به گزارش اکوایران، غلامحسین محسنی اژه‌ای - رئیس قوه قضائیه - امروز (دوشنبه، ۲۲ اسفند) با اشاره به آخرین آمار عفو اخیر، اعلام کرده که تاکنون ۸۲ هزار نفر مشمول عفو شده‌اند که ممکن است این آمار افزایش یابد.

محسنی اژه‌ای گفته است: «۲۲ هزار نفر از عفوشدگان اغتشاشات هستند که یا محکومیت پیدا کرده بودند یا قبل از محکومیت، عفو شدند. البته تعداد قلیلی از این افراد در زندان بودند و اکثراً یا با قرار صادره در بیرون از زندان بودند یا هنوز رسیدگی به پرونده آن‌ها تکمیل نشده بود.»

رئیس دستگاه قضا اظهار کرده که از سایر محکومان، حدود ۶۰ هزار نفر مورد عفو قرار گرفتند که از این میزان ۲۵ هزار نفر یا از زندان آزاد شده‌اند یا حکمِ حبسِ قطعی‌شده آن‌ها مورد عفو قرار گرفت. همچنین احکام ۳۴ هزار نفر نیز در نتیجه عفو اخیر، تقلیل یافت.

به گفته محسنی اژه‌ای، محکومان و متهمان جرم‌های خشن و همچنین سرقت مشمول عفو اخیر نشده‌اند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به روز‌های پایانی سال و تعطیلات پیش رو، به دادستان‌های سراسر کشور دستور داد با کمک ضابطین و سیستم اطلاعاتی و امنیتی و بسیج، به طور کامل امنیت و آرامش مردم را تأمین و حفظ کنند.

با شایعه‌سازانِ مسمومیت‌ها برخورد شود

محسنی اژه‌ای درباره مسمومیت‌های اخیر هم گفته است: «ماجرا‌های اخیر برخی مدارس، متاسفانه یک اضطراب و دلهره را برای جمعیت زیادی از مردم بخصوص برای خانواده دانش‌آموزان پدید آورد. همه مسئولان و بخش‌های ذیربط از همان روز‌های نخست تا این لحظه، تلاش کردند عوامل این مسأله را شناسایی کنند.»

رئیس قوه قضائیه افزوده است: «قضات ذی‌صلاح و مسئول رسیدگی به پرونده عناصر دستگیرشده ماجرای فوق‌الذکر، با جدیت، سرعت، دقت و عادلانه به پرونده آن‌ها به میزان عمل و دخالتشان در این ماجرا رسیدگی کنند و اجازه ندهند رسیدگی به این پرونده‌ها طولانی شود. همچنین بر مبنای اجازه‌ای که قانون می‌دهد، نوع کار و انگیزه عاملان این ماجرا باید برای مردم تبیین شود.»

وی همچنین گفته که «درباره ماجرای فوق‌الذکر شایعات زیادی مطرح است که برخی از آن‌ها واقعاً بی‌اساس هستند، اما بر دلهره‌ها می‌افزایند؛ بر همین اساس، باید از شایعه‌سازان، مدارک و مستندات مطالبه کرد و در آنجایی که در اثر شایعه‌سازی، برای مردم اضطراب ایجاد شده، باید برخورد متناسب قانونی با شایعه‌سازان صورت گیرد.»