به گزارش اکوایران، در پی سفر شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان به کی‌یف، مقامات اوکراینی نشانه‌هایی مبنی بر حمایت سعودی‌ها از جناح غرب دیدند.

بنا بر گزارش بلومبرگ، شاهزاده فیصل بلندمرتبه مقام عربستانی است که در ۳۰ سال گذشته از اوکراین بازدید کرده است. وی با ولودیمیر زلنسکی، آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و دیمیترو کولبا، همتای اوکراینی خود و سایر مقامات دیدار کرد.

شاهزاده فیصل به خبرنگاران گفت که طبق طوافقنامه‌هایی که توسط طرف اوکراینی امضا شد، محل هزینه ۴۱۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه دولت عربستان که در ماه اکتبر مقرر شده بود، مشخص گردید.

این نشست، که از قبل اعلام نشده بود، ممکن است به جهت برقراری تعادل از سوی این عضو گروه اوپک، انجام شده باشد. قبلا  آمریکا سعودی‌ها را به خاطر سیاست‌های نفتی که به نفع روسیه بود، به طرفداری از مسکو متهم کرده بودند. اتهامی که ریاض آن را رد می‌کند.

از زمان حمله پوتین به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، این دیدار اولین سفر یک مقام بلندپایه کشوری عربی به اوکراین نیز بود.

یرماک گفت: ما این سفر را نشانه مهمی از حمایت عربستان، به‌ویژه در بحبوحه حمله تمام‌عیار روسیه، می‌دانیم.

یرماک گفت که مقامات اوکراین با شاهزاده فیصل درباره احترام به قواعد حقوق بین‌الملل و اساسنامه سازمان ملل گفتگو کردند. وی افزود: موضع مشترکی در این باره داریم.

عربستان سعودی یکی از ۱۴۱ کشوری بود که هفته گذشته به قطعنامه غیرالزام‌آور سازمان ملل مبنی بر خروج مسکو از اوکراین رای مثبت داد.

طرفین همچنین در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات دیگر، از جمله کمک قبلی عربستان سعودی در مبادله زندانیان با روسیه، تقویت مواضع کیف و ریاض در جنوب کره زمین، مانند آفریقا، گفتگو کردند.

یرماک گفت که اوکراین امیدوار است که دولت ریاض از برخی موارد طرح صلح زلنسکی که در ماه نوامبر ارائه کرده بود، حمایت کند.