به گزارش اکوایران،«افزایش بودجه نظامی ارتش خلق چین»، «کشته شدن چهره رسانه‌ای القاعده یمن»، «رزمایش ضدپهپادی مشترک آمریکا و عربستان»، «چالش بولسونارو با جواهرات اهدایی عربستان»، «ماموریت آستین در غرب آسیا»، «رونمایی امارات از پهپاد سه بعدی»، «خواب آشفته اژدهای زرد برای تایوان»، «واکنش نتانیاهو به اظهارات گروسی در تهران»، «درگیری تازه در قره‌باغ» و «درگیری میان مرزبانان ایرانی و طالبان در نیمروز و هیرمند» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

افزایش بودجه نظامی ارتش خلق چین؛ پکن طرح آماده‌سازی ارتش را کلید زد

چین از افزایش 7.2 درصدی بودجه دفاعی اش برای سال آینده خبر داد که در قیاس با نرخ 7.1 درصدی سال گذشته، اندکی افزایش یافته است. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، این هشتمین سال متوالی است که پکن شاهد افزایش نرخ تک رقمی در بودجه نظامی اش است؛ بودجه ای که امروز دومین بودجه نظامی جهان است. رقم سال 2023 معادل 1.55 ترلیون یوان(24 میلیارد دلار) است که تقریبا دو برابر رقم سال 2013 است. چین با دارا بودن بزرگ ترین ارتش جهان، بزرگ ترین نیروی دریایی جهان را دارد و اخیرا سومین ناو هواپیمابرش را راه اندازی کرده است. به گفته ایالات متحده، این کشور همچنین دارای بزرگ ترین نیروی هوانوردی در هند و اقیانوس آرام است که بیش از نیمی از جنگده های آن از مدل های نسل چهارم و پنجم هستند.در همین راستا نخست وزیر چین بدون اشاره به جزئیاتی درباره نیروهای ارتش آزادی بخش خلق چین گفت که دفاع از تمامیت ارضی این کشور، مقابله با تروریسم و همچنین مابله با کووید صفر اشاره کرد.

کشته شدن «مقام رسانه ای» القاعده یمن توسط آمریکا

 القاعده کشته شدن یکی از مقامات ارشد شاخه یمن این شبکه تروریستی، در حمله هوایی ماه گذشته آمریکا به یمن را تایید کرد. منابع دولتی و امنیتی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تایید کردند که هویت فرد کشته شده، حماد بن حمود التمیمی از رهبران ارشد شاخه القاعده در شبه جزیره عربستان بوده است.به گزارش «سایت»، تمیمی معروف به عبدالعزیز العدنانی در حمله پهپادی آمریکا در ۲۶ فوریه که محل اقامت او را در شمال یمن هدف قرار داد، کشته شد. سایت همچنین نوشته است که التمیمی در بیانیه القاعده «مقام رسانه‌ای» معرفی شده است که «پیش از این عملیات‌های خارجی القاعده، از جمله مواردی که به منافع آمریکا ضربه می‌زد را مدیریت می‌کرد».

رزمایش ضدپهپادی مشترک آمریکا و عربستان سعودی

آمریکا و عربستان سعودی قرار است به زودی نخستین رزمایش نظامی مشترک خود را در هفته پایانی ماه مارس برگزار کنند. وب‌سایت المانیتورضمن انتشار گزارش اختصاصی این خبر، نوشت تمرکز این رزمایش بر آزمودن تسلیحات و تاکتیک‌های ضدپهپادی مختلف خواهد بود. این رزمایش قرار است نخستین رونمایی از سلسله رزمایش‌هایی باشد که «شن‌های سرخ» نام گرفته‌اند و در آن‌ از سامانه‌های پدافند هوایی ارتش‌های آمریکا و عربستان سعودی استفاده خواهد شد. چهار مقام نظامی آمریکا در گفت‌وگو با المانیتور گفتند سایر ارتش‌های منطقه در این رزمایش مشارکت نخواهند داشت، اما امیدوارند که در رزمایش‌های بعدی «شن‌های سرخ» که طی ماه‌های آینده در عربستان سعودی برگزار می‌شود، این ارتش‌ها نیز شرکت کنند. از آنجا که عربستان سعودی با اسرائیل روابط رسمی ندارد، بعید است که این بازیگر در این رزمایش‌ها حضور یابد. با این حال، آمریکا می‌کوشد این ریاض و تل آویو را در مقام متحدان اصلی خود در منطقه، به یکدیگر نزدیک‌تر کند. 

چالش بولسونارو با جواهرات اهدایی عربستان!

ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری سابق برزیل انجام هر گونه اقدام غیرقانونی در ارتباط با ورود جواهرات اهدایی دولت عربستان به کشورش را رد کرد.به نوشته یورونیوز، رسانه‌های برزیلی پیش‌تر در گزارش‌هایی به افشاگری در این خصوص پرداخته و مدعی شده بودند که بولسونارو جواهرات اهدایی از سوی عربستان به همسرش در سال ۲۰۲۱ را به صورت قاچاقی و بدون اعلام در فرودگاه سائوپائولو وارد کشور کرده است.این مجموعه جواهرات که ارزش آن ۳.۲ میلیون دلار تخمین زده شده در جریان سفر ژائیر بولسونارو و هیئت همراه به عربستان از سوی ریاض به میشله بولسونارو، همسر او اهدا شده بود.جواهرات اهدایی عربستان بدین ترتیب در آن زمان به دلیل گفته نشدن در گمرک توسط ماموران فرودگاه کشف و ضبط شد.به موجب قوانین جاری در برزیل کالاهای با ارزشِ بیش از هزار یورو هنگام ورود به کشور باید اظهار شوند و تعرفه گمرکی نیز بایست بر آنها اعمال می‌شود.

چرایی سفر آستین به غرب آسیا؟ماموریت وزیر دفاع امریکا چیست؟

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در چارچوب یک سفر دوره‌ای چند روزه به منطقه غرب آسیا، عازم اردن شد. او قرار است در ادامه برای دیدار با مقامات مصری و اسرائیلی، به مصر و فلسطین اشغالی برود.به نوشته المانیتور، آستین پیش از ترک آمریکا، گفت: من برای دیدار با شماری از رهبران اصلی و تاکید مجدد بر تعهد ایالات متحده به ثبات منطقه‌ای و تقویت منافع مشترک متحدان و شرکای خود در حال سفر به خاورمیانه هستم.این خبرگزاری در خصوص جزئیات این سفر نوشت که آستین پس از دیدار با مقامات اردن عازم مصر خواهد شد و در پایان سفر به فلسطین اشغالی خواهد رفت و سفر او تا روز پنجشنبه طول خواهد کشید.بر اساس این گزارش، هدف آستین از این سفر، رفع شبهه رهبران خاورمیانه از میزان تعهد رئیس جمهور جو بایدن به نیازهای امنیتی منطقه، پس از افزایش نظارت بر فروش اسلحه و کاهش حضور نظامی آمریکا در افغانستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است.

رونمایی امارات از پهپاد سه‌بعدی

امارات از نخستین پهپاد خود که با چاپگر سه‌بعدی ساخته شده است، رونمایی کرد.این پهپاد که از روی عرشه کشتی به پرواز درمی‌آید، با داشتن حسگرها و سامانه‌های پیشرفته تصویربرداری، امکان پایش حریم آبی این کشور و شناسایی مین‌های دریایی را دارد.بدنه این پهپاد با حدود پنج متر طول و ۳۵۰ کیلوگرم وزن، ساخت شرکت تجهیزات دریانوردی الصیر، مستقر در ابوظبی است و با چاپگر سه‌بعدی رباتیک تولید شده است.به نوشته شبکه خبری آی۲۴، این پهپاد که از روی عرشه کشتی به پرواز درمی‌آید، با داشتن حسگرها و سامانه‌های پیشرفته تصویربرداری، امکان پایش حریم آبی این کشور و شناسایی مین‌های دریایی را دارد.از این پهپاد که «هایدرا» نام دارد، در آخر هفته گذشته در جریان نمایشگاه دریایی «ناودکس ۲۰۲۳» که هم‌اکنون در امارات متحده عربی در جریان است، رونمایی شد.تولید پهپاد به‌وسیله چاپگر سه‌بعدی پیشتر در کشورهایی مانند بریتانیا محقق شده و ظاهرا امارات نخستین کشور منطقه است که در ساخت پهپاد بدین طریق موفق عمل کرده است.کارشناسان می‌گویند که فناوری چاپ سه‌بعدی امکان ساخت اشکال و قطعات پیچیده را ساده‌تر می‌کند و کاربرد آن در صنایع هوایی و پهپادی در آینده بسیار گسترش خواهد یافت.

خواب آشفته اژدهای زرد برای تایوان؛ تایپه، فکر اشغال را فراموش کنید

لی کچیانگ،نخست وزیر چین  بار دیگر نسبت به اتحاد مسالمت آمیز با تایوان و همچنین برداشتن گام های قاطعانه برای مخالفت با استقلال این جزیره تاکید کرد و در برابر تایپه گفت که پکن باید به تعهد مردم تایوان به دموکراسی و آزادی احترام بگذارد. چین که مدعی است که تایوان بخشی از قلمروی این سرزمین است، طی سه سال گذشته فعالیت های نظامی اش را در نزدیکی این سرزمین افزایش داده است و در واکنش به آنچه تبانی میان تایپه و واشنگتن می داند، خود را برای خیزی جدی آماده کرده است. آنگونه که رویترز نوشته، لی در سخنرانی افتاحیه نشست سالانه پارلمان چین گفت که پکن بر اصل چین واحد تاکید دارد، سیاستی که در راستای آن تایوان بخشی از چین است. او خطاب به سه هزار نماینده گفت که دولت باید سیاست حزب ما را برای حل و فصل مسئله تایوان اجرایی کرده و گام های قاطعانه ای بردارد.او افزود که چین بایدتوسعه مسالمت آمیز روابط میان تنگه را ترویج و روند اتحاد صلح آمیز را پیش ببرد.با این همه نظامیان خلق چین می بایست امادگی نظامی شان را افزایش دهند.

