به گزارش اکوایران، به نقل از اقتصادنیوز، مقامات اوکراینی می‌گویند روسیه در تلاش مجدد برای تصرف بخش بیشتری از شرق اوکراین، به موازات دستاوردهای آهسته و خونین خود، سربازان وظیفه و تجهیزات نظامی بیش‌تری را به نبرد گسیل می‌کند. با این حال هنوز روشن نیست که مسکو بتواند نیروهای کافی را برای تداوم یک حمله طولانی مدت بسیج کند.

حمله توده‌ای: هیولای بزرگ

بنا بر گزارش نیویورک‌تایمز، ارتش اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروهای روسی در پنج جهت مختلف در امتداد خط مقدم هلالی شکل در شرق، با تکیه بر توده‌ای از نیروها برای تسخیر مواضع اوکراینی حمله می‌کنند. این تاکتیک به روسیه این امکان را داده که در هفته‌های اخیر دستاوردهای فزاینده‌ای داشته باشد و به گفته مقامات آمریکایی، به آرامی حلقه‌ محاصره را در اطراف شهر کلیدی باخموت -تحت کنترل اوکراین- محکم کند. اما در پیش گرفتن این استراتژی روزانه صدها سرباز کشته و زخمی را در پی داشته است.

سرهی هایدای، فرماندار اوکراین در منطقه شرقی لوهانسک، روز سه شنبه به تلویزیون اوکراین گفت: «تهدید اصلی کمیت [نیروهای دشمن]  است. این یک هیولای بزرگ است که با ما در حال جنگ است و دارای منابع عظیمی -البته نه بی پایان- است. تعداد آن‌ها خیلی زیاد است». آقای هایدای قبلاً گفته بود که یک «حمله تمام عیار» احتمالا پس از 15 فوریه آغاز می‌شود، زیرا کرملین تلاش می‌کند پیشرفت خود پس از یک سال تهاجم  نمایش دهد.

 
3W7M8LV9f4sp

صدها هزار نفر در صف اعزام

در بحبوحه اخبار پیرامون سفر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برای دیدار با رهبران اتحادیه اروپا و حضور در نشستی در بروکسل که از مدت‌ها برنامه‌ریزی شده بود، سازمان اطلاعات نظامی اوکراین هشدار داد که مسکو قصد دارد تا نیم میلیون سرباز دیگر را برای ادامه کارزار خود بسیج کند. 

وادیم اسکیبیتسکی، معاون رئیس اطلاعات اوکراین در بیانیه‌ای طولانی که دوشنبه شب منتشر شد و وضعیت جنگ را ارزیابی کرد، نوشت: این علاوه بر 300000 نفری است که در اکتبر 2022 بسیج شدند.

اما مقامات اطلاعاتی غربی این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا ولادیمیر وی. پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌تواند به سرعت صدها هزار سرباز دیگر را بدون ایجاد واکنش شدید داخلی پیدا کند. به گفته تحلیلگران نظامی، کرملین در حال حاضر در تلاش برای آموزش، تجهیز و تسلیح سربازانی است که قرار است اعزام شوند.

آماده برای «عملیات تهاجمی بزرگ»

آژانس اطلاعات دفاعی بریتانیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که روسیه از اوایل ماه گذشته تلاش کرده است تا «عملیات تهاجمی بزرگ» را با هدف تصرف بقیه منطقه دونتسک، شامل باخموت، آغاز کند. این آژانس در آخرین ارزیابی روزانه خود از جنگ گفت، با این حال روسیه «تنها توانسته بود چندین صد متر از قلمرو را در هفته گذشته به دست آورد»، که تا حدی به دلیل کمبود مهمات است.

اما این مسئله اوکراین را از به صدا درآوردن زنگ خطر در مورد استقرار گسترده آتی روسیه در میدان نبرد بازنمی‌دارد و این کشور به دنبال دریافت سلاح‌های قدرتمندتر از غرب است.

پیش ازاین پیش بینی می‌شد که روسیه 500000 سرباز جدید را در ژانویه بسیج خواهد کرد، اقدامی که محقق نشد.

Oq1mx201DzHM

اولویت موضع دفاعی قدرتمند

به مانند آن‌چه در گذشته رخ داد، نیروهای اوکراینی می‌توانند به حمله روسیه با یک حمله متقابل پاسخ دهند، اما برخی از تحلیل‌گران نظامی پیشنهاد کرده‌اند که اوکراین بهتر است موضع دفاعی قدرتمندی اتخاذ کند که در نهایت نیروهای روسیه را تضعیف کند.

مایکل کوفمن، مدیر مطالعات روسیه در CNA، یک موسسه تحقیقاتی در آرلینگتون، ویرجینیا، روز دوشنبه در این باره نوشت: «مسلماً، بهتر است اوکراین به دفع حملات تهاجمی روسیه و از بین بردن پتانسیل تهاجمی آنها پرداخته و سپس در اواخر بهار ابتکار عمل را در دست بگیرد».

روایت کرملین

این در حالی است که کرملین همچنان اصرار دارد که در حال پیشرفت در شرق اوکراین است. به گزارش خبرگزاری رسمی تاس، سرگئی کی شویگو، وزیر دفاع روسیه به خبرنگاران گفت که عملیات جنگی در نزدیکی باخموت و شهر وولدار در جنوب «با موفقیت در حال پیشروی است».

گوشت دم توپ

در حالی که تمایل مسکو برای قربانی کردن تعداد زیادی از سربازان تنها برای دستاوردهای حاشیه‌ای بارها و بارها در طول جنگ نشان داده شده، پوتین تاکنون از اعلام علنی موج دوم بسیج خودداری کرده است. اعلام بسیج محدود در روسیه در سپتامبر گذشته باعث شد صدها هزار مرد در سن جنگ از کشور فرار کنند.

آخرین فشار مسکو در امتداد جبهه شرقی متکی به سربازان جدید بی‌تجربه و محکومان سابق است که به سمت مواضع اوکراین هجوم می‌آورند و نیروهای کی‌یف را تحت فشار قرار می‌دهند، اما تلفات سنگینی نیز به بار می‌آورند.

UpxptPW5X7Qw

مدیازونا، یک نشریه مخالف روسی، گفته که تعداد کم‌تری از زندانیان روسی مایل به ثبت نام برای مبارزه هستند، زیرا گزارش‌هایی مبنی بر تلفات زیاد در میان سربازان مزدور کیفری وجود دارد.

آقای هایدای روز سه شنبه گفت که مقامات اوکراینی فرماندهان روسی را مشاهده کرده‌اند که واحدهای تازه وارد از سربازان تازه بسیج شده را از یکدیگر جدا نگه داشته‌اند.

به گفته او، دلیل این امر این بود که از انتشار اخبار تلفات در صفوف روسیه جلوگیری شود. آقای هیدایی گفت: «آن‌ها تعداد زیادی کشته و زخمی دارند و فرماندهان تلاش می کنند از این طریق از ایجاد وحشت میان جنگجویان جلوگیری کنند».