به گزارش اکوایران، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در اقدامی شجاعانه و با هدف نشان‌دادن عزم آمریکا برای کمک به شکست‌دادن نیروهای روس که سال پیش به اوکراین حمله کردند، در سفری مخفیانه به کیف رفت تا با ولودمیر زلنسکی ملاقات کند. او در این دیدار قول ارسال تسلیحات بیش‌تری برای نیروهای اوکراینی‌ها داد. این دیدار تصویری ماندگار از دو رئیس‌جمهوری بود که در روز روشن و در زمانی که حتی آژیر حمله هوایی به صدا درآمد در یادبود سربازان کشته‌شده حاضر شدند. این کورسوی امیدی علیه مسکو بود. 

به نوشته نیویورک‌تایمز، بایدن در طول پنج ساعت حضور خود در کیف گفت: «هیچ تردیدی در مورد حمایت آمریکا از اوکراین وجود ندارد». مخاطب او نه تنها ولادیمیر پوتین بلکه هم‌وطنان آمریکایی خود بود که در عزم او برای حمایت بیشتر از اوکراین تردید داشتند. بایدن گفت: «این فقط موضوع آزادی اوکراین نیست. بلکه آزادی دموکراسی کل جهان است».

در طول زندگی، بایدن هرگز رئیس‌جمهوری پایش را به منطقه‌ای جنگی که تحت کنترل نیروهای آمریکایی نباشد، نگذاشته بود. چه برسد به سفر با لوکوموتیوی کندرو که نه ساعت و نیم در مسیر باشد. در طی سفر، بایدن در شرایطی قرار داشت که خارج از کنترل حلقه امنیتی رئیس‌جمهور بود.

3

سال گذشته، بیش‌تر اطرافیان رئیس‌جمهور با فرض خطرناک بودن سفر، با آن مخالف بودند. اما نزدیک به یک سال پس از حمله روسیه، و با عملکردی فراتر از انتظار نیروهای اوکراینی و سفر سایر مقامات آمریکایی و اروپایی، بایدن و تیمش تصمیم گرفتند ریسکش را بپذیرند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور، هنگام خروج از کی‌یف به لهستان، از تلفن قطار به خبرنگاران گفت: البته در اقدامی این‌چنینی همیشه خطر وجود دارد. به باور رئیس‌جمهور، به دلیل برهه حساس نزدیک‌شدن به سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین، باید انجام می‌شد.

این سفری دراز و سورئال بود. این بار مثل سفرهای معمولی بایدن به اوکراین نبود. او قبلاً به عنوان معاون رئیس‌جمهور، شش بار با جت به کی‌یف رفته بود. حالا در پوشش تاریکی و مخفیانه وارد آنجا می‌شد. دستیاران رئیس‌جمهور گفتند که ماه‌ها برای این سفر برنامه‌ریزی شد؛ زیرا فقط تعداد کمی از مقامات قابل اعتماد کاخ سفید، پنتاگون، سرویس مخفی و آژانس‌های اطلاعاتی، تهدیدهای احتمالی را ارزیابی می‌کردند. سرانجام در روز جمعه، رئیس‌جمهور با مشورت با تعداد انگشت‌شماری از مشاوران ارشد خود، تصمیم به رفتن گرفت.

بایدن از قبل قرار بود برای سالگرد حمله روسیه به اوکراین، به لهستان سفر کند. اغلب توقف‌های غیرمنتظره رؤسای جمهور در پایان سفر انجام می‌گیرد؛ اما در این مورد، کاخ سفید تصمیم گرفت که آن را زودتر انجام داده تا خبرش پیش از موعد درز نکند.

جو بایدن نیز در اجرای این نقشه، دست داشت. شنبه‌شب، بعد از بازگشت بایدن و همسرش از رستورانی در واشنگتن‌دی‌سی به کاخ سفید، بایدن از عمارت خارج شده و به پایگاه ستاد اندروز در حومه مریلند برده شد. آنجا گروه کوچکی از دستیاران، مأموران امنیتی، تیم پزشکی، عکاس کاخ سفید و دو خبرنگار از وال‌استریت ژورنال و آسوشیتدپرس منتظر وی بودند. 

