به گزارش اکوایران، در حالی که وزیر امور خارجه از توافق برای سفر رافائل گروسی - مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - به تهران خبر داده بود، سخنگو و معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران گفت این سفر در روزهای آینده انجام خواهد شد.

حسین امیرعبداللهیان در دیدار با «پکا هاویستو» وزیر خارجه فنلاند، به آخرین اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر کرد و گفت‌گوهای خوبی انجام شده است. همچنین برای سفر گروسی به تهران در آینده نزدیک توافق شده است.

او افزود: امیدواریم در صورت پرهیز از اعمال فشارهای سیاسی بر آژانس، پیشرفت‌های خوبی در خصوص مسائل فنی حاصل شود.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: ما از ماه سپتامبر سال گذشته میلادی آماده احیای برجام و بازگشت همه طرف‌ها به توافق بودیم، اما رویکرد دوگانه آمریکا و متعاقباً محاسبات غلط آنها در خصوص اغتشاشات اخیر داخلی در ایران، باعث ایجاد وقفه در توافق شد.

او درباره سفر افراد اروپایی به ایران اظهار کرد: برای افراد اروپایی که در چارچوب قوانین ایران هستند یا سفر می‌کنند، هیچ مشکلی وجود ندارد. شرایط ایران عادی است و مقام معظم رهبری هم در ارتباط با عوامل ذی‌نقش در اغتشاشات اخیر فرمان عفو صادر کرده‌اند.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین اشاره کرد و گفت: ما قویاً مخالف گسترش ناتو و استمرار جنگ در اوکراین و مخالف تهدید حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها هستیم. تاکنون سند و مدرک موثقی درباره ادعاى صدور پهپادهای ایرانی به روسیه به طرف ایرانی نشده است.

امیرعبداللهیان افزود: ایران همانگونه که از کانال‌های مختلف دیپلماتیک به طرف اوکراینی منعکس کرده، آماده برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای تیم‌های فنی و کارشناسی دو کشور است.

سفر قریب‌الوقوع «رافائل گروسی» به ایران

بهروز کمالوندی - سخنگو و معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران - نیز طی اظهاراتی از  سفر گروسی به ایران طی روزهای آینده خبر داده است.

کمالوندی همچنین گفت: در روزهای گذشته گفت‌وگوهای سازنده و امیدوارکننده‌ای با هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست «ماسیمو آپارو»، معاون پادمانی آژانس داشتیم؛ بر همین اساس رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به‌طور رسمی از آقای «رافائل گروسی»،‌ مدیرکل آژانس دعوت کرد تا به ایران سفر کند که این سفر در روزهای آینده انجام خواهد شد.