به گزارش اکوایران، تهران اسرائیل را مقصر حمله هواپیماهایی بدون سرنشین به اصفهان دانست و وعده انتقام داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، ایسنا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ایران اسرائیل را مسئول حمله هواپیماهای بدون سرنشین به یک کارخانه وابسته به وزارت دفاع در اصفهان دانسته و وعده انتقامی را داده که احتمالا قسمت جدید سریال بلند جنگ در سایه مین طرفین باشد.

این حمله در بحبوحه تنش میان ایران و غرب بر سر فعالیت هسته‌ای تهران،  اتهام تامین تسلیحات -از جمله پهپادهای انتحاری دوربرد- برای جنگ روسیه در اوکراین [امری که از سوی تهران انکار شده] و اعتراضات در داخل کشور انجام شد.

امیر سعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل، در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نوشته: «تحقیقات اولیه حاکی از آن است که اسرائیل مسئول حمله شنبه شب بوده است»؛ حمله‌ای که تهران اعلام کرده تلفات جانی و خسارت جدی نداشته است.

ایروانی در این نامه تاکید کرده: «ایران حق مشروع و ذاتی خود را در دفاع از امنیت ملی خویش و پاسخ قاطعانه به هرگونه تهدید یا تخلف رژیم صهیونیستی در هر کجا و هر زمان که لازم بداند محفوظ می‌دارد... این اقدام رژیم صهیونیستی مغایر قوانین بین‌المللی است».

اسرائیل، دشمن سرسخت ایران، مدت‌هاست که ادعا کرده اگر دیپلماسی نتواند برنامه‌های هسته‌ای و موشکی تهران را مهار کند، مایل است به اهداف ایران حمله کند، اما در مورد حوادثی از این قبیل اظهار نظر نمی‌کند.

مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته ای 2015 از ماه سپتامبر متوقف شده است. بر اساس این معاهده که در سال 2018 توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا کنار گذاشته شد، تهران موافقت کرد که در ازای کاهش تحریم ها، برنامه هسته‌ای خود را به همراه نظارت‌های بین‌المللی شدیدی، محدود کند.

ایران در گذشته اسرائیل را به طراحی حملاتی با استفاده از عواملی در داخل خاک ایران متهم کرده است. در ماه جولای، تهران اعلام کرد که یک تیم خرابکار از شبه نظامیان کرد را که برای اسرائیل کار می کردند و قصد داشتند یک مرکز صنایع دفاعی «حساس» در اصفهان را منفجر کنند، دستگیر کرده است.

نورنیوز،  رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی هم روز چهارشنبه گفت: «تجهیزات و مواد منفجره مورد استفاده در حمله به اصفهان با کمک گروهک‌های ضدانقلاب مستقر در اقلیم کردستان عراق و به دستور یک دستگاه امنیتی خارجی به ایران منتقل شد». 

چندین سایت هسته‌ای در استان اصفهان قرار دارند، از جمله نطنز، مرکز اصلی برنامه غنی سازی اورانیوم ایران، جایی که ایران اسرائیل را به خرابکاری در سال 2021 در آن متهم می‌کند. شایان ذکر است که در سال‌های اخیر تعدادی انفجار و آتش سوزی در اطراف سایت های نظامی، هسته ای و صنعتی ایران رخ داده است.