به گزارش اکوایران، فرمانده ارشد نظامی اوکراین روز شنبه گفت که نیروهای اوکراین در امتداد خط مقدم در دونتسک، از جمله شهر تحت محاصره باخموت مواضع خود را حفظ کرده‌اند، در حالی که شدیدترین نبردها برای شهرهای ووهلدار و مارینکا در جریان است.

بنابر گزارش رویترز والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، گفته است که روسیه روزانه حدود 50 حمله در دونتسک انجام می‌دهد، منطقه ای در جنوب شرقی اوکراین که مسکو در تلاش است تا به طور کامل آن را اشغال کند. زالوژنی پس از تماس تلفنی با ژنرال آمریکایی مارک میلی در پیامی تلگرامی گفت: «ما به طور قابل اتکایی خط دفاعی خود را حفظ می‌کنیم. در برخی از مناطق جبهه، ما موفق شده‌ایم مواضع از دست رفته قبلی را بازیابی کنیم و جای پای خود را محکم کنیم.» زالوژنی مشخص نکرد که این دستاوردها کجا بوده است. او افزود که اوکراین همچنان باخموت را حفظ و خط مقدم را در اطراف شهر "تثبیت" می‌کند.

رئیس گروه مزدور روسی واگنر روز شنبه گفت که نیروهایش در اطراف باخموت با مقاومت شدید مدافعان اوکراینی روبرو هستند. روز جمعه، بریتانیا گفت که نیروهای روسی در شمال باخموت در حال پیشروی آهسته هستند، اما در حمله به وهلدار، در 150 کیلومتری جنوب، وضعیت سخت‌تری دارند.

شناسایی و مشخص کردن مناطق تحت کنترل هر یک از طرفین به طور مستقل غیرممکن است، چرا که سرعت جنگ در امتداد خط مقدم در ماه‌های اخیر کاهش یافته است به طوری که به گفته وزارت دفاع اوکراین دو طرف برای پیش‌روی ذره ذره، به عقب و جلو می‌خزند.

اوله ژدانوف، تحلیلگر نظامی اوکراین گفت که علیرغم فشار روسیه در مارینکا، شهری کوچک و تقریبا ویران شده و متروکه که از آغاز جنگ در خط مقدم بوده است، نیروهای اوکراینی موفق شده‌اند موضع خود را حفظ کنند. 

XWRXI76UHZEHHCFJTF7I3W5CFE

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، روز پنجشنبه گفت که به دست آوردن کنترل تمام دو منطقه دونتسک و لوهانسک در اوکراین ممکن است دو سال طول بکشد. مسکو سال گذشته هر دو این مناطق را به عنوان بخشی از روسیه اعلام کرد، در حالی که اکثر کشورهای جهان چنین اقدامی را غیرقانونی خواندند.

رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی و سایر مقامات نظامی در ماه های اخیر در یک ماراتن دیپلماتیک تلاش کرده‌اند تا سلاح ها و هواپیماهای جنگنده بیشتری را از طریق غرب برای ارتش اوکراین تامین کنند. زالوژنی گفت: «کلید موفقیت در میدان نبرد، حجم مؤثری از قدرت آتش است و این به مقدار قابل توجهی از سلاح و مهمات نیاز دارد».