به گزارش اکوایران، «سناریوی تازه فرانسه برای خروج لبنان از بن بست سیاسی»، «خشم اژدهای زرد از فعل آمریکا بر فراز تنگه تایوان»، «خواب آشفته روسیه برای مولداوی؟»، «حمله پهپادی ترکیه به سنجار عراق»، «کره شمالی در آستانه قحطی بی سابقه»، «خیز برای پایان دادن به پس لرزه های برگزیت»، «آمادگی عراق برای از سرگیری رایزنی های ریاض و تهران» و« تحریم های جدید کانادا علیه ایران» بخشی از مهم ترین سرخط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

ابتکار عمل فرانسه برای خروج لبنان از بن بست سیاسی

منابع لبنانی از آغاز تحرکات سیاسی در لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری جدید تا پیش از ماه ژوئن آینده خبر دادند.به نوشته الصباح عراق و به نقل از منابع آگاه نوشت که که تحرکات سیاسی گسترده‌ای در لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری آغاز شده و فرانسه در این باره وارد عمل شده و اقداماتش از حمایت مصر برخوردار است و آمریکا هم درباره آن نظر منفی نداده است.فرانسه تحرکاتی را برای صورت‌بندی توافق تازه‌ای جهت تعیین تکلیف ریاست جمهوری لبنان آغاز کرده و در این راستا آن گریو، سفیر فرانسه در بیروت، از چند روز پیش تماس‌هایی را با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان و ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه، داشته است.همزمان گزارش شده که جنبلاط پسر ارشد خود تیمور جنبلاط را به همراه وائل ابوفاعور، وزیر سابق، به ریاض فرستاده تا نظر مقامات عربستان درباره گزینه‌های مطرح ریاست جمهوری به خصوص «سلیمان فرنجیه» رهبر جریان مَرَده را جویا شود.میدل ایست نیوز گزارش داد، از سوی دیگر، منابع لبنانی تأکید کردند که دوروتی شیا، سفیر آمریکا در بیروت اخیرا در دیدار با نبیه بری گفته بود که واشنگتن مخالفتی با ریاست جمهوری فرنجیه ندارد.

خشم اژدهای زرد از فعل آمریکا بر فراز تنگه تایوان

چین به عبور یک هواپیمای نظامی آمریکایی از آبراهی حساس در نزدیکی تایوان واکنش نشان داد و گفت که چنین فعل و انفعال هایی صلح و ثبات در این تنگه را به خطر می اندازد. به نوشته خبرگزاری رویترز، پکن از ماموریت های نظامی ایالات متحده در این تنگه خشمگین است و می گوید چین حاکمیت، حق حاکمیت و صلاحیت قضایی بر این آبراه را دارد. تایوان و ایالات متحده در باب این که این تنگه ابراه بین المللی است، اختلاف نظر دارند. فعلا ارتش آزادی بخش با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که ایالات متحده عامدانه در وضعیت منطقه مداخله کرده، صلح را به خطر انداخته است. از همین رو با قاطعانه با چنین فعل و انفعالی مخالفت می کنیم.در این بیانیه همچنین آماده که نیروهای خلق چین در حالت آماده باش قرار دارند و قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین دفاع می کنند. ناوگان هفتم نیروی دریای ایالات متحده هم گفت که این هواپیما در حریم هوایی بین المللی پرواز کرده و ایالات متحده به پرواز و عبور از از جغرافیایی که زذیل قوانین بین الملل باشد، ادامه خواهد داد.

خواب آشفته روسیه برای مولداوی؟

کرملین اعلام کرد که نگران وضعیت در منطقه ترانس دنیستریا در مولداوی است, سرزمینی که به  گفته مقام های روس، اوکراین و سایر کشورها تنش ها در آن را افزایش داده اند. به نوشته خبرگزاری رویترز، مسکو هفته گذشته به غرب اعلام کرده بود که هرگونه اقدامی که صلحبانان این بازیگر در این منطقه را تهدید کند به سان حمله به خود روسیه قلمداد می شود؛ هشداری که در میانه  افزایش نگرانی ها در مولداوی، به سان زنگ خطری برای آغاز یک جنگ قلمداد می شود. در همین راستا رئیس جمهوری مولداوی که از حامیان اروپا است مسکو را به کودتا متهم کرده؛ اتهامی که کرملین رد کرد.سخنگوی کرملین در همین راستا گفت که وضعیت در ترانس دنیستریا برای ما نگران کننده است و مشخص است که تنش ها از بیرون تحریک می شوند.همزمان زلنسکی این اتهام را رد کرد و مولداوی گفت که چنین اتهام هایی صحت ندارد.

