به گزارش اکوایران، به گفته سربازان اوکراینی، نیروهای روسی در روزهای اخیر در باخموت پیشروی کرده‌اند. سربازان روسی خانه به خانه پیش می‌روند و کنترل اوکراین بر این شهر شرقی که روسیه هدف اصلی‌اش قرار داده است را تهدید می‌کنند.

بنابر گزارش وال‌استریت‌ژورنال، فرماندهان اوکراینی می‌گویند که پیشروی روسیه کند و با خسارات سنگین همراه بوده است. رهبران نظامی و غیرنظامی اوکراین گفته‌اند که می‌ایستند و برای شهر می‌جنگند و نیروهای روسیه را تا جایی که می‌توانند در این درگیری‌های پرهزینه تضعیف خواهند کرد.

نفوذ عمیق‌تر روسیه به شهر، کیف را با این انتخاب روبرو می‌کند که آیا به جنگ خونین خیابانی ادامه دهد یا برای حفظ نیروهایش عقب‌نشینی کند. نیروهای اوکراینی در غرب باخموت زمین‌های مرتفع‌تری را در کنترل دارند که راحت‌تر قابل دفاع است و فرماندهان می‌گویند که این شهر ارزش استراتژیک کمی دارد.

اما همزمان که روسیه به دنبال گسترش نفوذ خود در منطقه دونباس در شرق است، باخموت در ماه‌های اخیر اهمیتی نمادین پیدا کرده است. مسکو هزاران جنگجو از گروه شبه نظامی واگنر را که بسیاری از آنها مجرمین زندانی هستند، در تلاش برای بازپس‌گیری شهر اعزام کرده است. رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی در ماه دسامبر از این شهر بازدید کرد و آن را «قلعه باخموت» نامید.

او گفته است که اوکراین محکم می‌ایستد و تا جای ممکن نیروهای روسی بیشتری را در این شهر خواهد کشت.

آقای زلنسکی در سخنرانی شبانه روز پنجشنبه خود گفت: «هرچه روسیه در این نبرد برای دنباس بیشتر منابع و نیرو از دست بدهد، پتانسیل کلی آن کمتر خواهد شد. ما می‌دانیم که اشغالگران چه نقشه‌ای دارند و در حال خنثی کردن آن هستیم.»

im-711622

فشار روسیه در حالی افزایش یافته است که هجومش به اوکراین به اولین سالگرد خود نزدیک می‌شود، در حالی که مجموعه‌ای از نبردهای سخت در امتداد خطوط مقدم- بدون اینکه هیچ یک از طرفین برتری آشکاری داشته باشند- در جریان است.

اوکراین پاییز گذشته با یک حمله برق آسا در شمال شرق و جنوب، توانست بخش‌هایی از قلمرو خود را پس بگیرد و ابتکار عمل را به دست گرفت. اما مسکو در واکنش ده‌ها هزار سرباز و شبه‌نظامی را برای تقویت خط مقدم اعزام کرد.

روسیه قبل از ورود تانک‌هایی که متحدان غربی کیف به ارسال آن متعهد شده اند، به دنبال پیشروی در باخموت است. اوکراین می‌گوید این تانک‌ها به نیروهای این کشور کمک می‌کنند تا از خطوط روسیه عبور کند و قلمروی بیشتری را پس بگیرد.

ایالات متحده و متحدان اروپایی وعده ارسال ده‌ها وسیله نقلیه زرهی را به اوکراین داده‌اند، از جمله تانک‌های سنگینی که قوی‌تر از مدل‌های قدیمی در اختیار روسیه هستند.

یک سرباز از یگان تانک در باخموت که از T-72 های دوران شوروی استفاده می‌کنند، گفت که اوکراین به کمک فوری نیاز دارد. او گفت: «آنها مواضع زیادی را تصرف کرده اند، بنابراین مبارزه بسیار سخت تر شده است. ما می‌توانیم شهر را نگه داریم، اما به شرطی که کمک به ما برسد.»

در همین حال، به نظر می‌رسد روسیه روی نیروی موج‌های پی‌درپی سربازان حساب باز کرده است.

الکساندر ماتوینکو، فرمانده اوکراینی یک واحد عملیاتی پهپادهای شناسایی در باخموت، می‌گوید که از آنجایی که روسیه حدود 300 هزار نفر را بسیج کرده و هزاران مجرم زندانی را وارد واگنر کرده است، به نظر می‌رسد منبع بی‌پایانی از سربازان در اختیار دارد. ستوان ماتوینکو گفت: «ما یک گروه را نابود می‌کنیم، سپس گروهی دیگر می‌آید و گروهی دیگر پس از آن.»

im-711627

روسیه در هفته های اخیر کلیشچیوکا را در جنوب و سولدار را در شمال باخموت تصرف کرده است و تلاش می‌کند شهر را از سه جهت محاصره کند. شهر هر روز هدف شلیک موشک، توپ و خمپاره قرار می‌گیرد و تبادل آتش سلاح‌های سبک از شرق شهر به گوش می رسد، جایی که سربازان اوکراینی و روسی از دو خیابان با یکدیگر می‌جنگند.

