به گزارش اکوایران، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، در نشستی مطبوعاتی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ  به پرسشی پیرامون  سفر هفته آینده دو مقام اسرائیلی به واشنگتن، برای دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مورد ایران ادعا کرد: «موضع ما در قبال ایران روشن و منسجم است. بایدن متعهد است که هیچ وقت نگذارد ایران به سلاح هسته‌ای برسد. ما همچنان باور داریم که تنها راه‌حل با دوام این چالش، دیپلماسی است. ما به دنبال جوابی قطعی به چالش برنامه اتمی ایرام هستیم. باور داریم که دیپلماسی مؤثرترین ابزار تحقق آن است؛ اما همچنین به وضوح گفتیم که از هر طریقی که بتوانیم، جلوی دستیابی ایران به سلاح اتمی را خواهیم گرفت». 

او هم‌چنین در واکنش به این که برخی از نمایندگان کنگره خواهان تغییر این سیاست در قبال ایران هستند، مدعی شد: «سیاست ما در قبال ایران، جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای است. به همین سادگی. ما این تعهد را از مؤثرترین راه ممکن محقق خواهیم کرد. باور داریم که تنها راه، دیپلماسی بوده و تنها دیپلماسی است که راه حلی بادوام و دائمی برای این هدف است. با این حال، همه گزینه‌ها روی میز است. با بارها گفته‌ایم که مؤثرترین راه را پیش خواهیم گرفت».

پرایس هم‌چنین پیرامون گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و این‌که آیا آمریکا به دنبال مطرح کردن موضوع ایران در شورای حکام است، گفت: «ما نیز گزارش ۲۸ فوریه راستی‌آزمایی آژانس را دیده‌ام. نمی‌توانیم در مورد جزئیات گزارشی که هنوز عمومی منتشر نشده است، چیزی بگوییم. با این حال، از گزارش آژانس مبنی بر یافتن ذرات اورانیوم با خلوص ۸۳.۷ درصدی (در تأسیسات ایران) آگاهیم. ما با متحدین اروپایی و منطقه‌ای خود از نزدیک در تماس بوده و منتظر جزئیات بیشتر از سوی آژانس هستیم. هفته آینده، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جلسه دارد. قرار است به صورت نزدیک با همکارانمان مشورت کرده از و مؤثرترین راه ممکن با این چالش روبرو شویم.

او در ادامه افزود: «در حال حاضر، چند راه برای حل این وضعیت داریم و شما هم شاهد چندتایی از آن‌ها بوده‌اید. ما به افزایش هزینه اقدامات ایران از جمله برنامه هسته‌ای، ادامه خواهیم داد. از تحریم، محکومیت، ابزار اقتصادی موجود استفاده کردیم تا حکومت ایران را پاسخگو نگه داشته و درآمدهای آن‌ها را کاهش دهیم. ما در مورد مؤثرترین رویکرد نسبت به ایران در حال گفتگو بوده تا در نهایت، با همکاری متحدینمان در اروپا، خاورمیانه و سراسر جهان، با چالش ایران و برنامه هسته‌ای آن روبرو شویم. به خاطر خروج دولت قبلی از برجام، تهران در جایگاهی قرار دارد که می‌تواند برنامه اتمی را جلو برده که اصلا مورد پذیرش ما نیست» . پرایس مدعی شد: «ما همچنان باور داریم که مؤثرترین برای تحقق این عهد، دیپلماسی است. چرا که این، تنها راه بادوام و حتی همیشگی بوده تا همانطور که در برجام دیده شده بود، ایران را برای همیشه از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز بدارد.حالا ایران به تلاش‌ها برای بازگشت مشترک طرف‌های برجام به این تفاهم پشت کرده است. با اینکه ایران هرگونه احتمال بازگشت راحت به برجام را از بین برده است، ما هرگونه راه‌حل دیپلماتیک برای را امتحان خواهیم کرد اما در عین حال، سایر گزینه‌ها را نیز مد نظر خواهیم داشت».

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در مورد پهلو گرفتن کشتی جنگی ایران در برزیل هم ادعا کرد: «این چیزی است که مشغول گفتگو در مورد آن با همتایان برزیلی خود هستیم. ما می‌خواهیم مطمئن شویم که ایران، جای پایی در آنجا نیافته و نتواند در این نیم‌کره از دیگران سوء استفاده کند».