به گزارش اکوایران، ایالات متحده در روزهای اخیر به ترکیه در مورد صادرات مواد شیمیایی، میکروچیپ‌ها و سایر محصولاتی که می‌تواند در تلاش‌های جنگی مسکو در اوکراین استفاده شود به ترکیه هشدار داد و گفت که ممکن است شرکت‌ها یا بانک‌های ترکیه‌ای را که تحریم‌ها را نقض می‌کنند، مجازات کند.

بنابر گزارش رویترز، برایان نلسون، عالی ترین مقام تحریمی وزارت خزانه داری ایالات متحده، پنجشنبه و جمعه با مقامات دولتی و بخش خصوصی ترکیه دیدار کرد تا آن‌ها را به همکاری بیشتر برای توقف جریان این کالاها دعوت کند.

نلسون در سخنرانی خود در جمع بانکداران گفت که افزایش قابل توجه صادرات به روسیه در طول یک سال اخیر باعث خواهد شد که نهادهای ترکیه "اعتبار خود را از دست بدهند و در برابر خطرات تحریم" آسیب پذیر شوند یا دسترسی به بازارهای G7 را از دست بدهند.

او در نسخه ای از سخنرانی منتشر شده توسط خزانه داری گفت: آنها باید "احتیاط بیشتری را برای جلوگیری از معاملات مرتبط با انتقال فناوری با کاربرد دوگانه که می‌تواند توسط مجموعه نظامی-صنعتی روسیه استفاده شود، انجام دهند."

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت نلسون و هیئت همراهش در نشست‌های آنکارا و استانبول بر افزایش ده‌ها میلیون دلاری صادرات ترکیه به روسیه تاکید کردند که نگرانی‌هایی را برانگیخته است.

این مقام گفت: « جای تعجب نیست که روسیه فعالانه به دنبال استفاده از روابط اقتصادی تاریخی خود با ترکیه است. سوال این است که واکنش ترکیه چه خواهد بود."

آنکارا، عضو ناتو، اصولاً با تحریم‌های گسترده علیه روسیه مخالف است، اما می‌گوید این تحریم‌ها در ترکیه دور زده نمی‌شوند و از غرب می‌خواهد در صورت وجود، مدرکی از آن ارائه دهد.

کشورهای غربی پس از حمله مسکو تقریباً یک سال پیش، تحریم‌ها و کنترل‌هایی را بر صادرات روسیه اعمال کردند. با این حال، کانال‌های عرضه از هنگ کنگ، ترکیه و برخی دیگر از مراکز تجاری همچنان باز مانده اند.

رویترز در دسامبر با استناد به آمار گمرک روسیه گزارش داد که حداقل 2.6 میلیارد دلار کامپیوتر و سایر قطعات الکترونیکی در هفت ماهه منتهی به اکتبر به روسیه سرازیر شده است. حداقل 777 میلیون دلار از این محصولات توسط شرکت‌های غربی ساخته شده است که تراشه‌های آنها در سیستم‌های تسلیحاتی روسی کشف شده است. 

آنکارا روابط خوب خود را با مسکو و کیف در طول جنگ متعادل کرده است، مذاکرات اولیه بین طرفین را انجام داده و همچنین به میانجی‌گری معامله‌ای برای صادرات محموله‌های غلات از اوکراین کمک کرده است.

1280px-Volodymyr_Zelensky_and_Recep_Tayyip_Erdogan

سفر نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، آخرین سفر مقامات ارشد ایالات متحده به ترکیه است که با هدف افزایش فشار بر آنکارا برای اطمینان از اجرای محدودیت‌های آمریکا علیه روسیه انجام می‌شود.

این فشارها تغییراتی را نیز به همراه داشته است.

روز جمعه شرکت هاواس، بزرگترین ارائه دهنده خدمات هوایی ترکیه، به خطوط هواپیمایی روسیه و بلاروس گفت که ممکن است ارائه قطعات، سوخت و سایر خدمات به هواپیمای آمریکایی در این کشورها را مطابق با ممنوعیت‌های غرب متوقف کند.

در ماه سپتامبر، پنج بانک ترکیه استفاده از "سیستم پرداخت میر" متعلق به روسیه را -پس از اینکه خزانه‌داری ایالات متحده رئیس این سیستم را هدف تحریم‌های جدید قرار داد- به حالت تعلیق درآوردند.

نلسون از بانکداران ترکیه خواست تا بررسی‌های لازم را در مورد تراکنش‌های مرتبط با روسیه انجام دهند و در این سخنرانی یاددآوری کرد که الیگارش‌های روسی به خرید ملک و قایق‌های تفریحی در ترکیه ادامه می‌دهند.

این شخص افزود که پس از برداشتن گام‌هایی در سال گذشته برای تحت فشار قرار دادن روسیه برای پایان دادن به جنگ، تمرکز ایالات متحده اکنون "روی فرار از تحریم‌ها و به‌ویژه فرار در کشورهای ثالثی است که به این تلاش‌های روسیه کمک می‌کنند".

وزارت خزانه‌داری گفت که نلسون در طول این هفته پیام‌های مشابهی را به امارات متحده عربی و عمان داده است.