به گزارش اکوایران، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پیشنهاد داد تا ایران به بالاترین سطح مذاکرات بین ترکیه، روسیه و سوریه بپیوندد.

بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، اردوغان در نشست جوانان شهر بیلجیک گفت: «به نظر ما باید روسیه، ترکیه و سوریه با هم متحد شوند. ایران نیز به این جمع ملحق شود. باید این‌گونه مذاکرات را پیش برده و صلح را در منطقه پیاده‌سازی کنیم». 

اردوغان افزود: «به این شکل دیدارهای خود را انجام دهیم تا منطقه به آرامش برسد. ما در اینجا به نتیجه رسیدیم و می‌رسیم».  وی درباره روابط ترکیه با روسیه اظهار داشت: «در روابط ما با روسیه احترام متقابل وجود دارد. روابط من با آقای پوتین مبتنی بر صداقت است». او گفت «هر چند که اکنون به نتیجه که می‌خواهیم در تحولات شمال سوریه نرسیده‌ایم، بیایید دیدار سه جانبه روسیه، ترکیه و سوریه را برگزار کنیم. ممکن است ایران نیز در آن مشارکت داشته باشد».

SAVX1782

در ماه دسامبر، نشست سه‌جانبه مقامات دفاعی و اطلاعاتی روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو برگزار شد؛ نشستی که اولین دیدار دو مقام ارشد ترکیه و سوریه در 11 سال گذشته محسوب می‌شود. در اوایل ژانویه نیز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و اردوغان در تماسی تلفنی، مذاکرات دسامبر را مثبت ارزیابی کردند.

در 16 ژانویه، پوتین و اردوغان در مورد عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه، از جمله در چارچوب ابتکار آنکارا برای آغاز رایزنی با حضور نمایندگان روسیه، ترکیه و سوریه، گفتگو کردند. به گفته کرملین، در این گفتگو، بر اهمیت هماهنگی روسیه، ترکیه و ایران در چارچوب توافقات مذاکرات آستانه برای پیشبرد حل‌و‌فصل نزاع سوریه نیز تأکید شد.