واکنش بی‌بی به اظهارات گروسی در تهران

اسرائیل اظهارات رئیس سازمان بین المللی انرژی اتمی مبنی بر غیر قانونی بودن حمله اسرائیل یا امریکا به تاسیسات هسته ای ایران را بی ارزش خواند. به نوشته خبرگزاری رویترز، در حالی که رافائل گروسی، رئیس نهاد ناظر اتمی در جریان سفرش به ایران و در پاسخ به سوالی درباره تهدید ادعایی اسرائیل، هرگونه حمله نظامی به تاسیسات هسته ای را غیر قانونی قلمداد کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیری اسرائیل روز یکشنبه در جریان سخنرانی اش در کابینه مدعی شد که گروسی فرد شایسته ای است که اظهارات نادرستی را بر زبان آورده است.او در ادامه بدون اشاره به وجود زرادخانه های اتمی این رژیم مدعی شد: آیا ما را از دفاع از خود منع می کنید؟ روشن است که ما حق داریم از خود دفاع کنیم. آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشتر اعلام کرد که گروسی تضمین هایی را از ایران دریافت کرده که به تحقیقات درباره ذرات اورانیوم ادعایی یافت شده در سایت های اعلام نشده، کمک خواهد کرد. نتانیاهو تاکنون بارها تهدید کرده است که با یا بدون هماهنگی با آمریکا و متحدانش ممکن است تاسیسات اتمی ایران را هدف حمله قرار خواهد داد. این درحالی است که خود نتانیاهو می داند که دست زدن به هرگونه ماجراجویی احمقانه علیه ایران و محور مقاومت چه پیامدهای سنگینی برایش به همراه داشته و برچیده شدن رژیم جعلی صهیونیستی را به جلو خواهد انداخت.

درگیری میان مرزبانان ایرانی و طالبان در نیمروز و هیرمند

انتخاب: منابع محلی به روزنامه ۸صبح گفتند که این درگیری در منطقه گودر عبدالرحمان ولایت نیمروز افغانستان رخ داده است.براساس اطلاعات این منابع، درگیری میان طالبان و مرزبانان ایرانی جریان دارد و دو طرف از سلاح‌های سبک و سنگین استفاده می کنند.این منابع همچنین افزودند که موشک‌های مرزبانان ایرانی به اطراف ساختمان پلیس طالبان در شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز، نیز برخورد کرده است.تا کنون علت این درگیری معلوم نیست.درگیری میان مرزبانان ایرانی و طالبان در ولایت نیمروز پیش از این نیز رخ داده است.همزمان برخی منابع از درگیری میان طالبان و مرزبانان در مرز میلک شهرستان هیرمند واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان خبر دادند؛ این درگیری تلفات جانی و مالی نداشت.

درگیری تازه در قره‌باغ

‌ در جریان تبادل آتش میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی، دست‌کم پنج نفر کشته شدند. هر دو طرف یکدیگر را به خاطر این درگیری مقصر دانسته‌اند.ارمنستان می گوید که نیروهای جمهوری آذربایجان در اقدامی «تحریک آمیز» و «برنامه‌ریزی شده»، به روی خودروی حامل «سه مامور پلیس» تیراندازی کردند.در آن سو، باکو می‌گوید سربازانش هنگامی که می‌خواستند خودروی حامل سلاح را متوقف کنند هدف گلوله قرار گرفتند. 

ارمنستان و آذربایجان در سال ۲۰۲۰ میلادی در یک جنگ شش هفته‌ای بر سر تصاحب قره‌باغ کوهستانی و مناطق اطراف آن جنگیدند. هزاران نفر در جنگی کشته شدند که منجر به بازپس‌گیری بیشتر زمین‌هایی شد که از دهه ۱۹۹۰ میلادی در کنترل ارمنستان بود. اما وضعیت خود منطقه قره‌باغ حل نشده باقی مانده است و همچنان آتش بس شکننده‌ایبین دو طرف برقرار است.  نیروهای حافظ صلح روسیه بعد از جنگ سال ۲۰۲۰، در قره باغ مستقر هستند