به گزارش اکوایران، «کناره‌گیری پردوام‌ترین وزیر اول اسکاتلند»، «پیوستن سوئد و دانمارک به طرح سپرهوایی اروپا»، «به‌کارگیری هوش مصنوعی علیه پهپادهای ایران»، «برنامه پنهان غرب برای ایران»، «ادعای پهپادی مالی علیه ایران» و «تعیین رهبر جدید القاعده» مهم‌ترین سرخط رسانه‌ها را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

کناره‌گیری پردوام‌ترین وزیر اول اسکاتلند  

نیکلا استورجن، وزیر اول اسکاتلند پس از هشت سال از سمت خود استعفا کرد. خانم استورجن همزمان اعلام کرد دیگر رهبر «حزب ملی اسکاتلند» هم نخواهد بود. 

متنفذترین سیاستمدار اسکاتلند به حامیان خود قول داد از دنیای سیاست کنار نرود و دست کم تا برگزاری انتخابات بعدی همچنان در پارلمان بماند. استورجن ۵۲ ساله از سال ۱۹۹۹ میلادی وارد پارلمان اسکاتلند شده است.

پیوستن سوئد و دانمارک به طرح سپرهوایی اروپا 

توافقنامه تأسیس "سپر دفاع هوایی اروپا" (ESSI) که از سوی آلمان تهیه شده، اکتبر سال گذشته توسط ۱۴ کشور امضا شد. این پروژه برای کمک به از بین بردن شکاف‌های موجود در سپر حفاظت هوایی فعلی ناتو برای اروپا در نظر گرفته شده است.۱۳ کشور از ۱۴ کشور امضاکننده این توافق عضو ناتو هستند.

حال سوئد و دانمارک نیز به این طرح پیوستند.گفته می‌شود، این پروژه همچنان کمبودهایی دارد، از جمله در زمینه موشک‌های بالستیک که در مسیر خود به ارتفاعات بالا می‌رسند، و نیز در دفاع در برابر هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های کروز.

به کارگیری هوش مصنوعی علیه پهپادهای ایران 

به گفته یک فرمانده ارشد آمریکایی، ایالات متحده، متحدان عربی و اسرائیل برای پیش‌بینی مبدأ حملات پهپادی ایران از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

ژنرال «ژاکلین ون آووست»، فرمانده ستاد ترابری ایالات متحده آمریکا اگفت: «کارگروه ۹۹ آمریکا از پهپادها برای ایجاد یک شبکه توری (mesh network) و برای داشتن یک پدافند هوایی یکپارچه جهت مقابله با پهپادهای ایران استفاده می‌کند.»

ادعای پهپادی مالی علیه ایران

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادعا کرد شواهد درباره بکارگیری پهپادهای ایران در منطقه و اوکراین در حال افزایش است. مالی که در منطقه غرب آسیا به سر می برد، پس از دیدارش با معاون وزیر خارجه عمان که آن را «عالی» خواند، این ادعا را مطرح کرد.

این مقام وزارت خارجه امریکا ادعای آژانس اطلاعات دفاعی درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین را بازنشر و مدعی شد: حکومت ایران همچنان انکار می‌کند، اما شواهد در حال افزایش است. پهپادهای ایران هم در منطقه و هم در جنگ بیرحمانه روسیه علیه اوکراین استفاده می‌شوند.

 تعیین رهبر جدید القاعده

بر اساس گزارش جدید سازمان ملل متحد، سیف العدل از افسران سابق نیروهای ویژه مصر و از اعضای بلندپایه القاعده، اکنون به رهبریت «بی رقیب» این گروه شبه نظامی تبدیل شده است. در این گزارش چنین آمده است که بسیاری از کشورهای عضو سازمان ملل ادعا می‌کنند که سیف العدل دورانی در ایران بوده است.

از سال گذشته میلادی که ایمن الظواهری رهبر وقت القاعده، در حمله موشکی ایالات متحده در کابل کشته شد، القاعده تا کنون رسماً جانشین وی را تعیین نکرده است. چرا که کشته شدن ایمن الظواهری در سال ۲۰۲۲ متعاقب کشته شدن بن لادن بنیانگذار القاعده در سال ۲۰۱۱، دومین ضربه بزرگ به این سازمان تلقی می‌شود.

برنامه پنهان غرب برای ایران 

میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات احیای برجام، در واکنش به موضع اخیر چین درباره برجام در توئیتی نوشت: «بدون شک چین به برجام پایبند است. پرسش این است که آمریکا و سه کشور اروپایی تا چه اندازه به احیای توافق هسته‌ای و حفظ پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای متعهد هستند».

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با بیان این‌که این موضوع «امروز یک علامت سوال بزرگ است»، این ادعا را مطرح کرد که «به نظر می‌رسد آنان [آمریکا و قدرت‌های اروپایی] یک برنامه پنهانی دارند».اولیانوف توضیح بیشتری در این زمینه نداد.