به گزارش اکوایران، دولت ایالات متحده و شش کشور خلیج فارس یا انتشار بیانیه‌ای مشترک، نسبت به آنچه که همکاری عمیق‌تر ایران با «بازیگران دولتی و غیردولتی» نامیده می‌شود، ابراز نگرانی کردند -اشاره‌ای غیر مستقیم به همکاری‌های ایران و روسیه و فعالیت‌های فزاینده تهران در منطقه.

در بیانیه مشترکی که روز پنجشنبه منتشر شد، ایالات متحده و اعضای شورای همکاری خلیج فارس ایران را به دلیل برنامه هسته‌ای، فعالیت‌های منطقه ای و توانمندی تسلیحاتی‌اش مورد انتقاد قرار دادند.

به نوشته بلومبرگ، در حالی که این بیانیه ایران را مورد هدف قرار می‌داد، این دیدارها همچنین بر تلاش‌های ایالات متحده برای بازگرداندن وحدت در داخل این شورا تأکید می‌کردند که با محاصره قطر به رهبری عربستان سعودی در سال 2017 و اختلاف نظر بر سر سیاست نفتی عربستان، دچار گسست شده بود. قرار بود کارگروه شورای همکاری آمریکا و خلیج فارس در ماه اکتبر در ریاض تشکیل شود، اما به دلیل تنش ها بر سر کاهش تولید نفت اوپک پلاس، این نشست به تعویق افتاد.

بر اساس این بیانیه که پس از جلسه کارگروه روز چهارشنبه درباره ایران منتشر شد، ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس «برای محدود کردن توانایی ایران برای انجام فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده [ادعایی] و بازدارندگی آن از انجام اقدامات آینده» همکاری‌های خود را گسترش خواهند داد. این بخشی از مجموعه‌ای گسترده‌تر و چند روزه از تعاملات بین مقامات دفاعی و امنیت ملی ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس بود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که پس از سفر جولای خود به عربستان سعودی انتظار افزایش تولید نفت را داشت، در زمان کاهش اوپک پلاس به عربستان هشدار داد که «عواقبی خواهد داشت». اما دانا استرول، معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه، طی یک نشست مطبوعاتی روز دوشنبه، شائبه هرگونه تنش ادامه دار را رد کرد. او گفت که نشست‌های اخیر پیامی قوی دارد مبنی بر اینکه ایالات متحده خاورمیانه را «از اولویت‌» خارج نکرده یا از منطقه جدا نشده است. او گفت: «یک همسویی از درک تهدید وجود دارد»، و افزود که ایالات متحده در توانایی خود برای «ائتلاف‌ها و گسترش مشارکت‌ها» بی‌رقیب باقی مانده است.

ایالات متحده سال ها تلاش کرده تا کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را به اشتراک گذاری اطلاعات در زمان واقعی وادار کند و سیستم های دفاع دریایی و هوایی خود را با استفاده از پیشرفته ترین فناوری‌های ایالات متحده، یکپارچه کنند