به گزارش اکوایران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ایگور لویتین، دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه اخیراً از آمادگی شرکت‌های روسی برای «تولید مشترک هلیکوپتر» با ایران خبر داد. مجلس شورای اسلامی ایران نیز خبر خرید پدافند هوایی، موشکی و همچنین جنگنده و بالگرد از روسیه را داد.

بنابر گزارش اسپوتنیک، محمدحسن سنگتراش، طراح تسلیحات ایرانی و محقق استراتژی‌های امنیتی و دفاعی، گفت: «روسیه در ساخت بالگردهای پیشرفته که برای اهداف مختلف استفاده می‌شوند، پیشرفت چشمگیری داشته است.» سنگتراش گفت: «سابقه حضور بالگردهای روسی در ایران به سال های 1998 تا 2000 برمی‌گردد، زمانی که تسلیحات هوایی ایران پس جنگ هشت ساله با رژیم بعث عراق تخریب و یا مستعمل شده بود.»

وی افزود: «این هلیکوپترها مانند Mi-17 به دلیل هزینه کم تعمیر و نگهداری و تنوع مأموریت‌های قابل انجام با آن، از جمله عملیات‌های حساس مانند توقیف نفتکش‌های غربی، مورد تحسین کاربران ایرانی قرار گرفتند. »

KA52-Ukraine-Vibration

در پاسخ به این سوال که ایران چه بالگردهایی از روسیه می‌خرد، این کارشناس ابتدا از روسیه به دلیل پیشرفت‌هایش در ساخت هواپیما و بالگرد تجلیل کرد و گفت: «روسیه در صنعت ساخت هلیکوپتر بسیار پیشرفته است، به گونه‌ای که برخی از هلیکوپترهای معروف غربی کپی‌برداری از فناوری روسیه هستند.»

وی با بیان اینکه «تنوع بالگردهای روسی فوق‌العاده است»، این را رد نکرد که بالگردهایی مانند Ka-52 و Mi-28 ممکن است «به عنوان پرنده‌های رزمی در سازمان‌های دفاعی [ایران] مورد استفاده قرار گیرند». وی همچنین به بالگردهای چند منظوره Mi-26 و Ka-226 و همچنین هلیکوپتر ترابری K-32 اشاره کرد که به گفته او ایران می‌تواند آنها را نیز خریداری کند.

این کارشناس درباره امکان اجرای برنامه‌های تولید مشترک هلیکوپتر ایران و روسیه خوش‌بین بود. به گفته وی، «پروژه‌های [بالگردی] زیادی وجود دارد که دو کشور می‌توانند با هم بسازند، از جمله پروژه‌های مربوط به ساخت احتمالی بالگرد صبا-248 و بالگرد سلحشور.»

سنگتراش گفت: «بالگرد سلحشور، مانند هلیکوپترهای خانواده کاموف، از روتورهای هم‌محور استفاده می‌کند که در جهت مخالف می‌چرخند و به پرنده قدرت بالابری زیادی می‌دهند. […] ما هلیکوپتر تهاجمی با قدرت و سرعت بالایی خواهیم داشت که این توانایی را دارد که در شرایط بحرانی به سرعت واکنش نشان دهد.»

وی افزود: «پیش‌بینی می‌شود که سلحشور مجهز به دوربین مادون قرمز و انواع تسلیحات مانند موشک‌های هدایت‌شونده باشد که آزادی عمل بیشتری به خلبان و افسر تسلیحات می دهد.»

این کارشناس در حالی این صحبت‌ها را مطرح کرد که ایران هنوز آغاز اجرای پروژه سلحشور را اعلام نکرده است.