به گزارش اکوایران، «اعلام انتخابات زودهنگام از سوی اردوغان»، «واکنش وزیر خارجه سعودی به توافق با ایران»، «ادعای سی‌ان‌ان پیرامون ارسال سلاح‌های آمریکایی به ایران»، «ادعای کرملین پیرامون توافق ایران و عربستان»، «روزشماری گروسی برای آغاز مذاکرات ایران و آژانس»، «نهایی شدن قرارداد خرید سوخو از مسکو» و «تمدید وضعیت اضطراری ملی با ایران» مهم‌ترین سرخط رسانه‌ها را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

اعلام انتخابات زودهنگام از سوی اردوغان

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تایید کرده که انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس این کشور چهاردهم مه سال میلادی  جاری (یک ماه زودتر از موعد اعلام شده پیشین) برگزار خواهد شد.در پی زلزله شدید در جنوب ترکیه و سوریه در ماه گذشته، پیشتر گمانه‌زنی‌های درباره احتمال به تعویق انداختن انتخابات وجود داشت اما اردوغان زمان برگزاری را معوق نکرد.

انتظار می‌رود اردوغان برای پیروزی مجدد در انتخابات با مشکلات جدی روبرو شود. این انتخابات، آزمون بزرگی برای اردوغان است که طی بیست سال گذشته نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور بوده است.

ائتلافی متشکل از شش حزب مخالف، کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب چپ میانه سکولار جمهوری خواه خلق را به عنوان نامزد ریاست جمهوری خود معرفی کرده است. کمال قلیچداراوغلو، اقتصاددان و سیاستمدار کهنه کار ترکیه، رهبر حزب جمهوری خواه خلق، اصلی‌ترین حزب مخالف دولت و بزرگترین حزب لائیک ترکیه است.

واکنش وزیر خارجه سعودی به توافق با ایران

به‌گفته وزیر خارجه عربستان سعودی، ریاض به آینده خوش‌بین است. فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، در گفت‌وگو با شبکه خبری الحدث گفت توافق سیاسی روز جمعه با ایران نتیجه دو سال مذاکره است. به‌گفته شاهزاده فیصل بن فرحان، عربستان سعودی بر اساس قاعده «حسن همجواری» با ایران به تفاهم رسیده است و برای همه کشورهای منطقه آرزوی تامین منافع و حفظ امنیت دارد.

هم‌زمان، شبکه خبری العربیه در گزارشی به‌نقل از وزیر خارجه عربستان سعودی نوشت: «کشورهای منطقه، یک سرنوشت مشترک دارند و برای ایجاد الگویی از رفاه و ثبات برای مردمان منطقه، لازم است با یکدیگر همکاری و مشارکت داشته باشند.» 

شکست سیاست خارجه نتانیاهو

مخالفان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کردند که احیای روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی و ایران نشان دهنده شکست سیاست خارجی این رژیم است. آنها می‌گویند نتانیاهو با تمرکز بر اصلاحات قضایی، روابط خارجی را نادیده گرفته است. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون در توییتر گفت: این یک شکست کامل و خطرناک در سیاست خارجی  اسرائیل است و احساسات دیگر مخالفان اصلی را تکرار می کند.

خبر ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک میان تهران و ریاض واکنش منفی سیاستمداران اسرائیلی را برانگیخته است و شماری از مقام‌های سابق این رژیم پیکان حمله‌های خود را به سوی کابینه بنیامین نتانیاهو نشانه رفته و می‌گویند که تحول جدید میان ایران و عربستان سعودی، ضربه‌ای به سیاست خارجی و امنیت اسرائیل و نتیجه ناکارآمدی کابینه او است.  یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، آن را «تحول خطرناکی» توصیف کرد که به معنی فروریختن دیوار دفاعی است که اسرائیل در مقابل ایران ساخته است. لاپید با استفاده از فرصت پیش‌آمده برای انتقاد از دولت نتانیاهو، گفت:‌ «توافق میان عربستان سعودی و ایران نشان‌دهنده شکست کامل و خطرناک سیاست خارجی اسرائیل است.»

