به گزارش اکوایران، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، با تاکید بر هشدارها درباره رفتار چین از جمله تهدیدات این کشور در قبال تایوان، گفت: «پکن از نزدیک جنگ روسیه در اوکراین را دنبال می‌کند و درس‌هایی می‌آموزد که ممکن است بر تصمیمات آینده‌اش تأثیر بگذارد.»

استولتنبرگ در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در توکیو گفت: «اگر ولادیمیر پوتین در اوکراین پیروز شود، این پیامی برای رژیم‌های خودکامه خواهد داشت که می‌توانند از طریق زور به اهداف خود دست یابند. چنین چیزی خطرناک است. آنچه امروز در اروپا اتفاق می‌افتد، می‌تواند فردا در شرق آسیا نیز رخ دهد.»

بنابر گزارشی از خبرگزاری بلومبرگ، تهاجم روسیه به اوکراین این نگرانی را در ژاپن ایجاد کرده است که چین ممکن است جسور شود و به اقدامی مشابه علیه تایوان دست بزند، اتفاقی که توکیو آن را تهدیدی مستقیم برای امنیت خود می‌بیند.

استولتنبرگ در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که ائتلاف و ژاپن هر دو موافق هستند که «امنیت ترنس آتلانتیک و هند-اقیانوس‌آرام عمیقاً با هم مرتبط هستند» و افزود: «آن چه در این منطقه اتفاق می‌افتد برای ناتو مهم است.»

photo_2023-01-31_19-32-11

متحدان اروپایی به طور فزاینده‌ای نسبت به تهدیدهای امنیتی فزاینده‌ای که چین در عرصه‌های مختلف به ویژه در دراز مدت ایجاد می‌کند محتاط شده‌اند. رهبر ناتو هشدارهایش را درباره تلاش‌های چین برای ساخت و انبار کردن تسلیحات نظامی و هسته‌ای، تلاش برای کنترل زیرساخت‌های حیاتی و همچنین آن چه او رفتار قلدرانه پکن در مقابل همسایگانش توصیف می‌کند، تکرار کرد.

کیشیدا گفت: «ما مجدداً تأیید کردیم که همکاری ژاپن و ناتو را از طریق توسعه روابط سایبری به سطح جدیدی خواهیم رساند. ما از علاقه و مشارکت ناتو در اقیانوس آرام و هند استقبال می‌کنیم.» کیشیدا افزود که ژاپن یک دفتر نمایندگی ناتو ایجاد خواهد کرد و به طور منظم در جلسات مختلف ناتو شرکت خواهد کرد.

استولتنبرگ و کیشیدا در بیانیه مشترکی با تشریح برنامه‌هایشان برای تقویت همکاری بین ناتو و ژاپن، «با نگرانی از همکاری نظامی رو به رشد روسیه با چین» از جمله از طریق عملیات‌ها و رزمایش‌های مشترک در نزدیکی ژاپن تاکید کردند. آنها همچنین گفتند که «به شدت با هرگونه تلاش یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود در دریای چین شرقی با زور یا تهدید مخالف هستند» و خواستار «حل و فصل مسالمت آمیز مسائل در تنگه تایوان» شدند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، که شامل آمریکا، کانادا و اعضای اروپایی است، برای اولین بار در برنامه استراتژی سال 2022 خود از چین نام برد و اولویت‌های این اتحاد را برای دهه آینده مشخص کردند.

رهبران ناتو در نشست ژوئن گذشته خود با حضور شرکای آسیا-اقیانوسیه مانند ژاپن و استرالیا موافقت کردند که چین یک «چالش سیستمی» است و درباره تعمیق مشارکت استراتژیک بین پکن و مسکو هشدار دادند.

استولتنبرگ همچنین نسبت به فعالیت هسته‌ای کره شمالی و آزمایش‌های موشکی بالستیک آن ابراز نگرانی کرد و فروش موشک این کشور به گروه روسی واگنر برای استفاده علیه اوکراین را نیز محکوم کرد.