به گزارش اکوایران، کمتر از یک هفته پس از سرنگون کردن یک بالن چینی که از سراسر آمریکا گذشته بود، مقامات آمریکایی گفتند که یک جت جنگنده F-22 روز جمعه یک شی ناشناس را که در ارتفاع بالا بر فراز آلاسکا پرواز می‌کرد را ساقط کرده است.

به گفته خبرگزاری رویترز، ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی ارشد پنتاگون، گفت که یک موشک سایدوایندر کشتی هوایی اخیر را که به اندازه یک ماشین کوچک بود، ساقط کرده است.

جان کربی سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه مشخص نیست این شیء از کجا شروع به حرکت کرده است، گفت: «ما نمی‌دانیم مالک این شیء کیست.»

جو بایدن دستور شلیک را صادر کرده است و خبر آن را کاخ سفید اعلام کرد.

در 4 فوریه، یک جت جنگنده F-22 دیگر آمریکا آنچه را که دولت ایالات متحده آن را یک بالون نظارتی چینی خوانده بود را پس از سفر یک هفته‌ای در سراسر آمریکا و بخش‌هایی از کانادا در سواحل کارولینای جنوبی ساقط کرد. دولت چین گفته است که آن یک وسیله تحقیقاتی غیرنظامی بوده است.

برخی از نمایندگان کنگره از رئیس‌جمهور انتقاد کردند که چرا بالون چین را زودتر ساقط نکرده است. ارتش ایالات متحده به دلیل خطر صدمات ناشی از سقوط بقایا، توصیه کرده بود تا زمانی که بالن بر فراز اقیانوس قرار بگیرد صبر کنند.

پنتاگون و کاخ سفید از ارائه توضیحات دقیق در مورد آخرین شی سرنگون شده خودداری کردند و فقط گفتند که بسیار کوچکتر از بالون چینی است.

مقامات آمریکایی حتی پس از یک روز رصد، از گمانه زنی در مورد این که این شیء ممکن است چه چیزی باشد خودداری کردند، موضوعی که باعث شد این سوال مطرح شود که این وسیله‌ی مرموز چه چیزی می‌تواند باشد که شناسایی آن توسط خلبانان با تجربه و مقامات اطلاعاتی آمریکا تا این حد دشوار است.

پنتاگون گفت که این شیء ابتدا روز پنجشنبه با استفاده از رادارهای زمینی شناسایی شد. سپس هواپیماهای F-35 برای بررسی فرستاده شدند. این وسیله پرنده در حدود 12 کیلومتری از سطح زمین در جهت شمال شرقی پرواز می کرد و برای ترافیک هوایی غیرنظامی خطر ایجاد می‌کرد.

 

7ISZNKRAWFOMLCZRBS2HKQYJLM

 

پرنده بدون سرنشین

رایدر گفت خلبانان آمریکایی که قبل از سقوط این شیء در کنار آن پرواز کردند، متوجه شدند که انسانی در آن نبود. او اضافه کرد که این هواپیما قادر به مانور دادن نیست و اصلاً شبیه هواپیما نیست.

از زمان ساقط کردن بالن نظارتی 60 متری چینی، آمریکا در حال جست و جوی اقیانوس برای بازیابی قطعات و ابزارهای الکترونیکی آن بوده اند.

رایدر به خبرنگاران گفت: "قسمت اعظم" بالن قبلی پیدا شده است، که نشان می‌دهد آمریکا ممکن است به زودی اطلاعات بیشتری در مورد قابلیت‌های جاسوسی این کشتی‌هوایی چینی داشته باشند.

پس از سرنگونی شیء اخیر در روز جمعه، برخی از قانونگذاران از بایدن تمجید کردند.

سناتور مارک وارنر، رئیس کمیته اطلاعات سنا، گفت: «خوشحالم که رئیس جمهور به سرعت در مورد این نفوذ جدید به حریم هوایی‌مان عمل کرد.»

در جریان جلسه استماع پرحاشیه سنا در روز پنجشنبه، قانونگذاران پنتاگون را به دلیل سرنگون نکردن سریع‌تر بالون چینی مورد انتقاد قرار دادند و بر نگرانی مداوم کنگره در مورد اشکالات در توانایی آمریکا برای حفاظت از حریم هوایی‌اش تاکید کردند.