به گزارش اکوایران، نیروهای روسیه روز سه‌شنبه در تلاش چند هفته‌ای خود برای محاصره و تصرف شهر باخموت در شرق اوکراین، پیشروی‌هایی کردند، جایی که فرمانده نیروی زمینی اوکراین وضعیت را "بسیار وخیم" توصیف کرد.

نیروهای روسی، از جمله جنگجویان مزدور گروه واگنر، تلاش می‌کنند خطوط تدارکاتی مدافعان اوکراینی را به سمت شهر قطع و آنها را مجبور به تسلیم و یا عقب‌نشینی کنند. باخموت در چندین ماه گذشته صحنه برخی از خونین‌ترین نبردهای جنگ بوده است.

به گفته خبرگزاری رویترز، تصرف این شهر اولین موفقیت عمده روسیه در بیش از شش ماه جنگ خواهد بود و راه را برای تصرف آخرین مراکز شهری باقیمانده در منطقه دونتسک باز می‌کند.

سرهنگ ارتش اوکراین، اولکساندر سیرسکی، در بیانیه‌ای گفت: «علیرغم تلفات قابل توجه، دشمن آماده‌ترین واحدهای تهاجمی واگنر را به میدان فرستاده است که سعی می‌کنند از خطوط دفاعی نیروهای ما عبور کرده و شهر را محاصره کنند.»

O4KWAXBWUJJRDPRIUTCX7VAU3Q

ارتش اوکراین می‌گوید روسیه در حال توپ‌باران شهرک‌های اطراف باخموت است، شهری که قبل از جنگ حدود 70،000 نفر جمعیت داشت، اما اکنون پس از ماه‌ها جنگ خندقی شدید ویران شده است.

ارتش اوایل روز سه شنبه اعلام کرد: «در طول روز گذشته، سربازان ما بیش از 60 حمله دشمن را دفع کردند.»

یک خبرنگار رویترز که روز دوشنبه از منطقه بازدید کرد، گفت که او هیچ نشانه‌ای از عقب نشینی نیروهای اوکراینی ندیده است و علیرغم گلوله باران مداوم روسیه، نیروهای کمکی در حال رسیدن هستند.

گل و لای

با گرم‌تر شدن هوا و آب شدن یخ‌ها، سربازان اوکراینی در منطقه دونتسک در سنگرها در گل زندگی می‌کنند.

مایکولا، 59 ساله، فرمانده یک راکت‌انداز در خط مقدم اوکراین، گفت: "هر دو طرف در مواضع خود مانده‌اند، زیرا همانطور که می بینید، بهار به معنای گل و لای است. بنابراین، حرکت به جلو غیرممکن است.»

خبرنگار رویترز چندین خودروی نظامی را دید که در گل و لای گیر کرده بودند. در یک سنگر زیگزاگ، ولودیمیر، فرمانده 25 ساله یک جوخه گفت که افرادش آماده عملیات در هر شرایط آب و هوایی هستند.

3EZTOE4Y2JKYHNXOTBQS2UOMFI

«وقتی هدفی به ما داده می‌شود، به این معنی است که باید آن را نابود کنیم.»

اوکراین می‌گوید روسیه، که با صدها هزار سرباز وظیفه نیروهایش را تکمیل کرده است، حملات خود را در امتداد جبهه شرقی تشدید کرده است، اما این حملات هزینه بالایی داشته اند.

"واقعیت‌های خاص"

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه موضع مسکو را تکرار کرد که با مذاکرات صلح موافق است، اما کیف و متحدان غربی‌اش باید الحاق چهار منطقه اوکراینی - دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژژیا - به روسیه را بپذیرند.

پسکوف به خبرنگاران گفت: «واقعیت‌های خاصی وجود دارد که شرایط را تغییر داده است. منظور من سرزمین‌های جدید است. قانون اساسی فدراسیون روسیه را نمی‌توان نادیده گرفت. روسیه هرگز نمی‌تواند در این مورد مصالحه کند، این ها واقعیت های مهمی هستند.»

اوکراین با نیروهای به مراتب کمتری حمله روسیه با هدف تصرف کیف را در اوایل جنگ دفع کرد و بعداً قلمرو قابل توجهی را پس گرفت، اما روسیه هنوز نزدیک به یک پنجم اوکراین را اشغال کرده است.

کیف تا کنون مذاکره با مسکو را رد کرده و خواستار خروج کامل نیروهای روسی از مناطق اشغالی از جمله شبه‌جزیره کریمه شده است.

JIZLQRSM4ZPPJDHDRTNHZEVTCM

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا این هفته آخرین مقام ارشد غربی بود که به کیف سفر کرد و در آنجا از انتقال 1.25 میلیارد دلار اول از 9.9 میلیارد دلار کمک‌های اقتصادی وعده داده شده آمریکا خبر داد.

رئیس جمهور، جو بایدن نیز یک هفته پیش از آن، به مناسبت اولین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین به آنجا رفت.

یلن که در دفتر سنگر بندی شده کابینه حضور داشت، روز دوشنبه به دنیس شمیهال، نخست وزیر اوکراین گفت: «آمریکا تا هر زمانی که طول بکشد در کنار اوکراین خواهد ایستاد.»