مرکز شهر به شهر ارواح تبدیل شده است. تنها وسایل نقلیه‌ای که در خیابان‌ها تردد می‌کنند، ماشین‌های غبار آلودی هستند که سربازان را حمل می‌کنند. حیوانات ولگرد روی انبوه زباله‌هایی که در خیابان رها شده‌اند می‌گردند. روی ساختمان‌ها نوشته شده است: «باخموت برای اوکراین است» و «خوک‌های روسی خواهند مرد!»

آقای زلنسکی در سخنرانی شبانه خود روز جمعه گفت: «وضعیت در جبهه، و به ویژه در منطقه دونتسک- در نزدیکی باخموت و وهلهدار، بسیار حاد است. اشغالگران فقط به مواضع سربازان ما حمله نمی‌کنند. آنها به عمد و به طور روشمند این شهرها و روستاهای اطرافشان را تخریب می‌کنند. توپخانه، نیروی هوایی، موشک. ارتش روسیه هیچ کمبودی در ابزارهای تخریب ندارد. و فقط با زور می توان جلوی آن‌ها را گرفت.»

در همین حال اتحادیه اروپا روز جمعه تحریم های اقتصادی خود علیه روسیه را برای شش ماه آینده تمدید کرد. این تصمیم شامل مجموعه‌ای از تحریم‌های اعمال شده در سال گذشته می‌شود، از تحریم‌های مالی علیه بانک‌های روسیه و بانک مرکزی آن گرفته تا ممنوعیت صادرات و واردات.

پیش از این نگرانی‌هایی وجود داشت که ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان ممکن است برای تضعیف بسته‌های تحریمی تلاش کند. در ماه‌های اخیر، او تحریم‌های اتحادیه اروپا، به‌ویژه تحریم واردات نفت مسکو را مورد حمله قرار داده و گفته است که این تحریم‌ها برای اروپا بیشتر از روسیه هزینه دارد. تصمیم در مورد تحریم‌ها با اجماع بین 27 کشور عضو اتحادیه اروپا اتخاذ می‌شود.

im-711620

به گفته چندین دیپلمات اتحادیه اروپا، در حالی که مجارستان از مخالفت با تمدید تحریم‌های اقتصادی عقب‌نشینی کرده است، به اتحادیه اروپا فشار می‌آورد تا تحریم‌ها علیه چندین مدیر اجرایی روسی که در فهرست سیاه اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند را لغو کند. قرار است در ماه مارس تصمیمی برای لغو این تحریم‌ها گرفته شود.

پس از اینکه آلمان و ایالات متحده متعهد شدند تانک‌های خود را ارسال کنند، متحدان کیف در تلاش اند به اندازه دو گردان تانک لئوپارد برای آن‌ها تامین کنند. انتظار می‌رود گردان اولیه ظرف سه ماه به اوکراین برسد.

لهستان که در خط مقدم تلاش برای افزایش حمایت نظامی از اوکراین بوده است، روز جمعه اعلام کرد که 60 تانک T-72 ارتقا یافته به علاوه 14 تانک لئوپارد ارسال خواهد کرد.

در حالی که روسیه مجدداً در حال به دست گرفتن ابتکار عمل است، زلنسکی از کشورهای غربی خواسته است تا تحویل تانک‌ها و آموزش نیروهای اوکراینی برای استفاده از آنها را سرعت بخشند.

مقامات روسی گفته‌اند که تانک‌ها در میدان نبرد تغییری ایجاد نخواهند کرد و تنها به تشدید جنگ منجر می‌شوند.

استفانو سانینو، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، در جریان بازدید از ژاپن گفت که ارسال تانک‌های آلمانی و آمریکایی تشدید کننده نبوده و به جای تبدیل اوکراینی‌ها به مهاجم، به آن‌ها کمک می‌کند تا از خود دفاع کنند. آقای سانینو گفت که تصمیم برای تامین آنها در پاسخ به تشدیدهای روسیه بوده است و مسکو را به حمله تعّمدانه علیه غیرنظامیان و شهرها متهم کرد.

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد این تانک‌ها اوکراین را قادر می‌سازد تانک‌های دشمن را نابود کند، از مواضعش محفاظت و عملیات‌های ترکیبی انجام دهد. این وزارتخانه با ارزیابی ادعاهای اخیر روسیه مبنی بر پیشروی گفت که نیروهای روسی احتمالاً حملات محلی و کاوشی را در نزدیکی ووهلدار در شرق و اوریخیف در زاپوریژژیا انجام داده‌اند، اما به دستاوردهای قابل توجهی دست نیافته است.

این وزارتخانه گفت که منابع نظامی روسیه به عمد اطلاعات نادرست را منتشر می‌کنند تا نشان دهند نیروهایشان شتاب گرفته اند.