به گزارش اکوایران، اواخر بهمن بود که آموزش و پرورش لیست املاک مازاد خود در مناطق مختلف کشور را در دبیرخانه هیأت عالی مولد‌سازی دارایی‌های دولت منتشر کرد. تعداد املاک معرفی شده از سوی وزارت آموزش و پرورش 520 مورد است که مربوط به مدارس استان‌هایی چون تهران، آذربایجان غربی، اردبیل، لرستان، خوزستان و ... می‌شود.

بلافاصله پس از انتشار این لیست، برخی رسانه‌ها از فروش اردوگاه باهنر توسط آموزش و پرورش خبر دادند که تکذیب شد ولی هنوز مُهر تکذیب خشک نشده بود که بار دیگر خبر فروش مدارس خیریه‌ساز مطرح شد.

ماجرای فروش مدارس خیرساز چیست؟

هیرش سعیدیان - فعال رسانه‌ای - در توئیتی نوشت: «در حالی که به علت کمبود شدید مدارس، دولت هر سال دست به دامن خیرین مدرسه‌ساز می‌شود، هزاران مدرسه تازه‌ساخت و قدیمی به عنوان «اموال مازاد» جهت فروش در سایت مولدسازی قرار گرفت. بیشترین مدارس حراج شده در خوزستان و بلوچستان قرار دارد.(هر کدام بیش از ۲۰۰ مدرسه)»

این خبر که با تیتر «مدرسه‌فروشی دولت رئیسی برای جبران کسری بودجه» در سایت خبرآنلاین منتشر شد، با واکنشی از سوی دولت رو‌به‌رو شد. وزارت اقتصاد در پاسخ به این خبر توضیح داد که «ادعای مدرسه فروشی با استناد به اعلام ۵۲۰ ملک مازاد و ۱۴۴۶ پروژه نیمه‌تمام که غالبا مدارس خیرساز هستند و بحث تکمیل آن‌ها مد نظر است نه فروش، ادعای دروغی است که اگر به مصوبات هیات مولدسازی دارایی‌های دولت و آیین‌نامه اجرایی مصوبه شورای هماهنگی سران قوا توجه می‌شد، به راحتی قابل مطرح شدن نبود.»

کمبود مدارس یا املاک مازاد؟

در این میان، زهرا گیتی‌نژاد - مدیرعامل موسسه مهر گیتی - که بخش عمده فعالیت‌های این موسسه مدرسه‌سازی است، در توئیتی اعلام کرد: «مطلع شدیم تعداید از مدارس خیرساز از جمله مدارس مهر گیتی، در لیست فروش اموال آموزش و پروش در طرح مولدسازی قرار گرفتند. فروش این املاک بدون رضایت و اجازه‌ خیرین عزیز مدرسه‌ساز از نظر شرعی، اخلاقی و قانونی صحیح نیست. مهرگیتی اقدامات خود را جهت پیگیری این موضوع آغاز کرده است.»

حسین قربان‌زاده - رئیس سازمان خصوصی‌سازی - در واکنش به اظهارات گیتی‌نژاد با رد واگذاری مدارس خیرساز گفته «آنچه سبب اشتباه خیرین مدرسه‌ساز شده، انتشار لیست مدارس در حال ساخت به عنوان لیست در حال واگذاری است.»

او در حالی چنین ادعایی مطرح کرد که در روزهای گذشته خودش یکی از افرادی بود که اعلام کرد: «وزارت کشاورزی و وزارت آموزش و پرورش در رأس واگذاری‌ها قرار گرفته‌اند، چون فهرست اموال مازادشان آماده بود و منتشر شده است و می‌توانید با رجوع به سایت‌هایشان این اموال را ببینید.»

علی بهادری جهرمی - سخنگوی دولت - هم فروش مدارس خیرساز را یک دروغ بزرگ خواند و در توئیتی نوشت: «‌مدارس نیمه کاره خیرساز با فروش عواید حاصل از طرح مولدسازی تکمیل و فعال خواهد شد. فروش این مدارس یک ‎دروغ بزرگ است که با جابجایی فهرست املاک راکد و در فهرست فروش با پروژه‌های عمرانی نیازمند تکمیل از محل منابع حاصل از مولدسازی صورت گرفته است.»

آقایان به فکر نامتان در تاریخ باشید!

این موضوع در روزهای اخیر با واکنش‌های زیادی از سوی برخی چهره‌های سیاسی هم مواجه شده است. عباس آخوندی در این باره نوشت: «شنیده بودم که برخی از مدارس خیرساز را تحت عنوان مولدسازی به معرض فروش گذاشته‌اند، ولی باور نمی‌کردم، تا وقتی که ویدیو خانم گیتی‌نژاد را دیدم. باور نکردنی است! وحشتناک است! این آشکارا خیانت در امانت و برباددهنده اعتماد و سرمایه اجتماعی دولت و ملت است. اندکی خرد و تدبیر؟»

حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی پیشین وزارت ارشاد، نیز در انتقاد از طرح مولدسازی نوشت: «آقایان قالیباف و مخبر سلام؛ اگر این طرح را بی‌خیال شوید خدمت بزرگی به کشور کرده‌اید. لاقل به فکر نامتان در تاریخ باشید.»

با تداوم برخی نگرانی‌ها از رخدادی که اگر انجام شود، ذبح دیگری از ساحت فرهنگ خواهد بود، باز هم مقامات دولتی سعی کرده‌اند اطمینان دهند که چنین کاری انجام نمی‌شود. به تازگی مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه در مولدسازی و فروش املاک مازاد فقط اموال دولتی فروخته می‌شود، گفته است که مدارس مشارکتی و خیرساز به فروش نخواهند رسید.

با وجود تکذیب دولت، آنچه قرار گرفتن مدارس بویژه مدارس خیرساز در لیست مازاد آموزش و پرورش را زیر ذره‌بین انتقاد بده، این است که دولت‌ها طی این سال‌ها به دلیل کمبود مدارس دست به دامان خیرین مدرسه‌ساز شده‌اند و حالا سوال این است که اگر مدارس به هر نحوی جزئی از املاک مازاد به حساب بیایند، چرا در این سال‌ها مجوز ساخت برای آنها صادر شده است و چرا بارها درباره سرانه کلاس درس و مدرسه در ایران ابراز نگرانی شده است؟