به گزارش اکوایران، جورج سوروس، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری و میلیاردر پرنفوذ، در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «پیروزی اوکراین در جنگ با روسیه منجر به فروپاشی امپراتوری مسکو خواهد شد.»

بنابر گزارش سی‌ان‌بی‌سی، این سرمایه گذار مجارستانی الاصل و بنیانگذار شبکه حمایت از بنیادهای جامعه باز در یک سخنرانی از پیش آماده شده گفت که باید از جنگ جهانی سوم «به هر قیمتی اجتناب شود» و «حمایت اروپا از اوکراین باید ادامه یابد».

وی خاطرنشان کرد که دولت جو بایدن، سلاح‌هایی مانند موشک، تانک و مهمات مورد نیاز برای مقاومت در برابر حمله روسیه را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد، اما خاطر نشان کرد که مخالفت مجلس نمایندگانی که اکنون تحت رهبری جمهوری‌خواهان است «تائید یک بسته بزرگ کمک‌های مالی دو حزبی دیگر از سوی آمریکا را نامحتمل می‌کند.»

گروه واگنر، پیمانکار شبه نظامی خصوصی روسی، در میدان‌های جنگ اوکراین فعال بوده است، اما یوگنی پریگوژین، رهبر این گروه اخیراً گفته است که تلاش‌های کنونی برای محاصره نیروهای اوکراینی در شهر باخموت به دلیل «بوروکراسی هیولایی» مسکو با مانع مواجه شده است و شکاف‌ها بین واگنر و کرملین را بیشتر کرده است.

پریگوژین در مصاحبه اخیر خود، یک چشم‌انداز دو تا سه ساله برای تضمین کنترل روسیه تنها بر منطقه دونباس در شرق اوکراین ترسیم کرده است.

سوروس گفت: «این امکان وجود دارد که او [پریگوژین] موفق شود، اما من آن را بعید می دانم، زیرا ارتش اوکراین مقاومت شدیدی از خود نشان می‌دهد و زمانی که اوکراین بتواند از تسلیحاتی که به آن‌ها وعده داده شده استفاده کند، اوضاع برعکس خواهد شد. این به اوکراین پنجره زمانی کوچکی در اواخر بهار امسال می‌دهد، زمانی که تسلیحات وعده داده شده را دریافت می‌کند، تا یک ضدحمله انجام دهد که سرنوشت این جنگ را تعیین می‌کند.»

401b572d-5e61-4dc1-b60f-c7666a6d19e9

سوروس همچنین گفت که کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق «به سختی می توانند صبر کنند» تا شکست روسیه را در اوکراین ببینند، زیرا آنها می خواهند «استقلال خود را به دست بیاورند. این بدان معناست که پیروزی اوکراین منجر به انحلال امپراتوری روسیه خواهد شد. روسیه دیگر تهدیدی برای اروپا و جهان نخواهد بود. این یک تغییر بزرگ در جهت مثبت خواهد بود. این اتفاق برای جوامع باز آسودگی زیادی به همراه خواهد آورد و مشکلات بزرگی برای جوامع بسته ایجاد خواهد کرد.»

سوروس هشدارهای مایا ساندو، رئیس‌جمهور مولداوی مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ممکن است در حال برنامه‌ریزی یک کودتای قریب‌الوقوع علیه کشورش باشد، را تکرار کرد و همچنین هشدار داد که این تهدید «ممکن است قبل از سالگرد حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه » اتفاق بیوفتد.