به گزارش اکوایران، «جدالی خاموش در سطوح نظامی روسیه»، «استقبال زلنسکی از تکاپوی پکن برای تحقق صلح»، «دور تازه خشونت ها در نوار غزه»، «هشدار دبیر کل ناتو به چین»، «بازشدن خطوط هوایی عمان به روی هواپیماهای اسرائیل»، «تاکتیک تازه «بی بی» برای عادی سازی رابطه با ریاض» و «منع استفاده از اپلیکیشن Tik Tok توسط کمیسیون اروپا»  بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

جدالی خاموش در سطوح نظامی روسیه؛ واگنرها پاشنه آشیل پوتین می شوند؟

یوگنی پریگوژن، موسس نیروهای نظامی واگنر گفت که پس از افزایش تنش میان او و فرماندهان کرملین؛ تنشی که رهبر این گروه نظامی آن را نوعی خیانت توصیف کرده بود، مهمات مورد نیاز در اختیار واگنرها قرار گرفت. به نوشته خبرگزاری رویترز، پریگوژن پیشتر تصویری هولناک از ده ها کشته منتشر کرد که به گفته اش به واسطه آن که چهره هایی چون سرگئی شویگو، وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش روسیه از ارسال مهمات به واگنرها خودداری کرده بودند، جان دادند. هیچکدام از این چهره های نظامی در این باره اظهار نظر نکردند اما وزارت دفاع روسیه اتهام ها را رد کرد. حالا پریگوژن با انتشار کلیپ صوتی می گویند که به واسطه فشاری که او و دیگران بر وزارت دفاع تحمیل کرده اند، مهمات مورد نیاز در راه است. پیشتر وزارت دفاع روسیه بدون آن که نامی از موسس گروه واگنرها بیاورد، اتهام ادعایی را را رد کرد و نادرست خواند و گفت طرح چنین ادعاهایی صرفا زمینه ساز شکاف می شود که به نفع اوکراین است.

استقبال زلنسکی از تکاپوی پکن برای تحقق صلح

زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت که هنوز درباره برنامه چین برای پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین چیزی نمی داند اما از رایزنی با پکن استقبال کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز، چین، متحد نزدیک روسیه گفته است که موضع خود را در باب حل و فصل درگیری اوکراین از طریق راهکارهای سیاسی در سندی با تاکید بر یکپارچگی ارضی، حاکمیت ملی و نگرانی های امنیتی تعریف کرده است. زلنسکی در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز دیدار با شی جین پینگ گفت، ما خواهان دیدار با رهبران چین هستیم.وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشته که شی قرار است با پوتین دیدار داشته باشد و در سالگرد حمله روسیه به اوکراین، انتظار می رود سخنرانی صلح را ایراد کند.به گفته زلنسکی داده هایش از پیشنهاد چین در حد گفته دیپلمات های اوکراین است و مسائلی است کلی. با این همه تلاش های پکن برای تحق صلح دلگرم کننده است.

دور تازه خشونت ها در نوار غزه

ارتش اسرائیل مدعی است که از جانب نوار غزه شش موشک و دو موشک ضد هوایی به سمت جنوب سرزمین های اشغالی پرتاب شده است. ارتش اسرائیل در ادامه ادعای خود گفت که پنج موشک را رهگیری کرد اما یک موشک در منطقه ای باز فرود آمده است. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنگونه که اسرائیل مدعی است این موشک ها به اهدافی که قرار بود، برخورد نکرده است. به نوشته این خبرگزاری جنگده های اسرائیلی بعد از این حمله، چندین هدف را در شمال غزه و مرکز این منطقه هدف قرار دادند. فعلا جزئیاتی از تلفات این حملات متقابل در سرزمین های اشغالی در دست نمی باشد. اسرائیل مدعی است که یک مجتمع نظامی متعلق به حماس را هدف قرار داده است با این همه این گروه هنوز این خبر را تایید نکرده است.چنین حمله هایی در شرایطی که سکان قدرت در اختیار راست گراترین کابینه اسرائیل است؛ کابینه ای که خواهان رویکردی سخت علیه فلسطینی ها است می تواند دامنه خشونت ها را افزایش داده و به تنش های حاکم دامن بزند.

