به گزارش اکوایران، دولت امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه از رای عدم اعتماد پارلمان برای اصلاحات بازنشستگی جان نجات پیدا کرد، با این همه اعتصابات و اعتراضات در سراسر این کشور همچنان ادامه دارد و به چالشی بزرگ برای مکرون تبدیل شده است.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، شکست طرح رای عدم اعتماد برای مکرون شاید او را اندکی آرام کرده باشد چرا که در صورتی که این رای را به دست نمی آورد کابینه اش فرو می پاشید و قانون جدید بازنشستگی که قرار است سن بازنشستگی را با دو سال افزایش به 64 سال برساند نیز ملغی می‌شد. البته این تسکین ممکن است کوتاه مدت باشد چراکه اتحادیه‌ها و احزاب اپوزوسیون گفته‌اند که اعتراضات را تشدید خواهند کرد تا قانون جدید تغییر کند.

علاوه بر این، رای گیری در مورد طرح عدم اعتماد در مرز قرار داشت. بدین معنا که 278 نماینده از آن حمایت کردند که تنها 9 نماینده کمتر از 287 نماینده مورد نیاز برای عدم اعتماد آن بود.

مخالفان می‌گویند این وضعیت نشان می‌دهد که تصمیم ماکرون برای دور زدن رای پارلمان در مورد لایحه بازنشستگی، برنامه اصلاح طلبانه او و رهبری‌اش را تضعیف کرده است. در این میان قرار بر آن است که تا شورای قانون اساسی نیز این لایحه را بررسی کند. این شورا قدرت رد مفاد لایحه را دارد اما معمولا آن را تصویب می کند.

گفته می شود اولین طرح عدم اعتماد توسط حزب میانه رو کوچک با حمایت چپ ها پیشنهاد شد اما رای نیاورد و طرح دوم توسط گروه راست افراطی به رهبری ماری لوپن که آن هم ناکام ماند. رئیس مجلس ملی فرانسه گفته که شکست هر دو رای گیری بدین معنا است که پارلمان لایحه بازنشستگی را تصویب کرده است.با این همه برای رسیدن این لایحه به قانون راه پیچیده ای در پیش است.

مخالفان گفتند که از شورای قانون اساسی می خواهند تا متن را قبل از ابلاغ رسمی بررسی کرده و دریچه ای را برای رد احتمالی مفاد که در ان وجود دارد، در صورتی که مطابق با قانون اساسی نباشد، باز کند.

در این میان برخی از قانونگذاران چپ خواهان استعفای رئیس مجلس ملی شدند.

 یکی از قانونگذاران چپ رادیکال گفت که فقط 9 رای برای سرنگونی دولت و اصلاحات پیشنهادی اش کم است، دولت از نظر فرانسوی ها مرده و دیگر مشروعیتی ندارد.

تنش های سیاسی به خیابان ها نیز کشیده شده، سراسر کشور درگیر اعتراض ها و اعتصاب ها در بخش های مختلف چون حمل و نقل، انرژی و بهداشت است. در پانزدهمین روز زباله ها در خیابان ها انباشته شده و بوی بد همه جا را گرفته است. معترضان کماکان در خیابان ها هستند و خواهان کنار گذاشته شدن این طرح جنجالی.