از زمان حضور آبراهام لینکلن در نبرد ویرجینیای شمالی در طول جنگ داخلی، هیچ رئیس‌جمهوری تا این حد به خط مقدم نزدیک نشده بود.  تنها در صورتی رؤسای جمهور در کشورهایی مانند عراق و افغانستان حاضر می‌شدند که از پیش، یا درگیری‌ها تمام شده بود یا آن کشور به دست ارتش ایالات متحده بود؛ اما نه زمین اوکراین و نه حریم هوایی آن در اختیار نیروهای آمریکایی نیست. با اینکه هواپیماهای نظامی آمریکا در نزدیکی مرز شرقی لهستان دیده شدند؛ اما مقامات ایالات متحده تأکید کردند که برای پرهیز از ایجاد ظن دخالت آمریکا در جنگ، هواپیماها وارد حریم هوایی اوکراین نشدند.

1

با رسیدن به پایگاه اندروز در اوایل صبح یکشنبه، گروه به یک هواپیمای سی۳۲ نیروی هوایی که معمولاً برای سفرهای داخلی و فرودگاه‌هایی با باند کوتاه‌تر استفاده می‌شود، برده شدند.

بایدن حدود ساعت ۴ صبح رسید و هواپیما در ساعت ۴:۱۵ صبح به پرواز درآمد. افراد کمی به بایدن پیوستند؛ از جمله سالیوان، جن اومالی دیلن، یک معاون رئیس کارکنان کاخ سفید و آنی توماسینی، مدیر عملیات دفتر رئیس‌جمهور. هواپیما در ساعت ۵:۱۳ بعدازظهر در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان فرود آمد. سپس به سمت فرودگاهی در لهستان حرکت کرده و در ساعت ۷:۵۷ بعدازظهر در آنجا به زمین نشست.

جو بایدن با اسکورت ۲۰ خودروی دیگر پس از سفری یک‌ساعته در ۹:۱۵ شب به ایستگاه قطار رسید که هزاران پناه‌جوی اوکراینی در آنجا سرگردان بودند.

قطار در ساعت ۲۱:۳۷ از ایستگاه خارج شد و حدود ساعت ۱۰ شب از مرز اوکراین عبور کرد. کاخ سفید به جهت حفظ محرمانه‌بودن این سفر که به خبرنگاران در واشنگتن دروغ گفت. حدود چهار ساعت پس از عبور از مرز اوکراین، دفتر بایدن در واشنگتن در اعلامیه‌ای به دروغ گفت که رئیس‌جمهور هنوز در پایتخت بوده و قصد ندارد تا عصر دوشنبه به اروپا سفر کند.

به گفته یک مقام ارشد که خواست نامش فاش نشود، بایدن سفر دشواری داشت و به سختی توانست بخوابد. او خاطره سفرهای پیشین خود به اوکراین را برای دستیاران و همراهانش تعریف کرد.

پس از سفر شبانه، قطار ساعت ۸ صبح به وقت محلی به کیف رسید. بایدن از قطار پیاده شد و کت‌وشلوار آبی و کراواتی با رنگ‌های پرچم به تن داشت. او مورد استقبال بریجت برینک، سفیر آمریکا در اوکراین قرار گرفت.

او در طول پنج ساعت حضور خود در شهر، در کاخ ماریینسکی با زلنسکی ملاقات کرده و به همراه رئیس‌جمهور اوکراین، جلوی دیوار یادبود صومعه گنبد طلایی سنت مایکل تاج‌گل گذاشت. او همچنین برای دیدار با کارکنان سفارت آمریکا در اوکراین دیدار داشت.

وی سپس به همان ایستگاه قطار برگشت و ساعت ۱:۱۰ بعدازظهر حرکت کرد. در مسیر بازگشت به لهستان، یک مقام ارشد گفت که رئیس‌جمهور برای کمک به اوکراین دستورالعمل‌هایی را در زمینه‌های نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک صادر کرد.

بایدن در ساعت ۸:۴۵ شب به لهستان رسیده و برای پرواز به فرودگاه بازگشت. او روز سه‌شنبه در آنجا سخنرانی خواهد کرد.

2