به گزارش اکوایران، دونالد ترامپ پس از تحقیقاتی در مورد پولی که به استورمی دانیلز، ستاره فیلم‌های بزرگسالان پرداخت شده بود توسط هیئت منصفه‌ای در منهتن نیویورک متهم شد و به اولین رئیس جمهور سابق ایالات متحده بدیل شد که با اتهامات جنایی روبرو شده است.

در حالی که کیفرخواست هنوز عمومی نشده است، اتهامات دقیق پرونده هنوز مشخص نیست. سی‌ان‌ان روز پنجشنبه گزارش داد که ترامپ با بیش از 30 فقره اتهام مرتبط با کلاهبرداری مواجه است.

ترامپ گفته است که او «کاملا بی گناه» است و این طور که به نظر می‌رسد از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 2024 کنار نخواهد رفت. رئیس جمهور سابق آلوین براگ، دادستان دموکرات را متهم کرد که در تلاش است به شانس او برای پیروزی مجدد در انتخابات در برابر جو بایدن لطمه بزند.

وی در بیانیه ای گفت: «این آزار و اذیت سیاسی و مداخله در انتخابات در بالاترین سطح در تاریخ است.»

بنابر گزارش رویترز، ترامپ که بر اساس نظرسنجی‌ها پیشتاز رقابت نامزدی جمهوری‌خواهان برای سال 2024 است، روز پنجشنبه مورد حمایت تعدادی از رقبای احتمالی خود از جمله ران دسانتیس فرماندار فلوریدا و مایک پنس معاون رئیس جمهور سابق قرار گرفت.

پنس گفت: «این فقط به تفرقه و جدایی بیشتر در کشور ما کمک خواهد کرد.»

در حالی که کاخ سفید اظهار نظری ارائه نکرد، دموکرات‌ها گفتند ترامپ از حاکمیت قانون مصون نیست.

چاک شومر، دموکرات ارشد سنا، گفت: «من هم منتقدان و هم حامیان آقای ترامپ را تشویق می‌کنم که اجازه دهند روند به صورت مسالمت‌آمیز و طبق قانون پیش برود.»

Cooper-Trump indictment 032723

این اتهامات احتمالاً در روزهای آینده توسط قاضی عمومی خواهند شد. پس از آن ترامپ باید برای انگشت نگاری و سایر پروسه‌های قانونی پیش از دادگاه به منهتن سفر کند.

دفتر براگ گفت که با وکیل ترامپ تماس گرفته است تا فرایند تسلیم شدن وی به دادگاه را هماهنگ کند، که به گفته یک مقام قضایی احتمالاً سه شنبه آینده انجام خواهد شد.

سوزان نچلس و جوزف تاکوپینا وکلای ترامپ گفتند که با این اتهامات «به شدت مقابله خواهند کرد.»

تحقیقات دادگاه منهتن یکی از چندین چالش حقوقی پیش روی ترامپ است.

براگ سال گذشته با موفقیت یکی از شرکت‌های ترامپ را به اتهام تقلب مالیاتی تحت تعقیب قرار داد که منجر به جریمه 1.61 میلیون دلاری شد.

ترامپ می‌تواند از این پرونده برای برانگیختن خشم در میان حامیان اصلی خود استفاده کند، در حالی که سایر رای‌دهندگان جمهوری‌خواه ممکن است از ماجراهای مرتبط با ترامپ خسته شده باشند. بر اساس نظرسنجی رویترز/ایپسوس که هفته گذشته منتشر شد، حدود 44 درصد از جمهوری خواهان گفتند که در صورت متهم شدن او باید از رقابت خارج شود.

 

حق ‌السکوت

دنیلز، که نام اصلی او استفانی کلیفورد است، گفته است که در ازای سکوت در مورد برخورد جنسی که در سال 2006 با ترامپ داشته، پول دریافت کرده است.

مایکل کوهن، وکیل شخصی رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفته است که در مورد پرداخت‌ها به دنیلز و زنی دیگر، مدل سابق پلی‌بوی، کارن مک‌دوگال -که وی نیز می‌گوید که با او رابطه داشته است- با شخص ترامپ هماهنگ کرده است. ترامپ رابطه با هر دو زن را رد کرده است.

ترامپ در سال 2018 در ابتدا دانستن هر چیزی در مورد پرداخت به دانیلز را رد کرد. او بعداً تصدیق کرد که برای این پرداخت‌ها به کوهن پول داده است، که او آن را یک «تراکنش خصوصی ساده» نامید.

کلارک بروستر وکیل دنیلز در توییتر گفت: «هیچ کس بالاتر از قانون نیست.»

کوهن در سال 2018 به تخلف مالی در کمپین انتخاباتی اعتراف کرد و بیش از یک سال را در زندان گذراند. دادستان‌های فدرال گفتند که او به دستور ترامپ عمل کرده است.

کوهن گفت که بر شهادت خود و شواهدی که به دادستان ارائه کرده است، پایبند است. او در بیانیه ای گفت: «پاسخگو بودن مهم است.»

هیچ رئیس جمهور سابق یا فعلی ایالات متحده تاکنون با اتهامات جنایی روبرو نشده است.

جدای از این پرونده، ترامپ با دو تحقیقات جنایی توسط یک بازپرس ویژه منصوب شده توسط دادستان کل ایالات متحده مریک گارلند و یک تحقیقات جنایی دیگر توسط یک دادستان محلی در جورجیا مواجه است.

ترامپ بارها از خطر و پیگرد قانونی گریخته است. در کاخ سفید، او دو تلاش کنگره برای برکناری‌اش از سمت خود را از سر گذراند، از جمله در مورد حمله 6 ژانویه به ساختمان کنگره توسط حامیانش، و همچنین تحقیقات طولانی مدت در مورد تماس‌های کمپین او با روسیه در سال 2016.

در محاکمه تقلب مالیاتی سال گذشته، دفتر دادستانی منطقه منهتن، کسب‌وکار ترامپ را هدف قرار داد اما از متهم کردن خود ترامپ به جرایم مالی خودداری کرد.