به گزارش اکوایران، برکناری یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل توسط بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم اعتراضات گسترده‌ای را در سرزمین‌های اشغالی برانگیخت. گالانت یک روز پیش از برکناری خواستار توقف طرح بسیار مورد مناقشه برای بازنگری سیستم قضایی شده بود.

به نوشته خبرگزاری رویترز، با انتشار خبر برکناری گالانت، ده‌ها هزار معترض، که بسیاری از آنها پرچم‌های آبی و سفید اسرائیل را در دست داشتند، اواخر شب یک‌شنبه در سراسر سرزمین‌های اشغالی به خیابان‌ها آمدند. هم‌چنین جمعیتی از  افراد در بیرون از خانه نتانیاهو در بیت‌المقدس تجمع کردند و در یک نقطه حلقه امنیتی را شکستند.

حدود سه ماه پس از روی کار آمدن نتانیاهو، ائتلاف فوق‌راست‌گرای به رهبری او به دلیل اختلافات شدید بالاخص پیرامون طرح‌ اصلاحات قضایی در بحران فرو رفته است. یائیر لاپید و بنی گانتز، رهبران مخالفان در بیانیه مشترکی گفتند: «امنیت داخلی نمی‌تواند کارتی در بازی سیاسی باشد. نتانیاهو امشب از خط قرمز عبور کرد». آنها از اعضای حزب لیکود به رهبری نتانیاهو خواستند که دستی در «درهم شکستن امنیت داخلی» نداشته باشند.

در بیانیه برکناری گالانت، دفتر نتانیاهو از جایگزین او نامی نبرده و جزئیات دیگری ارائه نکرده است. در این بیانیه آمده است: «بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، عصر امروز تصمیم گرفته است تا یوآو گالانت، وزیر دفاع را برکنار کند». اندکی پس از آن، گالانت 64 ساله در توئیتر نوشت: «امنیت اسرائیل همیشه ماموریت زندگی من بوده و خواهد بود».

نتانیاهو تصمیم به اخراج گالانت را پس از آن گرفت که دریاسالار سابق نیروی دریایی  روز شنبه هشدار داد که برنامه‌های اصلاحات قضایی خطری آشکار، فوری و ملموس برای امنیت داخلی دارد و خواستار توقف آنها شد. گالانت در سخنرانی تلویزیونی خود گفت: در این زمان به خاطر خودمان حاضرم هر ریسکی را بپذیرم و هر بهایی را بپردازم.

2

نتانیاهو یکشنبه شب در واکنش به این اقدام، در حالی که آماده تصویب بخش اصلی طرح بازنگری قضایی بود، او را برکنار کرد. در اوایل این ماه، اسحاق هرتزوگ،  رئیس جمهور اسرائیل، هشدار داد که این رژیم با «فاجعه» مواجه خواهد شد، مگر اینکه بتوان به اجماع گسترده‌تری در مورد چگونگی بازنگری قوه‌قضائیه دست یافت.

اما نتانیاهو که به فساد متهم است، قول داده به پروژه ای که به گفته او برای مهار قضات فعال و بازگرداندن تعادل مناسب بین یک کابینه منتخب و قوه قضاییه لازم است، ادامه دهد. اما ایالات متحده گفت که عمیقاً از وقایع روز یکشنبه نگران است و نیاز فوری به مصالحه را می بیند.

در این شرایط، در حالی که معترضان به خیابان‌ها ریختند، پلیس برای عقب راندن آنها از محل اقامت نتانیاهو در اورشلیم از ماشین های آب پاش استفاده کرد. در تل آویو، جایی که صدها هزار نفر از ابتدای سال جاری میلادی به خیابان‌ها ریخته‌اند، معترضان چندین آتش در یک بزرگراه اصلی روشن کردند. با گذشت شب، اعتراضات کاهش یافت و در نهایت پلیس جمعیت کوچکتری را که حاضر به ترک آن نبودند، به زور از آنجا خارج کرد. 

3

هنوز مشخص نیست که آیا اعتراضات بر تاکتیک‌های کابینه تأثیر می‌گذارد یا خیر. حداقل سه وزیر حزب لیکود علناً اعلام کردند که زمان ارزیابی مجدد استراتژی آنها فرا رسیده است و در صورت تصمیم نتانیاهو از توقف این قانون حمایت خواهند کرد. 

این بحران در حالی رخ داد که دستگاه امنیتی اسرائیل در هفته‌های آتی برای خشونت‌های احتمالی آماده می‌شود، زیرا ماه مبارک رمضان با عید فصح یهودیان و جشن عید پاک مسیحی همپوشانی دارد. طی سال گذشته، نیروهای اسرائیلی تقریباً به طور روزانه حملاتی را در کرانه باختری اشغالی داشته‌اند که در آن بیش از 250 مبارز و غیرنظامی فلسطینی کشته شده‌اند، در حالی که بیش از 40 اسرائیلی و خارجی توسط مهاجمان فلسطینی کشته شده‌اند.

گالانت روز شنبه به بلندپایه ترین عضو حزب راستگرای لیکود به رهبری نتانیاهو تبدیل شد که گفت از اصلاحات قضایی حمایت نخواهد کرد و گفت اعتراضاتی که شامل تعداد فزاینده نیروهای ذخیره نظامی نیز می شود بر نیروهای عادی تأثیر گذاشته و امنیت داخلی را تضعیف می کند. برخی از شرکای ائتلاف راستگرای نتانیاهو خواستار برکناری گالانت شده بودند، اما تعدادی دیگر از قانونگذاران لیکود از درخواست او برای توقف اصلاحات حمایت کردند.

در همین شرایط، سرکنسول اسرائیل در نیویورک گفت که به دلیل برکناری گالانت از سمت خود استعفا می دهد. دانشگاه‌های تحقیقاتی اسرائیل اعلام کردند که به دلیل فشار قانونی، برگزاری کلاس‌ها را متوقف می‌کنند و خواستار توقف فوری آن شدند.

4