از سرگیری مذاکرات ترکیه با سوئد و فنلاند

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که مذاکرات کشورش با سوئد و فنلاند برای پیوستن این دو کشور اسکاندیناوی به ناتو از نهم مارس، کمتر از دو هفته دیگر، از سر گرفته می شود.وزیر خارجه ترکیه این خبر را در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه می گوید تا زمانی که سوئد میزبان رهبران واعضای حزب کارگران کردستان، پ کا کا، است این کشور نمی‌تواند عضو ناتو شود.

رجب طیب اردوغان می گوید سوئد باید اعضای این حزب که آنکارا آن را «تروریستی» می خواند، به کشور مبدا، ترکیه، تحویل دهد.

حمله پهپادی ترکیه به سنجار عراق

رسانه‌های عراق اعلام کردند که ارتش ترکیه با استفاده از پهپاد، یک خودرو را در سنجار واقع در استان نینوا هدف قرار داد.به نوشته خبرگزاری شفق نیوز در این حمله خودروی حامل نیروهای حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) در شمال سنجار هدف قرار گرفت. این رسانه گزارش داد، اطلاعات اولیه حاکی از کشته شدن تمامی سرنشینان این خودرو است.در همین حال، دستگاه مقابله با تروریسم اقلیم کردستان نیز از کشته شدن یکی از فرماندهان پ‌ک‌ک در این حمله خبر داد.دستگاه مقابله با تروریسم اقلیم کردستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک پهپاد ترکیه‌ای یک خودروی حامل نیروهای مسلح گروه موسوم به یبشه وابسته به پ‌.ک‌.ک را در منطقه خانسور از توابع سنجار هدف قرار داد که در نتیجه حمله یک فرمانده و دو عضو این گروه کشته شدند.حملات ترکیه به شمال عراق به بهانه مبارزه با عناصر پ. ک. ک با وجود هشدار مکرر مقامات عراق همچنان ادامه دارد.

کره شمالی در آستانه قحطی بی سابقه؛ نشست اضطراری با حضور«اون» برگزار شد

براساس گزارش رسانه دولتی پیونگ‌یانگ، رهبر کره‌شمالی نشستی را با مقامات حزب حاکم برای گفتگو در مورد بهبود اقتصاد و بخش کشاورزی این کشور آغاز کرد، چرا که ترس از کمبود موادغذایی و بحران انسانی افزایش یافته است.به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، کارشناسان بین‌المللی می‌گویند که ناامنی غذایی در این کشور منزوی در میانه تحریم‌ها و قرنطینه‌های مرتبط با کووید۱۹ بدتر شده است.در همین حال خبرگزاری دولتی کی‌سی‌ان‌ای کره‌شمالی گزارش داد که کیم جونگ اون بر نشست عمومی بزرگ هشتمین کمیته مرکزی حزب کارگران کره در روز یکشنبه نظارت کرد و پروژه‌های توسعه روستایی را مورد بررسی قرار داد.براساس این گزارش، در اولین روز این گردهمایی موارد دستور کار مورد تایید قرار گرفت. جزئیات چندانی از این نشست در دست نیست. در همین حال کره‌جنوبی در این ماه اعلام کرد که به نظر می‌رسد وضعیت غذا در کره‌شمالی وخیم‌تر شده و مقامات در سئول به این نشست به عنوان تاییدی بر کمبود جدی اشاره کرده‌اند.

