به گزارش اکوایران، «تسای اینگ ون»، رئیس دولت تایوان روز چهارشنبه پس از ورود به نیویورک گفت که روابط تایوان با ایالات متحده «هیچ وقت از این نزدیک‌تر نبوده است». در همین حال، پکن هشدار داد که سفر او به آمریکا می‌تواند به «تقابل جدی» بین چین و ایالات متحده منجر شود.

تسای در نیویورک، یکی از توقفگاه‌هایش در سفر به آمریکای شمالی و مرکزی گفت که تایوان با «چالش‌های فوق‌العاده‌ای» روبرو است: «ما می‌دانیم که وقتی با همتایان دموکراتیک خود، با همبستگی در کنار هم باشیم قوی‌تر هستیم. تایوان را نمی‌توان منزوی کرد و ما قدر این دوستی‌ها را می‌دانیم.»

بنابر گزارش سی‌ان‌ان، سفر تسای در زمان تشدید تنش‌ها بین ایالات متحده و چین انجام می شود و منجر به محکومیت شدید این سفر توسط چین شده است، کشوری که تایوان دموکراتیک را جزئی از قلمرو خود می داند علی رغم اینکه حزب کمونیست هرگز بر این جزیره حکومت نکرده است.

ژو ژویوان، کاردار چین در واشنگتن روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: سفر تسای به آمریکا می‌تواند منجر به یک تقابل "جدی" در روابط آمریکا و چین شود و "تأثیر شدیدی" بر روابط آنها بگذارد.

شو گفت: «کاری که ایالات متحده انجام داده است به طور جدی حاکمیت و تمامیت ارضی چین را تضعیف می‌کند» و افزود که ایالات متحده باید «همه عواقب» را متحمل شود.

پس از گزارش‌ها مبنی بر دیدار تسای با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در یکی از توقف‌های غیررسمی خود در ایالات متحده، سفرهای تسای تحت نظارت ویژه قرار گرفت، رویدادی که پکن متعهد شده است که در صورت انجام آن «قاطعانه با آن مقابله کند».

تایوان دیدار با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را تایید نکرده و جزئیات زیادی از دیدارهای تسای در ایالات متحده ارائه نکرده است.

پکن در ماه اوت گذشته پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه، مانورهای نظامی گسترده و چند روزه ای را در اطراف جزیره آغاز کرد.

پلوسی بالاترین مقام آمریکایی است که در 25 سال گذشته به تایوان سفر کرد و این سفر اتهاماتی را از سوی پکن برانگیخت که ایالات متحده در حال تغییر ماهیت روابط خود با تایوان است؛ ادعایی که مقامات آمریکایی بارها آن را رد کرده‌اند.

230329180706-02-tsai-ing-wen-ny

توقفگاه‌های آمریکایی

تسای روز چهارشنبه در فیس‌بوک گفت که هیأت او توسط لورا روزنبرگر، رئیس «موسسه آمریکایی در تایوان» (AIT)، مورد استقبال قرار گرفت، سازمانی که روابط غیررسمی ایالات متحده با تایوان را برقرار می‌کند. روزنبرگر و فرماندار نیوجرسی، فیل مورفی، در ضیافتی که عصر چهارشنبه در استقبال از تسای برگزار شد، سخنانی را بیان کردند.

تسای در سخنرانی خود در این مراسم از دولت آمریکا به خاطر «انجام تعهدات امنیتی خود به تایوان» تشکر کرد و به حمایت کنگره از قابلیت های دفاعی تایوان و همچنین فروش تسلیحات توسط دولت بایدن به تایوان اشاره کرد.

ایالات متحده طبق قانون موظف است برای دفاع از خود به تایوان سلاح بفروشد، اگرچه واشنگتن در سال 1979 زمانی که دولت پکن را به رسمیت شناخت، به روابط دیپلماتیک رسمی خود با تایپه پایان داد.

به دلیل روابط غیررسمی ایالات متحده با تایوان، سفر تسای به عنوان یک سفر رسمی توصیف نمی‌شود تا ایالات متحده را در چارچوب سیاست دیرینه «چین واحد» نگه دارد.

بر اساس سیاست «چین واحد»، ایالات متحده موضع چین مبنی بر اینکه تایوان بخشی از چین است را تصدیق می کند، اما هرگز ادعای پکن بر حاکمیت این جزیره 23 میلیونی را رسماً به رسمیت نشناخته است.

مقامات ایالات متحده به دنبال کم اهمیت جلوه دادن توقف های او به عنوان یک اتفاق عادی هستند و از پکن خواسته‌اند که از آنها به عنوان بهانه‌ای برای انجام «فعالیت‌های تهاجمی یا زورگویانه» با هدف تایوان استفاده نکند.

به گفته مقامات آمریکایی، تسای پیش از این در دوران ریاست جمهوری‌اش شش بار به آمریکا سفر کرده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه تاکید کرد که این سفرها «خصوصی و غیررسمی» هستند.

کربی گفت: «جمهوری خلق چین نباید از این سفرها به عنوان بهانه‌ای برای تشدید هرگونه فعالیت تهاجمی در اطراف تنگه تایوان استفاده کند. ایالات متحده و چین در مورد تایوان اختلاف نظر دارند، اما ما بیش از 40 سال است که این اختلافات را مدیریت کرده‌ایم.»

با این حال، در هفته‌های منتهی به سفر تسای، پکن محکومیت‌های متعددی صادر کرد و گفت که در حال تماس با همتایان آمریکایی درباره دیدار احتمالی وی با مک کارتی هستند، در حالی که چنین دیداری در خاک آمریکا می‌تواند کمتر از سفر مک کارتی به تایوان تحریک‌آمیز تلقی شود.

اصطکاک بین چین و ایالات متحده بر سر آینده این جزیره دموکراتیک در سال‌های اخیر تشدید شده است. پکن متعهد شده است که در صورت لزوم جزیره را با زور تصرف کند و تحت رهبری شی جین پینگ، فشار نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی بر تایوان را افزایش داده است، از جمله ترغیب متحدان تایپه برای تغییر موضع خود.

«فشار خارجی»

دیدار تسای از ایالات متحده بخشی از یک سفر بین‌المللی گسترده‌تر است که شامل دیدارهای دولتی از دو متحد دیپلماتیک تایوان، گواتمالا و بلیز است.

تسای در اظهارات قبل از سفر خود گفت که «فشار خارجی» تایوان را از «حرکت به سمت جامعه بین‌المللی» باز نمی‌دارد.

گواتمالا و بلیز جزئی از تعداد انگشت شماری از کشورها هستند که روابط دیپلماتیک خود را با تایپه حفظ کرده‌اند. این تعداد این هفته به 13 کشور کاهش یافت، زمانی که هندوراس رسما با چین روابط دیپلماتیک برقرار کرد و روابط با تایوان را قطع کرد،.

پکن با کشورهایی که تایپه را به رسمیت می شناسند روابط دیپلماتیک ندارد.

وزارت امور خارجه هندوراس روز چهارشنبه در توییتی بدون مشخص کردن تاریخی اعلام کرد، شیومارا کاسترو، رئیس‌جمهور هندوراس به زودی برای امضای «توافق‌های فرخنده» به چین سفر خواهد کرد.