به گزارش اکوایران، ابراهیم رئیسی با حضور در جلسه علنی مجلس برای دفاع از کلیات لایحه بودجه سال آتی، به برخی ویژگی‌های این لایحه اشاره کرد و در بخشی از صحبت‌هایش گفت که «در لایحه بودجه 1402 تلاش شده سیاست‌های کلی برنامه هفتم مورد توجه قرار بگیرد.»

او همچنین سال جاری را به گونه‌ای توصیف کرد که دولت سیزدهم دستاوردهای زیادی در آن داشته است و بر همین اساس گفت که در این سال، مواردی که با 10 - 11 سال تاخیر مواجه شده بود، با وجود تمام محدودیت‌های بودجه‌ای به سرانجام رسید.

رئیسی رشد صنعت و رشد تولید در سال 1401 را بی‌سابقه توصیف کرد و درمورد وعده خود درباره ایجاد یک میلیون شغل در سال نیز مدعی شد که این وعده محقق شده است. او در این باره گفته است: «مستندات ما از جمله کد بیمه، کد ملی و محل اشتغال نشان می‌دهد که وعده ایجاد قریب به یک میلیون شغل، محقق شده است.»

با وجود اینکه در روزهای اخیر قیمت ارز باز هم روندی صعودی به خود گرفته و گفته شده قیمت دلار در بازار غیررسمی در حال رکوردشکنی است، رئیس‌جمهور گفته که «وضعیت قیمت طلا و ارز و گرانی‌ها کاهشی خواهد شد». او همچنین گفته: «با توجه به منابع و ظرفیت‌های کشور و همکاری دولت و مجلس، در اجرای منویات رهبری و خواسته مردم، آینده را روشن می‌بینم.»

او در همین راستا گفته است: «همه آمارها بیانگر رشد تولید و سرمایه‌گذاری و اشتغال است. ما این رشد را ارتقا خواهیم بخشید و زمینه هرگونه یأس و ناامیدی در جامعه از بین خواهد رفت و دشمن را شکست خواهیم داد.»

رئیسی همچنین به رشد اقتصادی چهار درصدی از ابتدای سال جاری اشاره کرد و گفت: این میزان رشد در سال گذشته تنها چهار دهم درصد بوده است.

او همچنین گفت: در سال جاری تلاش شد زیرساخت‌ها برای کالابرگ الکترونیکی فراهم شود که این کار انجام شد و در برخی استان‌ها به اجرا رسید. تلاش برای تحقق درآمدهای نفتی و مالیاتی انجام شد. نسبت به مقابله با فرار مالیاتی تلاش شد. تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و رتبه‌بندی معلمان انجام شد. در حوزه صنعت، ارزش افزوده آن در شش ماه اول سال پنج درصد است که از سال ۹۶ بی‌سابقه است.

رئیس دولت سیزدهم در ادامه روایت خود از دستاوردهای دولتش طی امسال، اظهار کرد: بهبود معیشت مردم، تعادل در پرداخت‌ها، کاهش تورم، حمایت از بازار سرمایه، افزایش درآمد مالیاتی، توجه به بهداشت و درمان، توجه به رشد اقتصادی و اشتغال و فعال شدن صندوق‌های عدالت و پیشرفت در همه استان‌ها طی سال جاری مدنظر بوده است.

رئیسی منابع مالی مورد نیاز برای یارانه نقدی و کالابرگ را 360 همت عنوان کرد و گفت: علاوه بر این، تامین یارانه نان نیز پیش‌بینی شده است.

وی در دفاع از بودجه 1402 به پیش‌بینی 31 همت برای ایجاد اشتغال در 31 استان کشور، رشد 20 درصدی حقوق بازنشستگان و کارکنان دولت، تامین زمین برای ساخت مسکن و در نظر گرفتن تخفیف‌های مالیاتی برای پروژه نهضت ملی مسکن اشاره کرد.

رئیسی با تاکید بر توجه دولت در چهار زمینه مسکن، معیشیت، خودرو و سلامت، اظهار کرد: برای این بخش‌ها برنامه کوتاه‌مدت داریم و حتما وضعیت در آینده نزدیک متفاوت خواهد شد.

او درباره وضعیت خودرو نیز تاکید دولت را بر تولید و جبران کمبودها با ورادات عنوان کرد و گفت: تولید خودرو مدنظر است و کمبودها با واردات جبران می‌شود. البته اساس کار توجه به تولید خودروی با کیفیت است.

رئیس‌جمهور افزود: رشد متوسط ۲۰ درصد حقوق شاغلان و بازنشستگان، حداقل دستمزد 7 میلیونی و معافیت مالیاتی حقوق تا ۷ میلیون تومان، کاهش تعرفه نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از ۴ درصد به ۲ درصد، افزایش اعتبارات تملک‌های دارایی سرمایه‌ای به میزان ۲۶ درصد، پیش‌بینی تامین سرمایه از محل تهاتر نفت برای تولید، پیش‌بینی ۵۴۰ همت برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تولیدی، اختصاص ۱۵ همت سهام دولت به صندوق تثبیت سرمایه، اختصاص ۱۰ درصد از منابع هدفمندی یارانه برای تامین دارو، تامین منابع برای ساخت مسکن از دیگر ویژگی‌های لایحه بودجه است. امسال ما سهم ۴۰ درصدی از صندوق توسعه ملی را در بودجه نیاوردیم.

 

وی همچنین اظهار کرد: برای مواردی که مطرح شد، دولت برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد که در بودجه سال 1402 و برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی‌های لازم شده است.

رئیسی در پایان گفت: این بودجه به فعالان اقتصادی، بازار، سرمایه گذاران، کارآفرینان و همه این پیام را امیدبخش می‌رساند تا فعالیت و سرمایه‌گذاری در کشور فعال‌تر شود و امید در کشور بیش از گذشته گسترش یابد.