به گزارش اکوایران و به نقل از خبرگزاری ای‌بی‌سی، رئیس‌جمهور فنلاند در مصاحبه‌ای که روز شنبه منتشر شد، گفت که اطمینان دارد که فنلاند و سوئد تا ماه جولای – پنج ماه دیگر- به عضویت ناتو پذیرفته خواهند شد و به این اشاره کرد که از آمریکا خواسته است ترکیه را برای تایید درخواست عضویت آنها تحت فشار قرار دهد.

رئیس جمهور سائولی نینیسته در مصاحبه با خبرگزاری فنلاندی اس‌تی‌تی گفت: «اگر این مسئله بیش از این طولانی شود، کل روند پذیرش اعضای جدید در این ائتلاف نظامی زیر سوال خواهد رفت.»

نینیستو گفت:« اگر تا نشست ویلنیوس این اتفاق نیفتد، چرا باید به بعد از آن امیدوار بود؟»

لیتوانی قرار است 11 و 12 جولای میزبان نشست سران ناتو در پایتخت این کشور بالتیک باشد.

ناتو برای پذیرفتن اعضای جدید نیاز به تایید یکپارچه اعضای فعلی خود دارد. ترکیه و مجارستان تنها کشورهای عضو ائتلاف نظامی 30 عضوی هستند که رسماً الحاق سوئد و فنلاند را تأیید نکرده‌اند.

در حالی که مجارستان متعهد شده است این کار را در فوریه انجام دهد، ترکیه تمایلی به تصویب عضویت این دو کشور نشان نداده است. نینیستو تاکید کرد که تصمیم نهایی ترکیه به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بستگی دارد.

نیینیستو گفت: «من فکر می‌کنم که او تحت هیچ شرایطی به خود اجازه نخواهد داد که تحت تاثیر فشار عمومی قرار گیرد. اما اگر در جریان مذاکرات دوجانبه بین ترکیه و آمریکا این بحث مطرح شود، ممکن است تاثیر داشته باشد.»

ترکیه از تایید عضویت سوئد و فنلاند در ناتو خودداری کرده است، از جمله به بهانه تظاهرات اخیر در استکهلم توسط فعالانی که در بیرون سفارت ترکیه قرآن را سوزاندند و مجسمه اردوغان را به دار آویختند.

در ژانویه، آنکارا یک نشست کلیدی در بروکسل را که در آن درباره ورود دو کشور شمال اروپا به ناتو بحث می‌شد، به تعویق انداخت.

نینیستو گفت که فنلاند و سوئد در بهار گذشته اظهارات دلگرم‌کننده زیادی در مورد پیشرفت سریع و بدون دردسر روند عضویت در این ائتلاف را از ناتو شنیدند - دو کشور اسکاندیناوی قصد خود را برای پیوستن به ناتو در ماه مه اعلام کردند.

وی با بیان اینکه این اتفاق نیوفتاده است گفت: «این تاخیر تنها مشکل دو کشور متقاضی نیست. من می‌توانم ببینم که این موضوع به یک مشکل برای اعضای ناتو تبدیل شده است. واضح است که کشورهای ائتلاف نیز از موانع پیش‌آمده شگفت‌زده شده‌اند.