به گزارش اکوایران، در شرایطی که افسران پلیس به منزل عِمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان رفته تا او را به اتهام دریافت رشوه بازداشت کنند، تجمع هواداران او مانع از این مسئله شد. این آخرین مورد از دردسرهای حقوقی او است. به گفته پلیس، خان پس از رسیدن مأموران به خانه وی در لاهور از تسلیم‌شدن به مأموران اجتناب کرد.

به نوشته خبرگزاری الجزیره، از زمان برکناری وی از قدرت در آوریل ۲۰۲۲، حزب «تحریک انصاف پاکستان» (پی‌تی‌آی) می‌گوید که وی در ۷۰ پرونده از جمله فتنه، فساد و تروریسم متهم است. خان تمام اتهامات علیه خود را رد کرده است.

فساد

یکی از پرونده‌های اصلی علیه خان در ماه اوت توسط یکی از اعضای حزب «مسلم لیگ پاکستان» نواز تشکیل شد که ادعا می‌کرد که نخست‌وزیر سابق، هدایایی که توسط مقامات خارجی از صندوق هدایای دولتی که توشاخانا نیز نامیده می‌شود، دریافت کرده است؛ اما دارایی‌های خود را در اظهارنامه‌های ارائه شده به کمیسیون انتخابات پاکستان (ای‌سی‌پی) اعلام نکرد.

خان با رد این اتهامات گفت که هدایا را طبق قوانین و دستورالعمل‌های رسمی دریافت کرده و در اظهارنامه مالیاتی خود نیز آن‌ها را آورده است.

دو ماه بعد، ای‌سی‌پی خان را به اتهام انجام فساد از پارلمان تعلیق کرد. تیم حقوقی این پیرمرد ۷۰ساله با رد اقدام کمیسیون، این حکم را نه تنها حمله به خان، بلکه قانون اساسی و مردم پاکستان خواند.

تروریسم

در ماه اوت نیز خان به دلیل اظهاراتی علیه مقامات پلیس و یک قاضی زن که دستور دستگیری یکی از دستیاران ارشدش به تروریسم متهم شد. وی در سخنان خود، مقامات ارشد پلیس اسلام‌آباد و قاضی مذکور را به اقدام قانونی تهدید کرده بود. اما در ماه سپتامبر، دادگاه عالی اسلام‌آباد با رد اتهام او، اعلام کرد که اظهارات خان به حد تروریسم نمی‌رسد.

1200x-1

ارتشا

همچنین در ماه اوت، کمیسیون انتخابات حکم داد که حزب خان (پی‌تی‌آی) وجوهی غیرقانونی دریافت کرده که می‌تواند منجر به محرومیت این ستاره سابق کریکت و حزب پی‌تی‌آی از حضور در سیاست شود.

در این پرونده که هشت سال به طول انجامید، پی‌تی‌آی متهم به دریافت مبالغی از اتباع خارجی شد که در پاکستان غیرقانونی است. حزب خان این اتهامات را رد کرد و گفت که همه اهداکنندگان شهروند پاکستان بودند.

پشت پرده

در ماه آوریل، خان توسط عدم رأی اعتماد ائتلاف حاکم، جنبش دموکراتیک پاکستان که متشکل از بیش از ۱۰ حزب است، پس از سه سال و نیم مجبور به استعفا شد. این اقدام پارلمان او را در میان لیست بلندبالایی از نخست‌وزیران پاکستان قرار داد که نتوانستند یک دوره کامل در قدرت بمانند.

از آن زمان، خان با برگزاری تظاهرات سراسری سعی دارد دولت را به برگزاری انتخابات زودهنگام مجبور کند. او همچنین با خروج از پارلمان و انحلال دو مجلس استانی که تحت حزبش کنترل حزبش قرار دارند، دولت را تحت فشار قرار داده است. او مدعی است که برکناری او بخشی از یک توطئه آمریکا و نظامی است.

واکنش مردم و هواداران خان

از زمان برکناری او، مردم زیادی برای حمایت از این اسطوره سابق کریکت گرد آمده و هزاران نفر در تجمع‌های سراسری او شرکت کرده‌اند که نشان‌دهنده محبوبیت بالای او است.

در ۱۰ ماه گذشته، حزب خان در چندین انتخابات داخلی و استانی از جمله در مناطقی با اکثریت احزاب مخالف پیروز شده که باعث تقویت قدرت انتخاباتی شده است. همچنین از نظر ناظران، حزب پی‌تی‌آی یکی پیشتازان نظرسنجی‌های انتخابات آتی استان‌های خیبر پختونخوا و پنجاب است.

به گفته تحلیلگران، خان از حمایت پرسنل نظامی پاکستان، چه در حال خدمت و چه بازنشسته برخوردار است. همچنین از زمان سوءقصد به جان وی در ماه نوامبر، محبوبیت او افزایش یافته است.

12