هشدار دبیر کل ناتو به چین؛ پکن حمایت مادی اش به روسیه را متوقف کند

دبیر کل ناتو می گوید که اتحاد چین و روسیه نشان می دهد که پکن در نظر دارد تسلیحات مسکو را تامین کند. از همین رو او به چین هشدار داد که تلاش برای حمایت نظامی از روسیه در خاک اوکراین را متوقف کند. به نوشته خبرگزاری الجزیره، این اظهارات پس از آن ایراد شد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در باب حمایت های مادی چین به روسیه، هشدار داده بود. بلینکن گفته بود نگرانی هایی در این باره داریم و باید روشن کنیم که هرگونه حمایت چین از روسیه می تواند زمینه ساز چالش و مشکلی جدی شود. دبیر کل ناتو نیز نیز در گفتگو با رویترز تاکید کرد که ما هیچگونه حمایت کشنده از جانب چین به روسیه را تاب نمی آوریم، با این همه نشانه هایی دیده شده و ممکن است در این زمینه برنامه ریزی هایی انجام شده باشد. به همین دلیل است که ایالات متحده و سایر متحدانش روشن گفته اند و در این باب هشدار دادند و تاکید دارند چین نباید از این نبرد غیر قانونی حمایت کند.

بازگشایی خطوط هوایی عمان به روی هواپیماهای اسرائیل

شبکه خبری کان به نقل از وزارت خارجه رژیم اسرائیل نوشت که بر اساس اعلام شرکت هواپیمایی عمان، هواپیماهای مسافربری این رژیم از این به بعد می‌توانند از آسمان این کشور برای عبور استفاده کنند که این مسئله باعث کوتاه شدن مسافت می‌شود.به نوشته خبرگزاری الجزیره، شرکت هواپیمایی ملی عمان در بیانیه خود اشاره‌ای صریح به استفاده هواپیماهای رژیم اسرائیل از آسمان این کشور  نکرده است.با این حال، در این بیانیه آمده است که در راستای تأکید بر تلاش‌های سلطنت عمان به منظور اجرای بندهای اساسی کنفوانسیون شیگاهو (1944) برای همه کشورهای عضو سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری (ایکائو) که شمار این اعضاء به 193 کشور می‌رسد، و همچنین در راستای درخواست‌های بین المللی و محلی مبنی بر عدم تمایز قائل شدن بین هواپیماهای غیرنظامی در تعاملات، سازمان هواپیمایی کشوری عمان تأکید دارد که آسمان این کشور به روی همه ناوگان هوایی که شرایط عبور از آسمان عمان را داشته باشند، باز است.

تاکتیک تازه «بی بی» برای عادی سازی رابطه با ریاض

تسنیم: وزارت امور خارجه اسرائیل در راستای گرم شدن روابط عربستان سعودی و اسرائیل، سالگرد آنچه را روز ملی عربستان سعودی خوانده می‌شود، به حکومت این کشورتبریک گفت.حساب رسمی وزارت امور خارجه اسرائیل در توییتر به زبان عربی نوشت: «به پادشاه، دولت و مردم عربستان سالگرد روز ملی این کشور را تبریک می‌گوییم و امیدواریم فضایی از صلح و همکاری و حسن همسایگی در خدمت ملت‌های منطقه وجود داشته باشد».پیش از این نیز بنیامین نتانیاهو در سخنانی با امکان پذیر ارزیابی کردن عادی سازی روابط با عربستان سعودی، بار دیگر ادعا کرد که این اتفاق می‌تواند به درگیری در خاورمیانه پایان دهد.از سوی دیگر، مقامات سعودی در مورد تبریک وزارت خارجه اسرائیل یا اظهارات بنیامین نتانیاهو درباره عادی سازی «غیررسمی» اظهار نظری نکردند.

منع استفاده از اپلیکیشن Tik Tok توسط کمیسیون اروپا

کمیسیون اروپا به دلیل نگرانی‌های امنیتی کارمندان خود را از استفاده از اپلیکیشن رسانه‌های اجتماعی چینی TikTok منع کرده است. این اقدام کمیسیون اروپا تازه‌ترین اتفاق در روند تنش‌های فزاینده میان پکن و غرب به شمار می‌رود. دولت‌های غربی در ماه‌های اخیر به طور فزاینده‌ای از نگرانی‌های خود در خصوص جمع‌آوری اطلاعات از سوی این پلتفرم چینی و ارائه آن به مقام‌های پکن گفته بودند.پولتیکو در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد اروپایی نوشته است کمیسیون اروپا به همه کارکنان خود دستور داده تا برنامه تیک تاک را از تلفن‌های همراه رسمی خود پاک کنند و همچنین اگر در گوشی‌های تلفن شخصی خود هم برنامه‌های مرتبط با کار نصب کرده‌اند، باید این اپلیکیشن چینی را از تلفن شخصی خود هم حذف نمایند.  مقام‌های کمیسیون در ادامه گفته‌اند در صورتی که افراد اصرار بر حفظ تیک تاک در گوشی‌های شخصی خود دارند، می‌توانند با حذف برنامه‌های مرتبط با کار از موبایل خود، این اپلیکیشن چینی را همچنان داشته باشند.