به گزارش اکوایران، روز یک‌شنبه وزارت دفاع جمهوری اسلامی اعلام کردد که در اثر حمله ناموفق پهپادی، انفجار مهیبی در یکی از تاسیسات واقع در اصفهان رخ داده است. بر اساس این گزارش، یکی از پهپادها مورد اصابت پدافند هوایی قرار گرفت و دو فروند دیگر در تله‌های پدافندی گرفتار و منفجر شدند.

وزارت دفاع ایران با ناموفق خواندن حمله پهپادی صورت گرفته به مراکز این وزارتخانه در اصفهان، تاکید کرد: این تهاجم ناموفق تلفات جانی نداشته و آسیب جزیی به سقف کارگاه وارد شده که به فضل الهی خللی در تجهیزات و ماموریت های مجموعه ایجاد نکرده است.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، این حمله در بحبوحه تشدید تنش‌های ایران با دشمن سرسخت خود اسرائیل به وقوع پیوست. ایران و اسرائیل سال‌هاست که درگیر جنگ در سایه در منطقه هستند.

در چند سال گذشته چندین انفجار و آتش سوزی در اطراف تأسیسات نظامی، هسته ای و صنعتی ایران رخ داده است. در سال 2021، ایران اسرائیل را به خرابکاری در سایت اصلی هسته ای خود در نطنز متهم کرد .

در همین شرایط، محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در واکنش به حمله پهپادی به یکی از مراکز وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح این کشور در اصفهان با انتشار توییتی نوشت: هفته خوبی برای رژیم آپارتاید (اسرائیل) چه در داخل و چه در خارج نیست. وی افزود: با این حال، حتی اگر نتانیاهو و متحدان تروریستی تحت حمایت غرب او در شمال عراق شکست خورده باشند، عواقبی در انتظارشان خواهد بود. هر دوی آنها باید یاد بگیرند که تنبیه با شکست نیز همراه است.

پیش از این، انفجارها در سایت‌های حساس ایران در بحبوحه تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران با اسرائیل و ایالات متحده باعث نگرانی شده بود. با این حال مذاکرات برای احیای برجام، ماه هاست که دچار وقفه شده است. اسرائیل مدت‌هاست که مدعی شده که اگر مذاکرات غیرمستقیم بین واشنگتن و تهران بر سر برنامه هسته ای تهران به نتیجه نرسد، اقدام نظامی خواهد کرد.

مقامات اسرائیلی به ندرت عملیات انجام شده توسط واحدهای نظامی مخفی این رژیم یا آژانس اطلاعاتی موساد را تایید می‌کنند. با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که اخیراً دوباره به نخست‌وزیری رسیده، مدت‌هاست که ایران را بزرگ‌ترین تهدیدی برای این رژیم معرفی کرده است. ایالات متحده و اسرائیل همچنین بزرگترین رزمایش نظامی خود را در بحبوحه تنش با ایران برگزار کردند.

اگر اسرائیل پشت حمله روز شنبه باشد، این اولین عملیات مخفی شناخته شده در ایران خواهد بود که به دستور بنیامین نتانیاهو علیه ایران، از زمان بازگشت او به قدرت در ماه گذشته، صادر شده است. این حادثه هم‌چنین نشان می‌دهد که او به سیاست سلف خود، نفتالی بنت، برای گسترش فهرست اهداف  مورد خرابکاری در داخل ایران ادامه خواهد داد.

این حادثه در شرایطی رخ داده که به گفته یک مقام آمریکایی،هفته گذشته، ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، پیش از سفر برنامه ریزی شده آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ااین کشور در روز دوشنبه به اسرائیل رفته است. بلینکن قرار است به عنوان بخشی از سفر منطقه‌ای خود به دیدار رهبران اسرائیل و فلسطین برود، آن هم در  بحبوحه شعله‌ور شدن خشونت‌ها میان دو طرف.

در واکنش به این مسئله، انور قرقاش، دیپلمات ارشد اماراتی، در فضای مجازی هشدار داد که حمله به اصفهان نمایانگر یک رویداد دیگر در «تشدید خطرناک تنش‌هایی است که منطقه شاهد آن است». امارات متحده عربی سال گذشته هدف حملات موشکی و پهپادی حوثی‌های یمن قرار گرفت. قرقاش در توییتر نوشت: این به نفع منطقه و آینده آن نیست. اگرچه مشکلات منطقه پیچیده است، اما هیچ جایگزینی برای گفتگو وجود ندارد.