اقامتگاه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در نوو-اوگاریوو در خارج از مسکو نصب شده است.

آنتون گراشچنکو، مشاور وزیر امور داخلی اوکراین، ویدئویی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که به نظر می‌رسد ضدهوایی را در مجاورت اقامتگاه پوتین نشان می‌دهد. گراشچنکو نوشت: «چه اتفاقی می افتد، جای تعجب ندارد؟»

گزارش‌ها در اوایل هفته حاکی از مشاهده یگان‌های موشک زمین به هوای متحرک اس-400 در نزدیکی پارک جنگلی وسیع لوسینی استروف در مرز شمالی مسکو و در یک موسسه کشاورزی در پایتخت بود.

مایکل هوروویتز، تحلیلگر امنیتی، برخی توضیحات احتمالی را در توییتر ارائه کرد: روسیه ممکن است نگران «حملات اوکراین علیه مسکو» باشد، رهبری روسیه می‌خواهد با تهدید حملات اوکرایا بازی کند، یا «رهبری کرملین نگران تهدید کودتا است - حدسی که او اعتراف کرد یک «حدس وحشیانه» بود.

 

مسکو نیروهای اوکراینی را متهم کرده که پشت حملات پهپادی به زیرساخت‌های نظامی در عمق خاک روسیه هستند.

در حالی که ایالات متحده و سایر اعضای ناتو میلیاردها دلار کمک نظامی به اوکراین ارائه کرده‌اند، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که واشنگتن سلاح‌هایی را که می‌تواند برای حملات به داخل روسیه استفاده شود، ارسال نخواهد کرد.

با این حال، پسکوف، سخنگوی کرملین، چشم‌انداز عرضه چنین تسلیحاتی در آینده را مطرح کرد و گفت که این "مناقشه را به سطح کاملا جدیدی خواهد رساند".