به گزارش اکوایران، رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز (دوشنبه، 8 اسفند) در دیدار نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه مراکز استان‌ها، به افزایش قیمت دلار اشاره کرد و گفت: تا آبان 1401 افزایش قیمت دلار تقریبا 2 هزار تومان بود، یعنی دولت ما با دلار 27 هزار و 600 تومان شروع به کار کرد و زیر 30 هزار تومان بود. سوال این است که جهش 20 تا 30 هزار تومانی دلار از کجا پیدا شد؟

وی ادامه داد: من نمی‌خواهم بگویم افزایش قیمت دلار فقط دست خارجی‌هاست، اما بدانید که مردم جریانی که در خیابان اغتشاش به راه انداخت را ناکام گذاشتند. رسما می‌خواستند بی‌اعتمادی و نارضایتی را بزرگ کنند. در سه روز تعطیلی که مردم در خانه‌هایشان بوده‌اند و معامله‌ای انجام نمی‌شد، ساعت به ساعت قیمت دلار بالا می‌رفت. این دیگر به تجارت و بازار مربوط نیست و عددسازی می‌شود.

رئیسی تاکید کرد: وضعیتی که از ناامنی اقتصادی در بازار حاکم می‌کنند، وضعیتی است که تلاطم و التهاب ایجاد شده و برخی از عزیزان هم در داخل، به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه، به این وضعیت می‌دمند و آن را تشدید می‌کنند. 

وی ادامه داد: حال در این شرایط، دولت وظیفه دارد به مردم آرامش بدهد و یک قیمتی را به عنوان قیمت قطعی تعیین کند که 24 یا 25 قلم از کالای اساسی را به این قیمت ثابت دلار پیوند دهیم که اگر قیمت دلار بالا رفت، طوری نشود. 

در ادامه واکنش‌ها به قیمت دلار در روزهای اخیر، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، با اشاره به برخورد جدی در بحث اختلال در بازار ارز گفت: کسانی که در بازار ارز اخلال ایجاد کنند و موجب مشکلات در حوزه ارزی شوند، تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

دادستان کل کشور افزود: بانک مرکزی خواستار اختیارات بیشتری به منظور کنترل بیشتر بازار ارز شده و با این اقدام، با کسانی که از مقررات بانک مرکزی تخلف کنند برخورد می‌شود.