به گزارش اکوایران، روز چهارشنبه صدها نفر در نزدیکی دفتر بانک‌های مرکزی در بغداد و بیروت تظاهرات کردند. 

افزایش فشار از سوی فدرال رزرو

بنا بر به گزارش خبرگزاری رویترز،  صدها نفر از مناطق مختلف کشور، در نزدیکی بانک مرکزی بغداد پرچم‌های عراق را به اهتزاز درآورده یا بنرهایی را حمل کردند که خواستار مداخله دولت برای جلوگیری از کاهش ارزش دینار به ۱۶۲۰ دلار بودند که در ماه نوامبر در ۱۴۷۰ قرار داشت.

به گفته رویترز، فدرال رزرو نیویورک کنترل‌های شدیدتری بر معاملات بین‌المللی دلار توسط بانک‌های تجاری عراق در ماه نوامبر اعمال کرد. هدف آن جلوگیری از انتقال دلار به ایران بود که تحت تحریم‌های شدید ایالات متحده قرار دارد. این اقدام باعث افت شدید ارزش دینار در برابر دلار شد.

20230126_150006

طبق محدودیت جدید، بانک‌های عراقی باید از پلتفرمی آنلاین برای افشای جزئیات تراکنش‌های خود استفاده کنند. اما اکثر بانک‌های خصوصی در این پلتفرم ثبت‌نام نکرده و مجبورند برای خرید دلار به بازارهای سیاه غیررسمی در بغداد متوسل شوند.

مقامات بانک مرکزی عراق و تاجران می‌گویند که این مسئله به کمبود دلار منجر شده است؛ زیرا تقاضا از عرضه پیشی گرفته و نزول دینار در برابر دلار را تسریع بخشیده است.

اسعد خضائر، کارگری که از شهر جنوبی نجف برای شرکت در تظاهرات آمده است، به رویترز گفت: «خواسته‌های ما روشن است: دولت باید برای جلوگیری از کاهش ارزش دینار مداخله کند؛ چرا که ما از گرانی بازارهای محلی در سختی هستیم».

ده‌ها پلیس ضد شورش در اطراف ساختمان بانک مرکزی و خیابان‌های اطراف مستقر شدند، اما درگیری یا دستگیری گزارش نشد.

در همین شرایط روز دوشنبه محمد السودانی، نخست‌وزیر عراق رئیس بانک مرکزی را جایگزین کرد؛ زیرا او گام‌های مؤثری برای مقابله با پیامدهای مقررات جدید فدرال رزرو و تأثیر آن بر دینار برنداشته بود.

سقوط دوباره بازارهای مالی

بنا بر گزارش عرب‌نیوز، معترضان لبنانی هم روز چهارشنبه در نزدیکی بانک مرکزی بیروت جاده‌ها را بستند و لاستیک‌ها را سوزاندند زیرا ارزش پول محلی تضعیف شده در برابر دلار به پایین‌ترین حد خود رسید. پوند لبنان که از سال 2019 بیش از 95 درصد ارزش خود را از دست داده بود، در بازار موازی به 56000 در برابر دلار آمریکا سقوط کرد.

در نتیجه این ماجرا، بازارهای مالی و تجاری شاهد آشفتگی بودند. سقوط ارزش پول ملی، فعالان خشمگین را بر آن داشت تا در مناطقی در بیروت، جنوب لبنان، بعلبک، عکار و در مجاورت کمپ‌های آوارگان فلسطینی به خیابان‌ها بیایند.

20230126_151412

با کاهش ارزش پول محلی، قیمت سوخت افزایش یافت و به حدود 18 دلار برای 20 لیتر بنزین رسید. آشفتگی در بازار موازی باعث شده است که چندین بخش، از جمله جایگاه‌های سوخت، به دلیل ناتوانی در تطبیق با نرخ‌های متغیر تعطیل شوند.

جایگاه‌های سوخت روز چهارشنبه تعطیل شدند و این بخش از وزارت نیرو خواسته است تا فهرستی از قیمت سوخت را به دلار منتشر کند و به شهروندان این امکان را بدهد که با توجه به قیمت فعلی بازار هزینه را پرداخت کنند.

جورج براکس، یکی از اعضای سندیکای صاحبان پمپ بنزین ها، به عرب نیوز گفته: «نوسانات نرخ دلار تفاوت هایی را در قیمت سوخت ایجاد کرده  که ما را بر آن داشت تا جایگاه های خود را ببندیم، اما این یک تعطیلی موقت در انتظار قیمت گذاری است. ما سوخت را به دلار می خریم و به پوند لبنان می فروشیم و این مایه ضرر است».

بانک‌های لبنانی از زمان فروپاشی اقتصادی کشور در سه سال پیش، محدودیت‌های شدیدی را برای برداشت پوا وضع کرده‌اند که اساساً مردم را از پس‌انداز محروم کرده و خشم عمومی را برانگیخته است.

معترضان در نزدیکی مقر بانک مرکزی، بانک‌ها را «دزد» نامیده و بنرهایی را برافراشتند که خواستار «عدالت برای سپرده‌گذاران» بودند و «سیاست رئیس مرکزی» را به سدت محکوم کردند.

معترضان با رد قوانینی که به آنها اجازه می‌دهد 800 دلار از پول نقد مسدود شده خود را که نیمی از آن به دلار و نیمی دیگر به پوند لبنان است را، برداشت کنند، خواستار «بازپس گیری کامل سپرده‌ها» شدند.

اکنون نگرانی‌ها در رابطه با لبنان در حال افزایش است، زیرا تأثیر و پیامدهای فروپاشی لبنان به عنوان یک کشور محدود نمی شود، بلکه تأثیری غیرمستقیم بر فضای امنیتی منطقه خواهد داشت.