به گزارش اکوایران زمانی که رئیس جمهور تونس، قیس سعید، اخیراً از یک کافه در یک محله کارگری پایتخت بازدید کرد، گروهی از جوانان او را با واقعیت روبرو کردند؛ یکی از آن‌ها خطاب به آقای رئیس‌جمهور گفت: «هیچ امیدی باقی نمانده است.»

چنین احساساتی در تونس رایج است، جایی که بسیاری از مردم از افت استانداردهای زندگی پس از بهار عربی در سال 2011 و کمبود مواد غذایی در پی حمله روسیه به اوکراین ناامید شده‌اند. به گفته خبرگزاری بلومبرگ، کمک احتمالی صندوق بین‌المللی پول با کاهش هزینه‌های دولت و سختی اقتصادی بیشتر همراه خواهد بود، اگرچه مشخص نیست که این منابع مالی تا کی برای تونس تامین خواهد شد. هم‌زمان که دور دوم انتخابات پارلمانی تونس در روز یکشنبه برگزار می‌شود، پنج نمودار زیر عمق بحران اجتماعی و اقتصادی این کشور شمال آفریقا را نشان می دهد.

کوچک شدن کیک

با توجه به رشد تخمینی اقتصادی 2.5 درصدی در سال 2022، کیک اقتصادی تونس هنوز کوچک‌تر از قبل از سرنگونی زین‌العابدین بن علی، حاکم طولانی‌مدت این کشور در سال 2011 است. جمعیت تونس در یک دهه گذشته حدود 12 درصد افزایش یافته است و نزدیک به یک پنجم جمعیت کشور اکنون در فقر زندگی می‌کند. 

هم‌زمان با کاهش رشد اقتصادی، جمعیت تونس افزایش یافته

6

رشد جمعیت (به میلیون) در مقابل رشد اقتصادی (به میلیارد دلار)

افزایش سرعت رشد تورم

پس از دو رقمی شدن شاخص قیمت مصرف کننده در سال 2022 - بالاترین میزان در 30 سال گذشته- به نظر می‌رسد امسال قرار است تورم رنج بیشتری را برای تونسی‌ها ایجاد کند. این کشور طی 12 ماه گذشته شاهد کمبود پراکنده اقلام اصلی غذایی بوده است. اوایل ژانویه لیبی، همسایه نفت‌خیز تونس، گندم، برنج و شکر را به عنوان کمک ارسال کرد.

2

انتظار می رود تورم تونس امسال به 11 درصد برسد

بی تفاوتی رای‌دهندگان

به نظر می‌رسد تونسی‌ها از انتخابات و رای‌گیری ناامید شده‌اند. از زمانی که سعید در جولای 2021 به طور گسترده قدرت را به دست گرفت و پارلمان را تعلیق کرد، مشارکت کاهش یافته است، حرکتی که منتقدان آن را کودتا نامیده اند. تنها 11 درصد از رای دهندگان در رای‌گیری اولیه پارلمان در دسامبر شرکت کردند، که یکی از کمترین میزان‌های مشارکت در هر انتخابات مهم در جهان است. در همین حال، اتحادیه سراسری روزنامه‌نگاران از افزایش سانسور رسانه‌ها و حملات فیزیکی و کلامی در سال‌های اخیر خبر داده اند.

تعداد رای دهندگان تونس کاهش یافته

3

تعداد رأی دهندگان بین اکتبر 2011 و دسامبر 2022 

کمبود شغل

بیکاری جوانان در سه ماهه سوم سال 2022 به 38 درصد رسید، از 35 درصد در سال 2019، سالی که قیس سعید، استاد حقوق، برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بر موجی از نارضایتی مردم از تشکیلات سیاسی سوار شد. این نرخ در سه ماهه آخر سال 2020 به 42.5 درصد رسید که بالاترین میزان از زمان برکناری بن علی توسط تونسی‌ها بود.

نرخ بیکاری در میان جوانان تونس افزایش یافته

4

آمار بیکاری افراد 15 تا 24 سال به تفکیک جنسیت

جوانان در حال فرار

جوانان تونسی، با سرعتی بیشتر از هر زمانی پس از بهار عربی، در حال فرار به اروپا از راه دریا هستند. سال گذشته حدود 18 هزار نفر وارد ایتالیا شدند، مقصد اکثریت قریب به اتفاق مهاجران غیرقانونی. در حالی که دو برابر این تعداد در مسیر اروپا متوقف شدند. این سفر مملو از خطرات است - در سال 2022 حدود 580 نفر پس از خروج از سواحل تونس یا غرق یا ناپدید شدند.

 

تعداد فزاینده ای از تونسی‌ها در حال تلاش برای فرار از کشور هستند

5

تعداد مهاجرت‌های غیرقانونی موفق (آبی) و مهاجران متوقف شده از سال 2019 تا 2022