به گزارش اکوایران،  یک دانشمند برجسته دولتی در چین ادعا کرد که از هر 10 نفر در چین، هشت نفر به کووید-19 مبتلا شده‌اند. این در حالی است که میلیون‌ها چینی در آستانه سال نو جدید چینی عازم سفر شده اند.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، وو زونیو، اپیدمیولوژیست و مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین، روز شنبه -در آستانه سال نو چینی- گفت که موج کنونی اپیدمی حدود 80 درصد از مردم این کشور 1.4 میلیارد نفری را مبتلا کرده است.

ادعای او در بحبوحه نگرانی‌ها از بابت عجله برای سفر در این کشور در آستانه تعطیلات سال نو چینی – که گاهی به آن «بزرگ‌ترین مهاجرت انسان در جهان» می‌گویند – مطرح شده که می‌تواند ویروس را به مناطق دیگر  گسترش دهد و موج دوم عفونت‌ها را ایجاد کند.

با این حال، وو که در حساب شخصی خود در رسانه های اجتماعی صحبت می‌کرد، گفت که این سناریو بعید است زیرا افراد زیادی قبلاً آلوده شده‌اند. وو گفت: «در دو تا سه ماه آینده، احتمال بازگشت کووید-19 در مقیاس وسیع و یا موج دوم عفونت در سراسر کشور بسیار اندک است».

وزارت حمل‌ونقل چین تخمین می‌زند که بیش از 2 میلیارد سفر مسافر در طول فصل 40 روزه سال نو چینی انجام می‌شود و مردم در سراسر کشور برای اولین بار بدون محدودیت سفرهای داخلی -از زمان شروع همه‌گیری از سه سال پیش- برای دورهمی‌های خانوادگی به زادگاه خود باز می‌گردند.

تلویزیون دولتی CCTV چین روز یک‌شنبه گزارش داد که تاکنون بیش از 26 میلیون مسافر در آستانه سال نو قمری انجام شده است. این تنها شامل نیمی از تعداد مسافران در زمان مشابه در سال 2019 -قبل از همه‌گیری کووید19- است، اما 50.8 درصد بی‌شتر از سال 2022 است.

شک و تردید نسبت به ارقام عفونت

پیش از این، تحقیقات دانشکده ملی توسعه در دانشگاه پکن نشان داده بود که بیش از 900 میلیون نفر، یا 64 درصد از جمعیت چین، «احتمالا» تا 11 ژانویه به کووید-19 مبتلا شده اند. تحقیقات این دانشگاه هم‌چنین نشان داد که این همه‌گیری در بیش‌تر نقاط کشور در 20 دسامبر، حدود 13 روز پس از آغاز کاهش محدودیت‌های کووید توسط چین، به اوج خود رسید. بر اساس این تحقیقات، تا پایان ماه دسامبر، عفونت در همه جای کشور به اوج خود رسیده بود.

مقامات بهداشتی چین نیز ادعاهای مشابهی را مطرح کرده‌اند و روز پنج‌شنبه گفتند که مراجعه به کلینیک‌های و بیمارستان‌های مربوط به تب و کووید در چین نسبت به زمان اوج آن در اواخر دسامبر و اوایل ژانویه به ترتیب کاهش یافته است. اما به گفته مقامات، تعداد بیماران کووید که نیاز به مراقبت های ویژه در بیمارستان ها دارند به اوج خود رسیده است.

طبق داده‌های دولتی، پس از اینکه چین به‌طور ناگهانی سیاست‌های «صفر کووید» خود را لغو کرد، نزدیک به ۶۰ هزار نفر مبتلا به کووید بین ۸ دسامبر تا ۱۲ ژانویه در بیمارستان‌های چین جان باختند.

با این حال، مایک رایان، مدیر اجرایی سازمان بهداشت جهانی، اوایل این ماه مدعی شد که آمار منتشر شده توسط چین «تأثیر واقعی این بیماری را از نظر بستری‌های بیمارستانی و ICU و همچنین مرگ و میر کمتر نشان می‌دهند».

بر اساس برآورد داخلی مقامات ارشد بهداشت این کشور، در 20 روز اول دسامبر، تقریبا 250 میلیون نفر در چین ممکن است به کووید مبتلا شده باشند. اگر این آمار درست باشد، این آمار تقریباً 18 درصد از جمعیت چین را شامل می‌شود.