به گزارش اکوایران، «تجهیز شهرک‌نشینان به سلاح گرم»، «انتخاب رئیس‌جمهور جدید چک»، «توافق اروپا و آمریکا در مورد هوش مصنوعی»، «تخلیه سفارت آذربایجان در تهران» و «سفر مقام آمریکایی به خاورمیانه برای اجرای تحریم‌ها علیه ایران» مهم‌ترین سرخط رسانه‌ها را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

ژنرالی که رئیس‌جمهور شد

پتر پاول، رئیس پیشین کمیته نظامی ناتو روز شنبه توانست در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری چک آندری بابیش، نخست‌وزیر سابق این کشور را شکست دهد. بدین  ترتیب پتر پاول جانشین میلوش زمان، رئیس‌جمهوری کنونی چک خواهد شد. پتر پاول در رای‌گیری روز شنبه ۵۸.۲۵ درصد آراء را کسب کرد. 

میلوش زمان تا پیش از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین رابطه نزدیکی با مسکو داشت اما پس از آغاز جنگ اوکراین مواضع خود را تغییر داد. پتر پاول چهارمین رئیس‌جمهوری تاریخ جمهوری چک از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۹۳ خواهد بود. میزان مشارکت رای‌دهندگان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری حدود ۷۰ درصد گزارش شده است. 

پتر پاول ۶۱ ساله از حامیان کمک نظامی به اوکراین است. او بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ رئیس کمیته نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بود که عالی‌ترین مقام نظامی ناتو محسوب می‌شود. وی سابقه ریاست بر ستاد فرماندهی ارتش جمهوری چک را نیز دارد.  این فرمانده نظامی طی سال‌های اخیر به عنوان یکی از مدافعان سرسخت حضور جمهوری چک در اتحادیه اروپا و ناتو شناخته می‌شد. 

تجهیز شهرک‌نشینان به سلاح گرم

در ادامه درگیری‌ها در فلسطین اشغالی، رسانه‌ها از زخمی شدن دو اسرائیلی در تیراندازی یک نوجوان فلسطینی ۱۳ ساله در مرکز بیت‌المقدس خبر دادند. گفته شده مهاجم با گلوله یک غیرنظامی اسرائیلی زخمی شده است. بر اساس گزارش‌ها گروهی از مردان یهودی که از خیابان «شهرک داوود» در مرکز بیت‌المقدس عبور می‌کردند و مجهز به اسلحه نیز بودند، از سوی این نوجوان مسلح فلسطینی مورد حمله قرار گرفتند.

در پی این حادثه، کابینه امنیتی اسرائیل  پس از جلسه‌ای ۳ ساعته تصمیم گرفت که اقداماتی را برای عرضه سلاح گرم به شهرک‌نشینان و افزایش نیروهای امنیتی به‌منظور بازداشت بیشتر فلسطینیان انجام دهد.

هم‌چنین و در این رابطه، وزارت خارجه عربستان در اقدامی بی‌سابقه حمله مسلحانه یک جوان فلسطینی در شامگاه جمعه در محله «نوه یعکوو» را که منجر به کشته شدن هفت اسرائیلی شده است، به شدت محکوم کرد. وزارت خارجه عربستان روز شنبه ۸ بهمن‌ماه با انتشار توئیتی گفت، عربستان علیه هر حمله‌ای به غیرنظامیان است و آن را محکوم می‌کند.عربستان که روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارد، پیشتر معمولا درباره حملات اسرائیل به شهروندان فلسطینی واکنش نشان می‌داد و اقدام این کشور برای محکوم کردن حملات علیه شهروندان اسرائیلی بی‌سابقه توصیف می‌شود. بیانیه وزارت خارجه عربستان بر لزوم تنش‌زدایی، احیای مذاکرات صلح و پایان اشغال تاکید کرده است.