خیز بریتانیا و اتحادیه اروپا برای پایان دادن به پس لرزه های برگزیت

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در باب توافق ها پس از برگزیت در انگلیس دیدار کردند.به نوشته آسوشیتدپرس، در بیانیه مشترک این دو آمده است که فون در لاین و سوناک توافق کردند که شخصاً به تلاش در جهت راه حل های مشترک و عملی برای طیف وسیعی از چالش های پیچیده در مورد ایرلند جنوبی و ایرلند شمالی ادامه دهند.اختلاف بر سر پروتکل ایرلند شمالی - قوانین حاکم بر ترتیبات تجاری پس از برگزیت برای ایرلند شمالی - روابط انگلیس با اتحادیه اروپا را تیره کرده است.بر اساس این پروتکل، ایرلند شمالی بخشی از قلمرو گمرکی انگلیس است اما مشمول کد گمرکی اتحادیه اروپا، قوانین مالیات بر ارزش افزوده و قوانین بازار واحد برای کالاها است.برای رفع این مشکل، یک مرز دریایی ایرلند بالفعل میان سرزمین اصلی انگلیس و ایرلند شمالی ایجاد شد؛ به این معنی که کالاهایی که به ایرلند شمالی و از ایرلند شمالی منتقل می‌شوند تحت کنترل‌های مرزی قرار دارند. حزب اتحاد دموکراتیک ایرلند شمالی که طرفدار برگزیت است، به عنوان پیش شرط برای حضور در مجلس و تشکیل یک دولت مستقل خواستار حذف یا جایگزینی این پروتکل شده است.

آمادگی عراق برای از سرگیری رایزنی های ریاض و تهران؛ سودای عراق برای کاهش وابستگی اش به نفت ایران

انتخاب: عبداللطیف رشید، رییس جمهور عراق در بخشی از گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت که عراق میزبان قانون‌گذاران ارشد عربی بوده است و آمادگی این کشور را برای میانجیگری در مذاکرات ایران و عربستان سعودی اعلام کرد. مذاکرات ایران و عربستان در حال حاضر با وقفه روبه‌روست.رییس جمهور عراق همچنین گفت که عراق در تلاش است با توسعه ذخایر گاز طبیعی خود، وابستگی‌اش به خریداری نفت از کشورهای همسایه، به ویژه ایران را کاهش دهد.پیشتر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق نیزدرباره مذاکرات تهران و ریاض نیز گفت که تلاش‌ها برای نزدیک کردن رویکردهای ایران و عربستان ادامه دارد و به زودی دیدارهای دو طرف از سر گرفته خواهد شد.پیش از این فواد حسین، وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با تلویزیون العربی تاکید کرد که نشست‌های قبلی مسئولان ایرانی و سعودی در بغداد در سطح امنیتی و اطلاعاتی بود و اکنون درصدد برگزاری نشستی جدید هستیم و روابط تهران و ریاض مثبت تر از قبل شده است.او گفت که فیصل بن فرحان و حسین امیرعبداللهیان، وزرای خارجه عربستان و ایران درخصوص ازسرگیری دیدارها رایزنی کرده اند.

تحریم های جدید کانادا علیه ایران

ایسنا: دولت کانادا از اعمال تحریم‌های جدید علیه ۱۲ شخص ایرانی به دلیل "نقض حقوق بشر" خبر داد.دولت کانادا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مرتضی میرآقایی، اسماعیل زارعی کوشا، سید صادق حسینی، رحیم جهان‌بحش، حسین رجب‌پور، محمد توحیدی، حبیب شهسواری، محمدنظر عظیمی، بهمن ریحانی، هدایت‌الله فرزادی، مراد فتحی و سیدسعید رضا عاملی رنانی را به دلایل حقوق بشری در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

پهلوگیری ناوهای ایرانی در ساحل برزیل

 روز دوشنبه دو ناو ایران با مجوز دولت «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»، رئیس‌جمهوری برزیل در بندر «ریودوژانیرو» پهلو گرفتند.خبرگزاری رویترز با نقل بیانیه‌ای از سازمان مسئول مدیریت بندر «ریودوژانیرو» نوشت دو ناو نیروی دریایی ایران به‌نام‌‌های «مکران» و «دنا» هر دو روز یکشنبه وارد این بندر شدند. 

رویترز پیش از این گزارش داده بود آمریکا برزیل را برای رد درخواست ایران جهت پهلوگیری مکران و دنا تحت فشار قرار داده بود.