ادعای سی‌ان‌ان پیرامون ارسال سلاح‌های آمریکایی به ایران

سی‌ان‌ان مدعی‌ست چهار منبع نظامی به این شبکه گفته‌اند که روسیه برخی از تسلیحات و تجهیزات نظامی را که در میدان جنگ اوکراین جا مانده‌اند به ایران می‌فرستد. این شبکه ادعا کرده ایالات‌متحده آمریکا معتقد است که ایران می‌خواهد با مهندسی معکوس، این جنگ‌افزارها را تجزیه و تحلیل کند.

بر این مبنا طی سال گذشته، مقامات ایالات متحده، ناتو و برخی کشورهای غربی شاهد چند مورد بوده‌اند که نیروهای روسیه تسلیحات دوش‌پرتاب ازجمله تسلیحات ضد تانک جاولین و سیستم‌های ضدهوایی استینگر را که اوکراینی‌ها در زمان عقب‌نشینی اجباری از میدان جنگ جا گذاشته‌اند، توقیف کردند.این منابع به سی‌ان‌ان گفتند که در بسیاری از این موارد، روسیه تجهیزات را برای واسازی و تجزیه و تحلیل به ایران فرستاده است. 

 به ادعای این منابع، روسیه برای جلب حمایت تهران، این اقدام را انجام داده است. تاکنون تهران یا مسکو در این خصوص اظهار نظری نداشته اند.

ادعای کرملین پیرامون توافق ایران و عربستان

معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای ادعا کرد که این کشور نیز در کنار عمان و عراق در عادی سازی روابط میان ایران و عربستان نقش داشته است. میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، گفت: «مسکو به دوستان خود در ایران، عربستان سعودی و چین برای توافق در خصوص از سرگیری روابط میان تهران و ریاض تبریک می‌گوید.»

بوگدانوف در گفتگو با راشاتودی گفت: «از سرگیری روابط میان دو کشور در منطقه‌ای مهم، عاملی اساسی در تضمین پیشرفت اجتماعی و اقتصادی به شمار می‌آید.» وی در ادامه گفت: «بر همین اساس نیز دوستانمان در آنکارا و دمشق را برای عادی سازی روابط میان ترکیه و سوریه بر اساس قوانین بین‌المللی تشویق می‌کنیم.»

روزشماری گروسی برای آغاز مذاکرات ایران و آژانس

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که مذاکرات با ایران در مورد تعهد آن کشور به ارائه اطلاعات در زمینه آثار مواد هسته‌ای در اماکن اعلام نشده به زودی آغاز خواهد شد. 

گروسی در حاشیه نشست شورای حکام آژانس به خبرگزاری رویترز گفته  که این مذاکرات «ظرف یک هفته یا ده روز، بسته به برنامه کاری» صورت خواهد گرفت. در پایان سفر هفته گذشته آقای گروسی به تهران، دو طرف بیانیه مشترکی در مورد توافق برای رفع ابهامات مربوط به فعالیت اتمی ایران منتشر کردند.

نهایی شدن قرارداد خرید سوخو از مسکو

بنا به‌ اعلام دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، این کشور قرارداد خرید جنگنده‌های سوخو-۳۵ را نهایی کرده است.

پیشتر اخباری درباره خرید این جنگنده‌ها از روسیه منتشر شده بود. به گفته دفتر نمایندگی دائم ایران، در پی لغو محدودیت‌های ایران در مورد خرید تسلیحات متعارف، این کشور قرارداد خرید سوخو از روسیه را نهایی کرد. این دفتر همچنین گفته شمار جنگنده‌ها و تاریخ تحویل آنها «محرمانه» است.

تمدید وضعیت اضطراری ملی با ایران

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، وضعیت اضطراری ملی در برابر جمهوری اسلامی ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد. 

در بیانیه‌ای که کاخ سفید شامگاه ۱۰ مارس  به‌نقل از رئیس‌جمهوری آمریکا منتشر کرد، حکومت ایران همچنان برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده یک تهدید غیرعادی به‌‌حساب می‌آید.