توافق اروپا و آمریکا در مورد هوش مصنوعی

ایالات متحده و اتحادیه اروپا توافقی را برای افزایش استفاده از هوش مصنوعی در زمینه‌های کشاورزی، مراقبت‌های بهداشتی، واکنش اضطراری، پیش‌بینی آب‌وهوا و شبکه برق اعلام کردند. به گزارش رویترز، یک مقام ارشد دولت آمریکا، این اقدام را اولین توافق جامع هوش مصنوعی بین ایالات متحده و اروپا خواند. او گفت که پیش از این، توافق‌های مشابهی وجود داشت، اما به حوزه‌های خاصی مانند حریم خصوصی محدود شده بود.

مدل‌سازی هوش مصنوعی به الگوریتم‌های یادگیری ماشینی اشاره دارد که از داده‌ها برای تصمیم‌گیری منطقی استفاده می‌کند. به گفته کارشناسان، این فناوری می‌تواند برای بهبود سرعت و کارایی عملیات و خدمات دولتی استفاده شود. مقام ارشد دولت آمریکا درباره افزایش به‌کارگیری هوش مصنوعی گفت: «جادوی کنونی در ساخت مدل‌های مشترک اتفاق می‌افتد، آن هم در حالی که داده‌ها را در جایی که هستند نگه می‌داریم. داده‌های ایالات متحده در ایالات متحده و داده‌های کشورهای اروپایی در آنجا باقی می‌ماند، اما می‌توانیم مدلی بسازیم که با تمام داده‌ها سازگار باشد.»

تخلیه سفارت آذربایجان در تهران

در پی حمله مسلحانه روز جمعه به سفارت آذربایجان در تهران، رؤسای جمهور دو کشور شنبه شب به صورت تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند. در این گفتگو ابراهیم رئیسی با بیان اینکه روابط دوستانه و برادرانه دو ملت ایران و آذربایجان بر پیوند‌های فرهنگی و تاریخی ناگسستنی بنیان نهاده شده است، اظهار کرد: دولت‌های ایران و آذربایجان، اجازه نمی‌دهند روابط فیمابین تحت تأثیر القائات بدخواهان دو ملت قرار گیرد. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز در این گفتگوی تلفنی با تشکر از ابراز همدردی و تسلیت رئیسی به دولت و مردم کشورش، تصریح کرد: این یک جنایت غیرمنتظره بود ولی همکاری دو کشور در این زمینه باید چنان باشد که کسی به بهانه چنین حوادثی فرصت اخلال در روابط دوستانه دو کشور را پیدا نکند.

با این وجود، رسانه‌های آذربایجان با انتشار تصاویری مدعی شدند جمهوری آذربایجان در حال تخلیه سفارت خود در تهران است. به ادعای آن‌ها یک هواپیمای باری راهی تهران شده تا اعضای سفارت و خانواده هایشان را به همراه وسایلشان انتقال دهد.

سفر مقام آمریکایی به خاورمیانه برای اجرای تحریم‌ها علیه ایران

خبرگزاری رویترز از برنامه سفر برایان نلسون، معاون امور مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی وزیر خزانه‌داری آمریکا به منطقه برای اجرای تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و روسیه خبر داده است. این گزارش روز شنبه ۸ بهمن‌ماه از قول یک منبع آگاه گزارش داد که قرار است آقای نلسون هفته آینده به ترکیه و امارات سفر کرده و نسبت به دور زدن تحریم‌های ایران و روسیه هشدار دهد.

طی سال گذشته وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا هشدارهایی به ترکیه درباره لزوم تبعیت از تحریم‌ها علیه روسیه داده بودند. رویترز می‌نویسد قرار است آقای نلسون در سفر به امارات به «اجرای ضعیف» تحریم‌ها علیه ایران توسط این کشور اشاره کند. آمریکا طی چند سال گذشته ده‌ها شرکت اماراتی را به اتهام دور زدن تحریم‌ها به فهرست سیاه وارد کرده است. امارات بعد از چین، بزرگترین شریک تجاری جمهوری اسلامی و بزرگترین بازار صادرات دوباره کالا به ایران یا از ایران به کشورهای خارجی است.