به گزارش اکوایران، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که اگر به باور شما ایران تا این حد غیرقابل اعتماد است، چرا به آنها در یک توافق هسته ای اعتماد می کنید، پاسخ داد: «برجام بر پایه اعتماد نبود بلکه این توافق، بر پایه نظارت و اقدامات راستی آزمایی بوده است». او مدعی شد: «زمانی که دولت پیشین آمریکا تصمیم گرفت از برجام خارج شود ایران نیز برنامه هسته ای خود را گسترش داد به شکلی که برای ما، منطقه و جهان خطرناک است».

او هم‌چنین تکرار کرد که ماه‌هاست بازگشت به برجام در دستور کار دولت بایدن قرار ندارد و مدعی شد ایران فرصت بازگشت به برجام را از بین برد. وی در عین حال گفت ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای رسیدگی به برنامه هسته ای ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره توافق ایران و عربستان نیز گفت: «ما از گفتگو، دیپلماسی مستقیم و هرگونه تلاشی که به کاهش تنش‌ها در منطقه و از یک درگیری احتمالی جلوگیری کند، حمایت می‌کنیم». پرایس تصریح کرد: «ما در دورهای قبلی گفتگوها در عراق و عمان، از تماس بین عربستان سعودی و ایران حمایت کردیم و جلوگیری از تنش به نفع ما است. این روندی است که در دو سال گذشته ادامه داشته و آمریکا آن را تشویق و حمایت کرده است. کاهش تنش ها در منطقه و همچنین پایان جنگ در یمن در راستای منافع آمریکا و همچنین کشورهای منطقه است». وی مدعی شد اگر این توافق منجر شود که ایران به رفتار و اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه و دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه پایان دهد، این تحول در راستای منافع منطقه خواهد بود.

او هم‌چنین درباره نقش میانجیگری چین در توافق ایران و عربستان اظهار داشـت: «این توافق در خصوص چین نیست بلکه مربوط به تعهدات ایران و عربستان می شود». او دیدگاهی ار که معتقدست میانجی‌گری چین، نقش آمریکا را در منطقه کمرنگ می کند، رد و ادعا کرد: «هیچ کشوری در جهان به اندازه آمریکا برای ثبات و یکپارچگی منطقه تلاش نکرده است». پرایس مدعی شد که ما به افزایش توانایی متحدان خود در خلیج فارس کمک کرده‌ایم. تلاش‌های ما منجر به بازگشایی حریم هوایی کشورهای عربی بر روی پرواز های اسرائیل شد و به عادی سازی روابط آنها با تل آویو کمک کرد.

شب گذشته هم، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا اذعان کرده بود که آمریکا در موقعیت میانجیگری بین سعودی ها و ایران نبود. او افزود:: «در جریان مذاکرات عربستان با ایران، در ارتباط تنگاتنگ با ریاض بودیم و این کشور ما را در جریان تحولات قرار می‌داد». به گفته مشاور امنیت ملی آمریکا: «توافق ایران و عربستان موضوعی مثبت بوده چون از هدف آمریکا در کاهش تنش در منطقه حمایت می‌کند».